Semestertips

Apropå kremering, som jag förut varit så rädd för som jag skrev om i några tillägg nedan, så har jag och min familj ett ganska bra tips inför semestern:

Det är så att på min familjs lantställe i Stockholms skärgård så har det dykt upp fler och fler ”sommargäster” som brer ut sig på vår tomtförenings brygga. De har skrikiga ungar som gastar och kissar i vattnet eller ungdomar som hoppar i plurret så det stänker och beter sig allmänt vedervärdigt. Känner ni igen problemet?

I vilket fall så är detta sedan många år inte längre något problem för vår familj. Vi har nämligen en öppen spis på landet, och på förmiddagarna brukar vi helt enkelt raka ur askan, gå ner till bryggan och under stor andakt och med allvarlig min sprida den i badvattnet nedanför bryggan. Innan vi gör det sjunger vi en passande psalm. De flesta i området vet ju att vi är en kyrkoarbetande familj, dessutom, vilket kanske inger respekt för vad vi håller på med.

Det funkar väldigt bra faktiskt, och alla dumma barnfamiljer med sina utbredda badlakan och fåniga kylväskor är snart ett minne blott på vår brygga! Kanske har en och annan börjat undra över att vi har en ny aska att sprida varje dag, varje sommar, men låt dem undra, säger jag bara.

För oss har det här funkat bra och jag ville därför gärna dela med mig av detta tips.

Glad sommar!

6 thoughts on “Semestertips

  1. jag är lite blyg för att kommentera här efter ett väldigt trist missförstånd på ab-bloggen när du trodde jag var en helt annan, men skit samma, jag följer din blogg (men vågar aldrig kommentera bara därför…:-) bor i sthlms skärgård året runt och fy tusan va jag tackar för tipset:-) Här på ön där jag bor har vi inte ens kommunalt vatten/avlopp så jag har ju en ”askungen”….förbränningstoa alltså så fatta hur mkt aska jag har att strö…

    Gilla

  2. Haha vilket bra tips! Jag har inget lantställe tyvärr, varken med eller utan brygga. Men jag kanske skulle kunna prova tipset på mina grannar. Vi har en gemensam trädgård med utemöbler och lite bärbuskar och blommor. Ibland vill jag inte alls bli störd när jag sitter där. Kan ta lite aska från grillen. Klämma i med en psalm och se sorgsen och allvarlig ut. Måste provas. =)))

    Gilla

  3. Måste det vara i skärgården och i vattnet? Jag menar, jag har en jäkla massa ungar som beter sig på min gård. Okej, den allmänna gården utanför den allmänna bostadsnyttan. Fast jag kan inte utnyttja denna allmänna gården utan att bli antastad av små 3-åriga grabbar. Jag tänkte att om jag eldade upp parketten och spred ut den i vinden från balkongen så kanske….?

    Gilla

Kommentera

