En svensklärare läser Bibeln

Då jag som jag skrev tidigare diskuterar bland annat bisksnoppar och bisknippor på en kvinnoprästmotståndarblogg (tycker jag nog att man kan kalla den) så slog jag upp Bibeln för att hitta lite citat som jag kunde slänga i ansiktet på mina motståndare och platta till dem med.

Och givetvis började jag från allra första början, med skapelseberättelsen, Första Mosebok kap. 1. Och ingen kan väl säga annat än att det är väldigt vackert som det är skrivet: I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet…

Men redan när jag kommer till vers 9 så måste jag som lärare i svenska (för det är jag ju trots allt som sfi-lärare) fråga mig hur jag skulle ställa mig om någon av mina elever skulle skriva så som står: Och Gud sade: ”Må det vatten som är under himmelen samla sig till en särskild plats, så att det torra blir synligt.”

Jag skulle nog ha sagt: ”Nja, du kan nog inte skriva det torra innan vattnet har avlägsnats för innan dess var det ju inte torrt.” Vilken himla tur att det inte fanns sfi-lärare på Moses tid! Mycket av poesin hade ju gått förlorad om vi hade varit där och rotat.

16 thoughts on “En svensklärare läser Bibeln

  1. Så sant! Den här bloggen upptäckte jag först igår. Jättefina bilder.
    Du slår huvudet i väggen på den där ölandsprästens blogg, och risken är att man blir ganska så kränkt. Jag försöker numera hålla mig därifrån, men kunde inte låta bli att svara idag. Jag har följt det här sedan 1993 då jag blev rektor på en av Växjö stifts folkhögskolor. (till aug.1999) så jag har läst och hört argumenten några gånger…
    Jag var också sfi-lärare i många år under min yrkesverksamma tid (ett roligt och lärorikt jobb, tyckte jag) och har också varit språklärare. Det ska man inte vara om man läser Bibeln! Och så ska man inte vara medveten om hur det är med översättningar och vad som kan hända om man översätter från många språk- vid många olika tillfällen! Dessutom ska man inte ha läst litteraturhistoria och läst bibeltexter under de studierna! Har du också gjort det? Det gjorde vi på min tid när vi skulle bli svensklärare.

    Gilla

    • Tack! (för bildberömmet.)
      Jag såg din kommentar och har svarat tillbaka.
      Ja sfi-lärare är ett fantastiskt jobb. Som nog har förändrats rätt mycket de senaste decennierna med allt mer flyktingar.
      Nej tyvärr har jag inte läst litteraturhistoria. Min examen, som inte är en lärarexamen, gäller endast svenska -språklig inriktning och då ingår ingen litteraturhistoria.Tyvärr. Förstår att det varit intressant speciellt om bibeltexter ingår.

      Gilla

  2. Aj där. Du läser en gammal översättning. I vår senaste från 2000 står det: ”Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats, så att land blir synligt” Vår nyaste bibel är en direkt översättning från grundspråken. Det var 1917 också. Det är de flesta översättningar. Men det är ett svårt arbete där det ska smakas på orden och dess betydelse många gånger.
    Själv har jag inte läst hebreiska, dock grekiskan, men måste bekänna att jag inte längre förmår översätta. Så jag är lika hänvisad som andra till översättningar. Försöker ibland läsa lite olika av det slaget.

    Egentligen tycker jag nog att Dag svarar dig med respekt även om han inte delar dina åsikter. Det är väl mer än man kan säga om kommentatorerna. Jag läser sällan kommentarerna för jag blir bara ledsen. Men sista dagarna har jag t o m dristat mig till att kommentera.

    Några häftiga bibelord att slå vissa i skallen med skulle jag också vilja ha.

    Du har väl förresten hört om skolpojken som skulle nämna två bibelord. Det första var ” Judas gick ut och hängde sig” och det andra blev ”Gå du ock och gör sammalunda”. Så kan man också bruka bibeln! Hihi!

