Åh nej! Sablars järnspikar! Blockad av Dag Sandahl också!

Dag Sandahl har gjort sig ett namn både inom och utom Svenska kyrkan som den präst som fortfarande motsätter sig att kvinnor kan prästvigas. Jag var nyfiken på vilken förklaring han och hans anhängare har till detta ”nuförtiden” och gav mig in i debatten på hans egen blogg BloggarDag. Då Sandahl hittills skrivit 39 miljoner blogginlägg (typ, det kan vara något mindre) med nazi-och stasianspelningar om den nyvalda ärkebiskopen, som inte bara har lytet att vara kvinna utan dessutom är född i Tyskland, var jag stolt över att nyligen ha lyckats bryta detta missbruk, då han ägnade ett helt inlägg åt att vänligen förklara för mig varför Herren inte gillar kvinnliga präster.

Men nu har han fått nog av mig! I alla fall blev mina senaste två kommentarer inte publicerade. Anledningen misstänker jag är att jag under hans senaste inlägg ifrågasatte hans bibelsyn samt att jag på ett halt och slipprigt kvällstidningsjournalistiskt sätt rotade i hans flerfaldiga erfarenhet av att ingå äktenskap. Beskrivningen av min kommentar är mina ord och inte hans, men det är vad jag tror jag att han tänker.

Men då vill jag gärna ta till det gamla hederliga uttrycket: Det var ju han som började! I ett blogginlägg ondgör han sig nämligen över att en annan kvinnlig biskop som han påpekar ”lever öppet lesbiskt” efter att hon fått frågan:  ”Hur förhåller du dig till bibeltexter som inte delar din människosyn?” hade svarat att allt som står i Bibeln inte gäller i 2 000 år framåt. Det är måhända en lite lustig formulering för att komma från en biskop, men jag hävdar fortfarande och har alltid hävdat, att i praktiken har alla, också de som ser sig  själva som mest bibeltrogna, omtolkat Bibelns budskap till den tid vi lever i nu och avfärdar en del av texterna som inte helt relevanta i vår tid.

Nå, det jag påpekade i min kvällstidningsslippriga kommentar var att Jesus aldrig nämnde ett ord om homosexualitet och således sa han inte heller att det var fel. Det han däremot sa var att människan inte ska skilja åt det som Gud har fogat samman, när han talade om det vi kallar äktenskap. Jag menade då att Sandahl ger pikar och antyder kritik mot biskopen för att hennes lesbiska leverne inte skulle gå ihop med Bibelns budskap, samtidigt som han själv uppenbart och upprepat brutit mot Bibelns ord om äktenskapet i synnerhet som han gift om sig efter skilsmässorna. Observera dock att jag inte har några synpunkter på Dag Sandahls seriemonogamistiska livsstil, jag har bara synpunkter på en synnerligen grav inkonsekvens från hans sida när det gäller vad han kräver av andra och vad han kräver av sig själv när det gäller att vara trogen Bibelns ord. Jag tycker också att Jesus egna ord för en präst borde ”smälla lite högre” än Paulus ord eller gammaltestamentliga texter, som ju till stor del tjänar som bakgrund till Jesus ord och handlingar och då Jesus vid flera tillfällen gjorde tvärtemot vad texterna lärde.

Men medan Sandahl i sitt inlägg skriver att frågan till den homosexuella biskopen om hennes bibelsyn är ”intressant” så uppskattar han uppenbarligen inte att få frågan själv. Det är bra mycket roligare och ”intressantare”, tycker Sandahl, att skriva om hur andra präster har det med sitt sexliv och hur det stämmer överens med Bibelns budskap!

Någon kan här invända att det är en skillnad i att å ena sidan säga att en bibeltext inte gäller och å andra sidan misslyckas med att följa det som bibeltexten säger. Men det håller inte fullt ut menar jag. Har man som Sandahl skilt sig två gånger och gift sig tre så har han uppenbart trotsat det som Bibeln säger om äktenskapet. Förutsatt att han inte, mot sin vilja, i båda fallen ”blivit skild”. I strikt bibeltrogen mening, som jag förstår det, är det nämligen endast tillåtet att skiljas och gifta om sig om man själv blir ofrivilligt lämnad/skild eller om hustrun ”bedrivit otukt”, dvs varit otrogen. Om så är fallet i Sandahls båda skilsmässor så har jag fel med mina anklagelser.

Jaja, i vilket fall, frid vare ”me’ han”, denna vår protestantiske kyrkofader av gigantiska mått!

Tillägg den 16/11: Jag har nu tagits till nåder och FÅR kommentera på denna blogg vilket ju var generöst, med tanke på mitt blogginlägg ovan. Dock är mina kommentarer om det som saken gäller ovan fortfarande raderade. Jag får alltså kommentera – men inte om detta.

36 thoughts on “Åh nej! Sablars järnspikar! Blockad av Dag Sandahl också!

  1. En skilsmässa kände jag till… men två… men du har säkert kollat upp detta… Jag har också reagerat på och t o m skrivit en kommentar till honom om detta när han nyligen gifte sig med en mycket yngre kvinnlig präst. Då dök andra kvinnor upp(som annars inte håller med honom) och tyckte jag var elak.

