Han var bara uttorkad

Tidigare under eftermiddagen i dag såg jag en humla i en av mina gula balkongblommor. Problemet var att efter jag gått ut och ätit ett par timmar och sedan kommit tillbaka, så satt den kvar på samma blomma.

IMG_3232

Å nej, den har avlidit! tänkte jag. Men rådig som jag är tänkte jag också att jag måste göra återupplivningsförsök. Kanske är den bara uttorkad? Så jag hällde några droppar vatten i blomman, och efter någon minut började den röra på sig. Snart satt den och pimplade vatten med sugrör för fullt! (Nåja, såg det ut som i alla fall.)

IMG_3233

Efter tio minuter hade den flugit därifrån, efter att ha legat plakat i flera timmar! Och jag kände att i dag har jag i alla fall gjort en bra sak – jag har räddat en humla från uttorkningsdöden denna rekordvarma dag i Stockholm.

14 thoughts on “Han var bara uttorkad

    • Tja alltså jag var mycket nöjd med kameran när jag köpte den för flera år sedan nu, en Canon A720, som inte ens är en systemkamera, men nu sparar jag till något bättre. Det är bara vid turliga tillfällen jag lyckas få till en skarp närbild som på humlan. Men visst, kameran är bra i sin prisklass (runt 1 400 kostade den för några år sedan).

      Gilla

Kommentera

