Jag skrev om min mammas gravsten för några inlägg sedan. Jag skrev då också om att efter väldigt många turer med gravvårdsfirman i fråga blev resultatet inte som vi ville ha det och menade att vi hade beställt. Vi tyckte också att vi fick totalknasiga goddag-yxskaftsvar när vi påtalade det vi inte var nöjda med.
Vi var dock till slut beredda på att vi måste acceptera att det som var hugget i sten är hugget i sten (eller i alla fall ”blästrat” som det heter) och att det inte blev riktigt perfekt. Dekoren med orgelpiporna som min bror ritat påminde på den färdiga stenen lite om stridsmissiler och det var kanske inte direkt sådana man symboliserar min mamma med… Och texten blev för liten och svårläst. Vi menade att företaget inte levererat det vi beställt trots väldigt noggranna och tydliga instruktioner.
Många turer blev det som sagt. Men nu har VD:n skrivit till min bror och till slut meddelat att de tar tillbaka stenen och återbetalar hela beloppet så att vi kan vända oss till en annan firma som redan åtagit sig att göra jobbet mer exakt. Ibland kan det faktiskt löna sig att ”bråka”. Det är dock förstås inte kul att bråka, i synnerhet inte när det gäller vår mammas (och sedermera även vår pappas) gravsten. Men samtidigt så ska den stå där länge och det känns viktigt att den är så fin som möjligt. Min mamma i himlen kanske inte bryr sig så mycket men många kommer att besöka hennes grav och då vill vi att den ska vara finast möjliga.
Nåja, förhoppningsvis har vi nu kommit till finalavsnittet i denna gravstensfars. Men vad vet man. Själv har jag varit väldig förundrad över att de ”färska blommor” som jag trodde mig ha köpt har hållit sig fina på graven väldigt länge nu! Mitt i november dessutom. Till och med jag börjar fatta att det är något lurt här! Men det är faktiskt inte så himla lätt att se skillnad på färska blommor och tygblommor i dag! Och granriset var i alla fall äkta….eh, tror jag.
Det är många som ska leva på varje döing. Och det är inte alltid seriöst. Det är inte alltid sörjande orkar stå på sig. Men det finns faktiskt anledning att syna firman i sömmarna. Tufft av er!
GillaGilla
Kul uttryckt: Leva på en döing!
GillaGilla
Min dotters gravsten sattes upp väldigt snett och glasporträttet på stenen hade krossats i leveransen. Genom Fonus försorg åtgärdades felaktigheterna förvånansvärt snabbt. Trist för sörjande när en så viktig sak som gravstenen inte hanteras med den varsamhet man antar ska vara självklart!
GillaGilla
Satte de upp stenen med krossat glas?!
GillaGilla
Ja. Kan du begripa? Helt korkat!
GillaGilla
Nej jag kan inte begripa. Har de som sätter upp gravstenar inga hjärnor? De måste också ha gått i kras!
GillaGilla
Vad bra att ni stod på er! Och att de gav med sig till slut.
Färska eller inte färska blommor, tycker de såg jättefina ut i alla fall. =)
GillaGilla
Bra, då får jag vara glad över att det i alla fall inte var fula, ofärska blommor!
GillaGilla
Så skönt att det löste sig till slut. Det var alltså inte hugget i sten trots allt.
GillaGilla
Nej det verkar inte vara det. Den nya firman säger dessutom att de ska leverera på en bråkdel av den tid som det tog att få upp den förra stenen, femtusen kr billigare… bara hoppas att det blir bra nu.
GillaGilla
Det lönar sig ibland att stå på sig även om man är färdig att ge upp. Det här är en så viktig sak. Det är precis som du skriver något som ska stå där länge och som har starkt symbolvärde och då vill man inte bli upprörd p.g.a. slarvigt utfört arbete varje gång man besöker graven. Tack och lov så fick vi igenom våra ändringar på skisstadiet och blev nöjda med pappas gravsten när den var klar. Hoppas att det funkar för er nu.
GillaGilla