    Gilla

    • Vava? Är jag gammal?! För eftersom det är min konfirmationsbibel så måste det vara så. Huva. När man levt med två bibelöversättningar så börjar man bli till åren. Men när du säger det så har jag även en blå Bibel 2000 i bokhyllan. Vilken tur att det inte var den jag hittade.
      Ja det var inget respektlöst över Dags svar.
      Men kommentarerna som sagt – där kunde man hitta både det ena och det andra.

      Men kyrksyster då. Är det såna saker du sitter och samlar på!

      Gilla

  3. Mellan åren 2002-2008 arbetade jag på heltid med invandrarungdomar på högstadiet. Det var både de som hade uppehållstillstånd och sådana som sökte asyl. Jag hade då också mycket kontakt med föräldrarna och lärde mig en del om hur troende muslimer tänker i en del frågor. Det var spännande! Och annorlunda mot att arbeta med vuxna för här handlade det om svensk kultur och mötet med deras på ett annat sätt.

    En del av kommentatorerna på ölandsprästens blogg är så oförskämda så det är inte klokt! Men jag är inte det minsta förvånad över det! Och jag försöker akta mig och inte säga för mycket, för jag vet hur man kan bli påpucklad verbalt!

    Gilla

    • Ja jag arbetade också med ungdomar en termin på ett IVIK-gymnasium. Och visst var det annorlunda. De kunde se nästan lika vuxna ut som mina vanliga elever, speciellt en del av killarna, men de var så in i bomben barnsliga att jag ibland baxnade. Det tog ett tag för mig att lära mig att inte tro att ett vuxet utseende nödvändigtvis innebär ett vuxet huvud!

      Gilla

  4. Hej,

    Jag såg dina inlägg om jungfru Maria och tyckte dina frågor var ärliga. Jag orkade inte lägga mig i men nu vill jag rekommendera dig att läsa om traditionens berättelse om jungfru Maria. Så får du se varför det var viktigt att Maria inte hade andra barn. Det berodde inte på att sex är fult viket människor med negativa erfarenheter kanske sprider.

    Lycka till!

    Mvh Martin

    Gilla

      • Vi protestanter är väldigt okunniga om Maria. Visste du att hennes mamma hette heliga Anna 🙂
        sv.m.wikipedia.org/wiki/Jakobs_protevangelium
        Allt gott!

        Gilla

        • Ja det ”visste” jag, men inte varför! För det står tydligen inte i Bibeln, som kyrkis förklarar nedan!
          Men varför skulle det kunna vara viktigt att ha reda på om Maria var oskuld livet igenom eller inte?

          Gilla

          • Jag vet inte om det är viktigt. Men traditionen är ganska stark att hon inte fick fler barn. De Jesu bröder som omtalas kan ha varit Josefs barn i ett tidigare äktenskap. Traditionen säger ju att han inte var en helt ung man. Att Maria inte hade fler barn styrks av att Jesus på korset lämnar henne i Johannes omsorg. Hade hon haft fler barn skulle de självklart tagit hand om henne.

            Men det är väl mest kuriosa…

            Gilla

            • Hade hon haft fler SÖNER skulle de självklart tagit hand om henne, menar du väl? Bortgifta döttrar tog väl i första hand hand (jag stammar) om sin makes föräldrar? Eller?

              Gilla

              • Jag vet faktiskt inte. Men kan tänka mig(endast styrkt av vad jag upplevt av möte med folk från mellanöstern) att fanns det en svärson så skulle han ta samma ansvar för sin svärmor som sin egen mor.

                Gilla

              • Jag vet inte heller, jag som träffar ännu fler från mellanöstern.Jag kan ju fråga dem i morgon för all del, hur de skulle göra!

                Gilla

  5. Legenden säger att Marias mor hette Anna. Det står inte någonstans i Bibeln. Det kan för all del vara sant ändå. Det finns en del medeltida bilder av ”Anna själv tredje”. Och en massa diskussioner om att Maria måste själv ha fötts på något heligt vis för att vara ren nog att föda Jesus. Tja, då måste väl Anna också varit det… o s v.

    Gilla

Kommentera

