Kanske dags att gå ur Svenska kyrkan?

Min fråga är egentligen retorisk, för jag vill fortfarande ha tillgång till kyrkan, och i julas när min mamma dog, var det självklart för mig och min familj att begrava henne enligt Svenska kyrkans ordning och att begravningsgudstjänsten skulle äga rum just i kyrkorummet – närmare bestämt i den kyrka hon själv arbetade under 40 år. Jag själv är inte kristen till hundra procent utan ser mig i första hand som gudstroende ”med kristna förtecken”, men jag tror och vet att det finns plats även för sådana som mig inom kyrkan.

Men när jag läser det som kyrksyster skrivit i dag så undrar jag vad i helsefyr som är fel med denna kyrka. Denna historia är nämligen inte klok. ”Kyrkis” har blivit ”anmäld” för att hon talat om Jesus under en skolgudstjänst – och kyrkoherden i hennes församling tar avstånd från henne för detta!

Man får tydligen inte tala om Gud och Jesus i kyrkan utan man ska bara tala om att sommarlovet är härligt anser kyrkoherden (och Skolverket). ”Han anser kontakten med skolan är viktigare än att vi ger lite hopp för de som inte får den fantastiska sommar övriga talare talar om.” skrev kyrkis i en kommentar. Min fråga är då VARFÖR avslutningen ska hållas i kyrkan överhuvudtaget? Jag ser det som ett övergrepp eller en våldtäkt på kyrkan och dess anställda, och att kyrkoherden ifråga medverkar/samtycker till detta.

Jag kan sträcka mig så långt som att om man, som är fallet med en skolavslutning, talar inför en grupp som inte egentligen gått till kyrkan som bekännande kristna, så får man tänka på att vissa förkunskaper kanske fattas som gör det hela begripligt och anpassa det som sägs efter det. Jag kan också sträcka mig till att vid ett tillfälle där olika religioner inkl ateism är samlade så bör man kanske i första hand tala om det som är gemensamt för alla religioner, dvs tron på Gud eller helt enkelt ”något större” och att man genom sina formuleringar innefattar även de icke-troende med respekt. Och att om man talar om Jesus kanske (är inte säker här) nämna att han inom kristendomen är ”Guds son” medan islam ser honom som en högaktad profet. Och att han för många andra bara är ”en klok kille”. Eller, jag vet inte. Kanske behöver man inte ens göra det sistnämnda.

Men att en kyrkoherde tar avstånd från en anställd för att denna förkunnat den tro som kyrkan grundar sin existens på, det är vansinnigt.

Men hädanefter så tänker jag när jag gör studiebesök med mina sfi-elever i riksdagen kräva att man inte nämner ordet demokrati där (det kan ju hända att någon inte tror på det styrelseskicket) och att man vid nationaldagsfiranden inte nämner ordet Sverige.

11 thoughts on “Kanske dags att gå ur Svenska kyrkan?

  1. Du sätter fingret på precis vad det handlar om. I riksdagen får man inte tala om demokrati för det kan störa de som tror på diktatur. I kyrkan får man inte nämna Jesus för det stör ateisterna. Jag var väldigt försiktig. Talade om när Jesus sa att barnen får komma till honom och blev sur över att lärjungarna försökte mota bort dem. Tog detta som anledning att tala om att ingen är för liten, alla behövs. Pratade lite om hur det kan kännas om man blir utstött. Uppmuntrade till att ta vara på varandra och sommaren.

    Men inser kallt att jag inget stöd får från kyrkan i detta. Jag har sjukskrivit mig eftersom kyrkoherden inte stöder mig. Men inser att varken arbetskamrater, kyrkoråd eller fack ställer upp för mig. Jag har gått över gränsen.

    Hur ska jag klara av att vara kvar i en kyrka där Jesus blivit en stötesten? Och vart tar jag vägen? Jag måste ju försörja mig.

    Gilla

    • Blir ledsen och beklämd över hur du blivit bemött, när syftet var att uppmuntra. Jesus är ju åtminstone en historisk person, det kan ingen förneka. Stat och kyrka har skilts, ska nu kyrka och Jesus också skiljas?
      Hoppas du får frid i sjukskrivningen. Tråkigt att höra, men vettigt att även du får markera.
      Kram och allt gott till dej!

      Gilla

  2. Kyrkis, ursäkta att jag lagt till några formuleringar, ev just under du kommenterade eller något efter.
    Jag tror att det du sa var utmärkt. Även ateister brukar ju annars gå med på att Jesus sa många kloka saker, bland annat det som du hänvisade till. Hur man talar om Gud och Jesus inför en skolavslutningsförsamling tycker jag är helt rimligt att diskutera och att det ska göras inom en församling. Så att alla känner sig välkomnade och respekterade oavsett om de är kristna eller tillhör någon annan religion, om de tror eller inte tror. Tror att det var just det du gjorde!

    Att chefen m fl tar avstånd från en anställd på detta sätt för att den förkunnar kyrkans tro är dock väldigt, väldigt upprörande. Jag hoppas han sansar sig och kommer till insikt om vad han håller på med – och vad han inte bör hålla med som ledare för kristen församling.

    Till er ”där ute” som inte tycker att skolavslutningen ska få firas i kyrkan så respekterar jag er åsikt. Det finns många skäl till att inte vilja det, som att man själv inte tror eller vill att ens barn ska påverkas av ett budskap man inte sympatiserar med, att man har en annan religion eller att man kanske tror på Gud men tycker att den kristna kyrkan har mycket grymhet och blod på sitt samvete om man ser bakåt i historien.

    Helt okej att kräva att avslutningen inte sker i kyrkan. INTE okej att vilja vara i kyrkan men själv bestämma vad som ska sägas där. Om du går till Vänsterpartiets partikansli får du räkna med att Vänsterpartiets idelologi förkunnas där liksom om du går till Moderaterna att de där talar utifrån sina värderingar.

    Gilla

    • Nej. Men kyrkan har gått och blivit pinsam bortom allt förstånd. Det räcker med hur pinsamt skolverket är när de med sina ”direktiv” har avgjort vilka psalmer som kan anses vara tradition och inte religion! Som om inte alla psalmer är religiösa! Men mest pinsamt är att kyrkan jamsar med i detta.

      Gilla

  3. Otroligt! Fattar inte att det får gå till på det sättet! Blir så upprörd så jag vill utbrista Herregud! Men jag kanske blir anmäld då.

    Gilla

  4. Precis! Helt ok om de inte vill fira i kyrkan, om nu någon blir ”kränkt” av det eller vad som är i vägen. Men att inte få vara kristen i sin kyrka, att andra ska bestämma vad man får och inte får säga, det är verkligen att gå över gränsen. Jag har hört detta förr, och ändå känns det extra orättvist när det drabbar Kyrkis.
    Bra att du skrev Anna!!!
    KRam och allt gott till dej!

    Gilla

Kommentera

