Urk och blä för Filippa Reinfeldt (eller i alla fall för vad hon sa)

Jag fick tag på ett nummer Amelia där Filippa Reinfeldt intervjuades. Hon hade haft ett krisår, med skilsmässa och allt, verkade reportern vilja få fram, även om Filippa Reinfeldt inte verkade vara av samma uppfattning själv.

Nåja, Filippa behöver inte tänka att hon har haft ett krisår för min skull, men däremot vill jag bara säga urk och blä bl a över följande uttryck:

”Jag bestämde mig nog redan som liten för att vara glad.”

Ibland får sådana kommentarer mig att tro att ”glada” personer är mer korkade än andra. När man är liten kan man inte, och knappast ens när man är vuxen ”bestämma sig för att vara glad”. Man är utlämnad åt signalsubstanser och dess nivåer i hjärnan på ett sätt som inte alls handlar om att bestämma sig för något. Man kan däremot bestämma sig för att spela glad redan när man är liten, vilket är en helt annan sak. Men förr eller senare leder detta till en krasch där ens verkliga känslor kommer fram.

Man kan alltså möjligen påverka sin sinnesstämning något när man är vuxen genom att träna sig i att tänka på ett visst sätt, men är man glad som barn menar jag att då har man haft tur kanske inte bara med hjärnans kemiska sammansättning utan även när det gäller föräldrar och omgivning.

Sådana fraser som Filippa kläckte ur sig handlar om att skuldbelägga den som ”valt att inte vara glad” eftersom de just låter påskina att det handlar om att välja. Det är okänsligt och nedlåtande mot dem som inte haft samma tur med hjärnkemin som en själv.

Det är faktiskt lika dumt som när de som överlever cancer säger att ”jag bestämde mig för att cancern inte skulle få knäcka mig”.

25 thoughts on “Urk och blä för Filippa Reinfeldt (eller i alla fall för vad hon sa)

  1. Ja, det är rena förtrycket att komma med sådana uttalanden. Men det ligger i tiden. Den som är sjuk har valt det och ska inte få några pengar om vederbörande inte tillfrisknar. Den som är arbetslös har valt att låta sig bli arbetslös och ska därför jagas med blåslampa. Alla problem flyttas från strukturer till den enskilde. Som ska välja att vara anpassningsbar.

    Jag blir så trött ibland.

    Gilla

    • Det kanske ligger i tiden som du säger. Men jag kom faktiskt ihåg kyrkoherden i min mammas församling som pikade en djupt deprimerad anställd på samma sätt, som om det var självvalt, och det var när jag var barn eller tonåring. Eller jag kommer inte ihåg det själv, men jag minns att min mamma ibland talade om det och var upprörd.

      Gilla

  2. Men åh så jag instämmer. BlondinBella har samma inställning och totala oförståelse för att vi alla har olika nivåer av motgångar och förmågor att ta oss upp för uppförsbackar. För att då inte nämna det som du själv skriver, medfödd kemi och andra kroppsliga egenheter som vi inte kan kontrollera. Visst kan vi komma långt med positivt tänkande, men vi kan inte alla komma lika långt. Och vi har inte alla en förmåga för att tänka lika positivt.

    Glad för deras skull. Provocerad inför deras brist till inlevelseförmåga för andra + ödmjukhet att allt faktiskt är blandat med lite tur/otur. Saker bortom vår kontroll.

    Gilla

  3. Håller helt med dig (och kloka kommentarer ovan). Åtminstone tror jag att det är _du_ som har rätt i den här frågan.

    Själv är jag nog född med nån sorts nöjdhet. Jag är ofta glad och nöjd, inte för att jag bestämt mig för det, utan för att det bara är så.

    Men visst är även jag nedstämd ibland därför att det händer jobbiga saker i livet.

    Känn alltså ingen skuld Anna!

    Gilla

  4. Men hon har väl bestämt att till exempel stockholmare inte blir sjuka heller?! Visst är det hon?
    Hon har i så fall bestämt ett gott mirakel

    Gilla

    • Åh har hon?!
      Det var i sanning goda nyheter. Jag ska meddela min arbetsgivare denna glada nyhet i morgon!
      (Nej skit, de flesta av mina arbetskamrater hör ju till Järfälla kommun.)

      Gilla

  5. Men precis så är det ju!!! Alla har inte samma förutsättningar!!!
    Jag kan dessutom tycka det sticker lite grand i ögonen när man läser om folk som gått igenom en kris – men som mår så himla bra sen när de har åkt på retreat-resor till Spanien i ett par månader, bokat in sig på tio spa-weekends, och byggt/flyttat in i en ny tio-tusen-kronors-villa på någon tjusig skärgårds-ö.
    Vad folk än säger så är det faktiskt en viss skillnad på att gå igenom en kris om man inte behöver oroa sig för sin ekonomi mitt i alltihopa…….

    Gilla

  6. Förbaskat bra skrivet! Jag blev själv nästan lite osams med en kvinna som gnällde över sin energitjuv till vän för att hon grät över hennes mors bortgång 6 år efter hennes död. ”Jag grät på min morfars begravning så var det klart!” sa hon (kvinna jag talade med) Jag blev hemkt irriterad och sa att så kan man inte säga för vissa skrattar på begravningen och gråter en midsommarafton i glada vänners sällskap. Andra inte. Man kan heller inte jämföra en morfar på 97 år som somnar in stilla, med en yngre anhörig mor/far eller barns bortgång. Sorgen får man nog leva med och då kan man börja gråta många år senare. Jag får också känslan av att de har någon vajsing på loftet, de dära människorna som tycker man ska sluta gråta och töla. Sen bär de ett skimmer av bortskämdhet och oerfarenhet kan jag tycka.

    Gilla

  7. Tack!
    Din historia om kvinnan som var så flott att hon inte grät efter sin morfars begravning får mig att tänka på kvinnan i vars familj jag var inneboende under min ungdom. Det var på en herrgård och familjen ifråga hörde till en synnerligen framgångsrik klan i svenskt näringsliv. Kvinnan var upprörd över att den relativt nya hushållerskan ville vara mammaledig den närmaste tiden efter att hon fött barn.
    För hon själv hade minsann varit arbetsför bara någon vecka efter förlossningen, meddelade hon.

    Gilla

Kommentera

