Ett inrutat liv

Semestern är slut och det har jag uppmärksammat genom att ruta in mina katters liv ännu mer. Dvs de har inte bara nätdörrar ut till balkongen, utan själva balkongen är också in-nätad nu.

IMG_2912

Jag vet inte om det är för att semestern är slut som gör Kasper missnöjd, men han har börjat kissa utanför lådan sedan vi kom hem från landet! Vi ska till veterinären för att kolla upp att det inte är någon medicinsk orsak till detta i den kommande veckan.  Annars har jag gjort allt och följt alla tips som man kan läsa sig till på nätet när det gäller katter som kissar utanför lådan. Det senaste jag gjorde var att ställa hans matskål vid hörnet av soffan, där han börjat kissmarkera (jag var förberedd med skyddande tyg, för soffklädseln är ny!), då katter är så renliga att de aldrig lär vilja uträtta sina behov nära matplatsen. Vi får se hur det går.

När jag var hos veterinären för den årliga vaccinationen av katterna förra veckan frågade jag om det kunde vara den nya katten som går omkring utanför som stör honom, men det trodde inte ”sköterskan”. Vad tror ni? Har ni varit med om att era innekatter störts av katter utanför, även om ni inte bor i marknivå? (Jag bor tre trappor upp.)

Vera tar det hela mer med ro och glädjer sig åt den yogakurs hon börjat på:

IMG_2919

För övrigt tycker båda att jag är rätt hopplös, allt som oftast, och då ser de ut så här:

IMG_2956

17 thoughts on “Ett inrutat liv

    • Just det ja, det tror jag du har berättat. Mina är allt annat än lömska, det finns inget aggressivt hos någon av dem överhuvudtaget! De låter sig hanteras hur som helst och skulle aldrig komma på tanken att klösa eller bita! De är gullsnuttar båda två.
      Hur de ser ut är en annan sak… 🙂 Och där kan i synnerhet Kasper ”blänga” och se bister ut! (Men så har han också spelat i katternas ”Gudfadern”).

      Gilla

  1. Kan det ha och göra med att Kasper visar missnöje med att ni är tillbaka i stan igen. Läste att att katter kan vara känsliga när man byter boende.Nina

    Gilla

    • Ja, det kan det men Kasper har bytt miljö flera gånger tidigare! Utan att kissa. Hans egentliga ägare hade honom tills han var åtta år, men han kissade inte ens när något så drastiskt hände honom som att han flyttade till min lägenhet! Han borde ju även ha kissat när han kom till landet, vilket han inte gjorde, och inte när han kom hem. För han har verkat trivas och mått bra hela tiden hemma tidigare. Och på landet var vi bara i en vecka.

      Gilla

  2. Min dotters katt började kissa lite här och där när hon kände sig åtsidosatt. Det kom en baby i familjen. De stängde ut katten i kallförrådet. När hon av nåd fick komma tillbaka skötte hon sig. Men hon har blivit kelen, vilket hon aldrig varit förr. T o m jag får gosa med henne.

    Gilla

    • ”Stängde ut katten i kallförrådet”? Det låter konstigt, lite grymt. Men om hon blivit så kelen är det kanske för att hon vill att du ska adoptera henne, om hon inte trivs i familjen där hon bor längre? Tänk på den du! 🙂
      Jag känner också till en familj där katten började kissa överallt när familjen utökades, och var lite orolig för hur Kasper skulle reagera när jag tog hem Vera, även om det var just hans som jag tolkade det ”ensamhetskänslor” efter att Turbo försvunnit som var orsaken till att jag gjorde det. Men jag var väldigt noga med att han inte skulle känna sig åsidosatt även om Vera var ny. Och han tog emot henne ”med öppna tassar” och de är fortfarande väldigt kärvänliga mot varandra, så det kan inte vara det! Tack och lov.

      Gilla

  3. Läste att Feliway eller Felifriend kan hjälpa vet inte om du läst det. Funderar på Felifriend till min ena katt när det gäller klo klippning och pälsvård

    Gilla

    • Jo, jag har en ”Feliway-adapter” sedan två veckor tillbaka och den har hjälpt (antar jag) men inte fullt ut. För det mesta verkar han må hur bra som helst och är sitt vanliga jag, men han får ett par ”ryck” under dagen och det är då skvättandet sker. Och det är helt nytt.

      Gilla

  4. Kasper är nog misshöjd med att sommaren är slut, nästan. Att bli så där inrutad kan göra vem som helst nervös. Veras yoga tycker jag du ska hänga med på och så väntar vi på bilder där ni ligger sida vid sida utsträckta i den där posen. Det är klart att de ser lömska ut när du har bundit fast dem i svansen för att få dem att sitta still när du fotar!

    Gilla

    • Det kan nog vara så. Jag själv går också omkring och småskvätter lite så här nu när semestern är slut, mest på jobbet.

      Jag har faktiskt tänkt att börja yoga i höst. Inga bilder dock!
      Ang fotona, ja men annars sitter de ju inte still!

      Gilla

      • Du menar att du intar små skvättar och avger små skvättar, för att du måste hålla dig vaken?

        Och varför inga bilder?

        Men då krävs det att du sjunger Uajjajajajaj puff för dem också!

        Gilla

    • Alltså jag upplåter till omgivningen att tolka att jag kissar på golvet och på deras kontorsmöbler, lite grann. Jag är lika mystisk som en katt och ingen vet egentligen vad det är som gör att jag beter mig på ett visst sätt. Det kan vara att ingen städat på toaletten på jobbet, att jag är missnöjd över att vara i stan eller helt enkelt att jag känner mig hotad av någon ny arbetskamrat.

      Gilla

      • Aha! Jag förstår. Min tolkning är att du utför din variant av det där som man har hört talas om att vissa tokiga karlar gör med det där som dinglar på dem, när ingen ser dem, när/om de är arga på någon. Börjar på o och slutar på a.

        Gilla

Kommentera

