Jag gjorde ett IQ-test

Jag har alltid motsatt mig tanken på att göra ett IQ-test, eftersom jag hellre velat leva i förhoppningen om att jag är någorlunda intelligent, än att få veta att så kanske inte riktigt är fallet. Men så debatterade jag på en blogg häromsistens om IQ-tester och en kväll, efter att jag varit ute och ”tagit en öl”,  så fick jag för mig att göra ett i alla fall. Klockan var då närmare midnatt.

Men vilken lycka! Jag hade en IQ som visserligen inte var jättehög, men över genomsnittet och som man skrev ”högre än  70% av Sveriges befolkning”. Nu blev jag i gasen och tänkte: Jag gör ett till!

Problemet var att nu var jag betydligt mer tillnyktrad än förra gången och det visade sig också på testet: Nu var jag bara ”normalintelligent”. Kändes inget vidare som ni alla förstår att sjunka så mycket i intelligens inom bara ett par timmar.

Vilka intelligenta slutsatser tycker ni att jag bör dra av det här? Är det som jag befarar, att jag måste hålla mig lite smålullig för jämnan för att ha en chans i en allt mer hårdnande konkurrens på arbetsmarknaden? Eller räcker det med att jag bara dricker inför särskilt krävande situationer som till exempel om jag ska gå på en anställningsintervju?

Tacksam för råd.

5 thoughts on “Jag gjorde ett IQ-test

Kommentera