    Gilla

    • Det kan jag tänka mig, att man inte blir väl behandlad om Sandahls kyrktantsharem får tag i en, för ett sådant har han givetvis. liksom alla lite buffliga manliga präster med grandios (?) självbild brukar ha. Det som är svårt att förstå är hur hans prästerliga fru står ut.. Även om han kanske har lagt ner mot henne, så borde hon bli upprörd över att se hur han talar om hennes kvinnliga kollegor.

      Gilla

  2. Han hade fru nummer två med sig till Öland, men hon försvann visst på vägen. Nuvarande är 30 år yngre än han. Han lär har varit starkt mot skilsmässor förr…. Det var många ämbetsbröder som höjde rösten vid senaste (sista?) förlovningen!

    Gilla

  3. Om denna präst far ut så dant mot lesbiska kvinnor, och särskilt om de råkar vara präster och kanske också med en ”högre” titel än hans själv, så tycker jag som medlem i Svenska Kyrkan, att det vore dags för deras inkvistationsdomstol (eller vad den nu heter – personalnämnd?) att ta en extra titt på denna präst.
    Är det förenat med svensk arbetsmiljölagstiftning att kränka en kollega? Nej, det är det verkligen inte. Kan det enligt svensk arbetsrättslagstiftning finnas saklig grund för uppsägning av en person som trots medvetandegörandet av det felaktiga beteendet fortsätter kränka en annan? Ja, det kan det vara.

    Gilla

    • Jag undrade själv hur tolerant kyrkan är mot en som baktalar sina kollegor som Sandahl gjort och googlade, och uppenbart har kyrkan ”tagit sig en titt” på honom och vad jag förstår resulterade detta i att han fick sparken från en tjänst samt inte har kunnat göra den karriär han kanske hoppats på. En flerårig sjukskrivning blev tydligen också följden. Det som är svårt att förstå med tanke på detta och de svårigheter han har upplevt är att han inte har ”lärt sig” någonting. Han tycker att han själv har blivit illa behandlad, vad jag förstår, men fortsätter med sina angrepp i en aldrig sinande ström och utan ett uns ödmjukhet och självkritik. I alla fall inte som syns utåt. Och ger på sätt sina kritiker rätt om de menar att han inte går att ha i möblerade (kyrko)rum.

      Gilla

      • Det låter som om han är en bitter person som blivit något av en rättshaverist. Det är definitivt en dålig kombo.

        Har han någon anställning idag? Och som vad?

        Jag har ju aldrig hört talas om karln så jag vet absolut inget om honom.

        Gilla

        • Av hans blogg framgår att han tydligen har en komminstertjänst på Öland som han tydligen just nu pensioneras från. En präst slutar ju dock aldrig att vara präst (såvida han/hon inte blir avkragad) och jag vet många präster som anlitas till förrättningar långt upp i åldrarna. Tror han är kyrkopolitiskt engagerad också.

          Gilla

            • Dock känner jag inte honom och han är omtalad som en omtyckt församlingspräst. Det bästa är nog om man bildar sig en uppfattning genom att läsa hans blogg direkt… Sedan finns det ju en liten grupp i kyrkan som säger sig representera ”riktig kristendom” vilket enligt denna grupp betyder att prästen ska vara en man, att homosexualitet är synd, att muslimer kommer till helvetet och att Jesus mamma var oskuld inte bara innan Jesusbarnet utan förblev oskuld hela livet. (Det senare var nytt även för mig faktiskt.)
              I vilket fall så är den rätt liten tror jag. Och det är ju den homosexuella Eva Brunne som är biskop och inte Dag Sandahl, vilket ju säger något om kyrkan i dag.

              Gilla

  4. Jag har jobbat i Växjö stift och träffade då Dag Sandahl där ibland. Han är ganska rolig, men fullständigt odräglig. Anders Wejryd, som var biskop i Växjö stift tidigare, förnyade inte hans kontraktsprostförordnande som han hade haft i många år, och han blev inte heller kyrkoherde i Kalmar. Däremot var han studentpräst i Kalmar, men där vill inte studenterna ha honom för att han hade uttalat sig mot homosexuella. Han lär ha ett bra gudstjänstliv- jag misstänker att man enas i motståndet mot De andra, men det är en vild gissning. Hans blogg är gräslig! Man fattar inte att han får hålla på. Det värsta var när han satte igång drev mot förre biskopen som sedan blev omplacerad till en forskartjänst för att denne skulle ta tag i honom för att han på kyrkomötet hade varit vulgär i samtalet mot två FiSk-damer. Jag tror att nuvarande biskopen har gett upp, han tycker nog att han får hållas för att få människor egentligen tar någon notis om honom idag. Han har sin fan club och sina beundrare, men hur många är de egentligen idag? Bloggen är typexempel på mobbningsdrev i många fall!

