Jag blev biten av en struts

IMG_3259

Jag har varit i Nyköpingstrakten under helgen och där blev jag biten av en struts! Eller biten och biten, strutsen nafsade på min hand efter att strutsfarmaren visat hur jag skulle hålla fram en knuten näve mot den, för att skydda fingrarna, och rulla bort armbandet från handleden, så att den inte kunde få ta tag i det. (Jag ville aldrig ge den ”en rak höger” även om det ser så ut på bilden.) Sedan fick strutsarna som sagt nafsa lite på min hand och det gjorde lite ont men var annars ett glatt sommarnöje som jag kan rekommendera!

IMG_3284

En sak kan jag intyga: Strutsar är JÄTTESTORA!  De strutsar jag mötte var flera decimeter högre än jag som är 1,79.

IMG_3311

IMG_3283

Och de kan tydligen springa i 60 km/h eller mer. Jag var tacksam att det var ett stängsel mellan mig och dem!

IMG_3304-ed

Jag fick också lära mig att strutsar har ett något avvikande matsmältningssystem: De  sväljer stenar som finfördelar maten! Konstigt som naturen är inrättad i en del fall…

IMG_3254

Någon som vill ha sig en spark av de här fötterna? Det kan du få om du har på dig något rött och går in i strutshagen. Hanarnas näbbar rodnar nämligen när de är brunstiga, och om du har rött på dig så kan hanarna uppfatta dig som en rival, fick jag veta. (Jag själv förstår inte riktigt ”brunstiga hanar” utan trodde att det bara var honor som blev brunstiga och hanar som reagerade på detta.)

IMG_3278

För övrigt läser jag på Wikipedia att ”strutsar är kända för sina små hjärnor”. Det tycker jag är väldigt orättvist skrivet! Man behöver ju bara titta på bilderna nedan för att inse att det här rör sig om vårt lands intelligentia:

IMG_3252-ed

IMG_3273

IMG_3275

IMG_3246

IMG_3251-ed

De hade mycket vettigt att säga och jag själv hade gott utbyte av vårt samtal, då jag uppskattade att för en gångs skull få prata med likasinnade, i motsats till er här på bloggen!

17 thoughts on “Jag blev biten av en struts

  1. Tror dom kan vara nog så ilskan dom där.

    Själv har jag ett minne av ett närgånget möte med en kyckling i mormors hönsgård. Jag stack in ett finger och fick ett rejält bett. Det blev till ett livstrauma för mig!

    Gilla

  2. Läckra bilder.. hade tänk åka på en strutsfarm nära oss men än har det inte blivit av..
    Jaja, de lär väl finnas kvar 😉 om ingen ätit upp dem… (de har restaurang på stället).

    Kram från Mogi

    Gilla

    • Din misstanke är nog befogad, men då finns det nog andra strutsar där. Gör det, besök farmen alltså! Det var en fascinerande upplevelse att se dessa djur så nära och utan bilruta emellan (som på Kolmårdensafari).Lite som att se en dinosaurie då de var mkt stora djur med väldigt liten hjärna… Kram

      Gilla

  3. Vilka roliga bilder du har tagit av dina nya vänner! Är det det nya: att låta strutsar bita av fnas och torra hudflagor på händer och fötter? Av de där benen vill man inte få någon spark inte, minns när vi hade en struttande struts framför bilen i Kolmårdens safaripark, det kändes lite nervöst, den ville inte gå av vägen och hade den fått för sig att pröva benen på bilen så…

    Gilla

Kommentera

