Den som lever får inte se

Alla undrar vi ju vad som händer när vi dör. De kristna undrar om verkligen Jesus kommer och möter då och hur ser han ut och vad säger han?

Kanske har kvinnoprästmotståndarna rätt och Jesus kommer då skyndsamt klivande mot dem i den fotsida dräkt han ofta avbildas i och säger:

–  Ni där! Himla bra tänkt allihopa! Det fattar väl alla att jag inte vill se FRUNTIMMER som präster!

Eller också säger han något annat. Själv har jag av någon anledning alltid tänkt mig Jesus som hundrädd. Vilket kommer att ge mig uppenbara problem då jag är säker på att min (och min familjs under min uppväxt) schäfer Onja helst vill vara lös och inte kopplad i himmelriket. Om jag inte får problem på annat sätt, vill säga.

Vad har jag då för skäl till att tro att Jesus är hundrädd när inget står om detta i evangelierna?

Tja, jag svarar som den kvinnoprästmotståndare jag pratade med för länge sen och som inte hade någon förklaring till varför han tyckte att kvinnor inte ska vara präster.

”Det tillhör trons mysterier” sa han. Och jag svarar på samma sätt när det gäller Jesus och hundar. Det tillhör trons mysterier. Men om Jesus verkligen är kvinnoprästmotståndare eller hundrädd ska bli intressant att få veta.

Nu är det ju så att i det här enda fallet gäller inte att ”den som lever får se”. Utan förhoppningsvis tvärtom.

e60670f7f2fe7b30

Onja.

4 thoughts on “Den som lever får inte se

  1. Ja, vi får se!
    Själv försöker om och om igen att skriva ett inlägg om KG Hammars utspel i KyrkansTidning. Men när jag länkar så försvinner inlägget. Om och om igen. Irriterande. Eller så är det nån ängel som har i uppdrag att hindra mig. Vad tror du?

    Gilla

    • Nu har jag läst Hammars artikel och tycker den var rätt intressant!
      Men om jag ska säga vad jag tror så är det Gabriel, den lille skiten, som planerar att göra entré snart och förstartar lite hos dig, eftersom han blir svartsuk av att du skriver om Hammar och inte om honom.

      Gilla

    • Bevare oss för när han själv sätter i gång att skriva debattinlägg i Kyrkans Tidning vilket jag tror blir snart. ”Anna är en jettedumm tankekonstrjucksjon” misstänker jag att rubriken kommer att vara.

      Gilla

Kommentera