    Gilla

    • Din beskrivning stämmer väl med den bild jag även fått på andra håll av denne kontroversielle präst! Han har ju ”funnits med” sen min barndom i min kyrkoarbetande familj.
      Du har även rätt i din övriga analys och det enda jag kan invända mot mitt eget inlägg är att jag lägger onödigt stor vikt vid en person, som inte alls representerar Svenska kyrkan i dag, och därmed ger jag kyrkan dålig publicitet. Samtidigt, så finns det väl en viss risk för att om Frimodig kyrka växer så kommer förut nedlagda debatter väckas till liv igen. Fast jag tror inte att kvinnoprästmotståndarna kommer att vinna tillbaka mark och att det återigen ska börja tjafsas om en präst ska ha rätt att vägra samarbeta med kvinnliga präster eller börjar kräva tvätt av röklin och albor om en kvinna använt dem före honom.. Den tiden tror jag är förbi.

      Gilla

  5. Du är tydligen portad! Oj, oj…
    Jo, jag talade om för dig att inte alla representerade kyrkan. Det kan finnas mycket kunskap hos självlärda, men man får se upp så att man inte tror att de på något sätt är representanter för Svenska kyrkan, även om de är medlemmar. Jag vet folk som är mycket aktiva i debatten, men inte ens går i kyrkan längre! Ännu mindre representerar den.

    Gilla

    • Sannerligen det är jag! (för att uttrycka mig så som borde tilltala dem). Och då var jag så ändå så trevlig som bara jag kan vara (obs skoj) när jag påpekade att det kunde vara intressant att analysera hans egen lydnad mot Bibelns ord och inte bara kvinnliga biskopars.

      Gilla

    • Tja vet inte det. Enligt min erfarenhet så är det oftast unga som är de mest rigida och tvärsäkra och ju längre livet går desto svårare blir det att uttala sig tvärsäkert – i alla fall om man då går miste om en karriär som t ex biskop eller kyrkoherde!

      Gilla

  6. Jag menade inte rigida, utan senila! Tjatar man om samma sak hela tiden kan man ju till slut befara detta. Förresten så är det ju så synd, säger en del, att inte mannen ifråga fick chansen att bli biskop. Vet du att han var med i senaste biskopsvalet i Växjö? Men han fick få röster- om jag inte missminner mig var det drygt trettio- och blev alltså INTE vald! Där kan man ju se hur pass högaktad och populär han egentligen är, eller hur?

    Gilla

    • Det här blir snart internets egen skvallerhörna om Dag Sandahl! Jag vet inte hur många röster de andra fick eller vad man jämför med. Tycker däremot att det är fullkomligt befängt att tro sig om att bli en bra och lämplig ledare för en yrkeskår man till stor del inte erkänner.
      Frågor jag inte kommer att få svar på och lika så bra det. Dock känner jag mig en aning stolt (jaja, alla har inte så mycket att vara stolta över) som den enda som tydligen lyckats trampa spikrakt på hans ”ömma tå” som jag måste ha gjort med min fråga, för han släpper fram andra kritiker som är väldigt mycket mer anklagande och ”grova” i sina påhopp än jag var.

      Gilla

  7. Biskopsvalet 2010 i Växjö stift utföll så här; 649 röster, Jan-Olof Johansson fick 60% av rösterna 383 röster, Per Eckerdal 78 röster, Kjell O.Lejon 67 röster, Lisa Tegby 64 röster och Dag fick 45 röster!!! Trots sin ”populäritet”??? De som påstår att han inte har fått chansen har alltså hel fel! Sanningen är att de inte ville ha honom när det väl kom till kritan! Detta enligt uppgift.

    Gilla

  8. Anna, jag har publicerat alla kommentarer jag har fått från dig. Men de var inte på samma inlägg.
    Själv tog jag bort en kommentar som var syrlig på D.bloggen, för genast började det hetta till. Jag borde ha lärt mig!

    Gilla

    • Ok det förklarar saken för jag tyckte väl att det saknades något jag skrivit, men jag slarvar ibland och svarar under fel inlägg. Jag visste faktiskt inte att man kunde ta bort sin egen kommentar under en del bloggar. Synd att jag inte vetat det förut! 🙂

      Gilla

  9. Jag har kollat Dag Sandahl på ratsit.se. Han har två engagemang, står det:

    ”Trossamfundet Svenska kyrkan med firma Trossamfundet Svenska kyrkan (252002-6135) , Styrelsesuppleant”

    ”Mammons Goda Handelsbolag (916528-2147) , Bolagsman”

    Gilla

    • Men det var ju ett utmärkt namn att ge ett bolag som drivs av en präst! Det måste jag ge honom.
      Däremot har han blivit anmäld till domkapitlet för just nazianspelningarna ser jag. Ska bli intressant att se, men har svårt att tro att det kommer bli några åtgärder, speciellt som han just blivit pensionerad.
      Himla trist att jag inte får kommentera där.

      Gilla

  10. Den här bloggsposten var det värsta exemplet på mobbning mot en person som jag sett på mycket länge!/ Sven-Åke Nilsson

    Gilla

    • Intressant! Kan du förklara lite mer? Och har du skrivit samma sak till Sandahl som kommit upp i närmare 50 ”mobbande” inlägg om ”ärkebiskopen electa”?

      Gilla

Kommentera

