Kyrkkaffe med tjyvkatt

Sedan mamma dog tittar min pappa ofta förbi och dricker kaffe efter att han spelat i kyrkan på söndagarna. Det känns ledsamt att åka hem när ingen längre väntar på honom och huset är tomt och jag tycker det är trevligt med besök. I dag hade han med sig en Napoleonbakelse till mig. Till mig alltså, inte till Kasper. Det tyckte Kasper var orättvist.

Riktigt varmt och soligt var det också och vi kunde sitta på balkongen.

IMG_3651-ed

Bilden: Kasper vet att han inte får gå på bordet när vi äter men kanske skulle han lyckas komma åt bakelsen utan att jag märker något om han bara så där lite osynligt sträcker upp tassen över bordet?

14 thoughts on “Kyrkkaffe med tjyvkatt

  1. Läste just en tråd på Aktivarum där du argumenterar långt och enträget med resten av kotteriet i kommentatorsfältet. (sitter med Knausgårds 6:a och letade efter lite allmänt snack om denna, vilket av en slump ledde mig in på den bloggen). Herregud vad jag inte hade orkat göra det du försökte göra där. Det var som att läsa en satir i kommentatorsform om retorisk härdsmälta. Du skrev inlägg efter inlägg som sakligt och OTROLIGT varsamt försökte ge ett litet perspektiv på bloggens argumentation, men gavs aldrig rätt på EN ENDA punkt. Inget hade du förstått, om man skulle tro bloggens ägare, utan varenda punkt i din argumentation var fel. Allt bemöttes med något jag bara kan beskriva som ett retoriskt fikonspråk à la 1984. Jag har aldrig sett språkets betydelsebärande egenskaper upplösas på ett lika obehagligt sätt inför mina ögon.

    Låt mig ge dig ett perspektiv på tillvaron genom att säga att du inte är galen, det är bloggen som är det. Fakta hit och teori dit, ständigt refererande ur en slags jämställdist-teoretisk kanon, samtidigt som alla dina påståenden (men aldrig någon av de andras) bemöttes med det nästan parodiska kravet på ”KÄLLA!!!”. Jag har aldrig stött på något mer deprimerande i mitt liv (känns det som just nu, kanske jag skall tillägga).

    Du förde en sisyfoskamp mot en uppförsbacke av totalt oförstånd. Det hedrar dig, men gör aldrig om det, om sinnesfriden är dig kär. Det är som att som mobbad försöka argumentera sig ur en verbal misshandel. Likt alla andra jämställdister, kräver Aktivarium att man först accepterar deras verklighetsuppfattning, innan man kan få vara med och ”diskutera”. Att sedan vissa delar av den feministiska debatten lider av samma problem, är en helt annan fråga. Jag led med dig då och ger dig en digital ”high five” nu.

    Stay awesome,

    Olof

    Gilla

    • Tack, din kommentar kommer jag att ”spara”! 🙂 Undrar vilket ämne vi diskuterade i bloggen du nämnde, var det kanske om det var okej att skriva ”din jävla spacklade hora” till Ann Heberlein om man inte gillade hennes texter? Nåja, jag har blivit klokare (tror jag) och försöker inte längre argumentera med dem, för det går som sagt inte. (Och tror du har helt rätt i att en del ev feminsmen beter sig likadant på bloggar.) Tack i vilket fall för din kommentar!

      Gilla

      • Kan inte säga annat än att jag fullständigt håller med Olof och det utan att ha gått in på den bloggen, för jag håller mig långt därifrån för att inte drabbas av en intellektuell härdsmälta. Deras världsuppfattning och helt otroliga fantasiteorier om historien och t o m ren vetenskap som de presenterar som vedertagen och framförallt bevisad fakta gör att jag inte ens orkar börja ta i en diskussion. Min tid är för värdefull. Om jag så ens skulle lyckas övertyga en person där inne så skulle det förmodligen inte vara någon som har någon betydelse i det stora hela i alla fall = bortkastad tid. Det enda som skulle möjligen kunna motivera mig att skriva där skulle vara för dem som läser där man aldrig kommenterar, ska få en motpol att förhålla sig till.

        Så hatt av för dig för att du orkar. Jag gör det inte.

        Gilla

        • Jag förstår dig! Jag själv finner dock en viss njutning i att diskutera (liksom andra kan finna en njutning i att lösa korsord) eftersom jag då får tillfälle att slipa mina argument och formulera även för mig själv vad jag verkligen tycker. Jag eftersträvar fortfarande ”den perfekta bloggdiskussionen”.
          De flesta, kanske även jag själv, borde dock kanske lära sig att begränsa sina kommentarer till det som frågan verkligen gäller, och inte skriva långa uppsatser där man redogör för hela sin världsbild. För då orkar ingen läsa och alla talar förbi varandra.

          Gilla

      • Jepp, exakt den diskussionen var det!

        Haha, typ så här:

        Du – Att använda beskrivningen ”en jävla spacklad hora” på någon är nedvärderande.
        Han – Nej, du har fel och saknar källhänvisning till det påståendet, dessutom är ditt argument ogiltigt då du begår det argumentationsfelet ”försummande av undantag”.

        Helt normal debatt…

        Gilla

        • Haha! Exakt! Ändå så var det ovanligt LITE så under just detta inlägg, ser jag, de brukar hålla på så ännu mer. Vid ett tillfälle ville de ha exempel på vad jag menar är kvinnohatiska kommentarer och jag gav de dem det. Ingen av dem tittade dock på dem (kunde jag se då exemplen fanns på min sida). De ville inte se några exempel, de vill fortsätta få säga att jag inte hade någon källa och inte kunde ge några exempel!

          Gilla

    • Snyggt tassarbete helt klart! 🙂 Och underbar är han. Men det där med grädden…alltså, jag är VÄLDIGT förtjust i grädde själv! Och dessutom väldigt undernärd! Eller, ja typ. Det kan hända att det inte blev så mycket bakelse över alltså. Men han fick lite rå nötfärs sen, å andra sidan.

      Gilla

  2. *pft* som vissa oss närstående brukar säga… det är ju bara skeden! han är ute efter! Kanske med liiiiite grädde på, men inte mer 🙄
    Förresten, vem är undernärd vavava..du eller katten? Eller kanske är det rent utav jag… och då vill minsann jag ha grädden. Men den ska vara i en prinsesstårta, tack! Somliga av oss har lite krav på tillvaron. *hmpf*
    Och vad gäller den där disjusss…..diskuti…..diskutionen, äsch, det där klarar du så mycket bättre än vad jag gör, så You Go Girl! för de tycks fatta nada. De ba:KÄLLA, och du ba: GRÄDDE, och jag ba: YUP, Anna har rätt ba! Tycker jag då 🙄

    Gilla

Kommentera

