Jag ska ge dem den svenska julen

Mitt klassrum är nu för tiden till brädden fyllt av syrier och de är nästan alla kristna. Och de vill ha mer jul! Så mycket jul vill de ha att jag känner lätt prestationsångest inför om jag verkligen kan ge dem så mycket jul som de efterfrågar. I synnerhet som syrierna visserligen är i klar majoritet men det finns också ett par elever från andra länder med andra religioner som jag måste ta hänsyn till.

Men för syrierna är det stort att vara i en kristen kultur, där de som kristna är i majoritet – även om de lite besviket fått klart för sig att inte så många svenskar går i kyrkan varje vecka. De är i många fall tämligen nyanlända till Sverige och kanske hoppas de att den svenska julen ska plåstra om de sår som de alla måste ha efter att ha flytt sitt hemland. Och de vill lära sig ALLA julsånger och lära sig allt om julmat och traditioner och jag misstänker att de föreställer sig en vit vykortsjul i det kristna landet Sverige. Deras ögon har redan börjat tindra av förväntan. Det är rätt mycket som jag som sfi-lärare måste fixa alltså. Snömaskinen har jag redan bokat i fall det inte kommer mer snö i  Stockholm, jag sjunger julpsalmer för full hals när jag går omkring i korridorerna och jag går klädd som tomtemor för jämnan, men hur gör jag med resten?

15 thoughts on “Jag ska ge dem den svenska julen

  1. Vi har hört att jorden kyldes ner ordentligt på grund av en jordbävning någonstans långt österut tio år före Dickens föddes, och de efterföljande decennierna var därför mycket snörika. När han mindes sin barndoms vintrar i sina berättelser var de således på det sätt som vi idag nostalgiskt förknippar med just barndomsjular. Allt är med andra ord Dickens fel!

    Gilla

  2. Och nu steg min aktning för dig ännu mer. Alla som använder ordet ”brädd” har en särskild plats i mitt hjärta 🙂

    Fast du är ju ”svenskläraret”, så du kan ju sånt 🙂

    Gilla

  3. Jag känner en syrisk familj och i början var jag ruskigt okunnig om de kristnas situation och också om deras brinnande tro (åtminstone med vardagssvenskens mått). Jag tycker du verkar ha engagerat dig bra och är klart imponerad över snömaskinen 😉 Kanske kan ni bygga krubba i pepparkaksdeg och träna språk samtidigt? Risken är dock att de kommer ut från lektionen vilt svärande på svenska och med blåsor på händerna.

    Gilla

    • Genial idé! Krubba i pepparkaksdeg på lektionstid, fenomenalt! Och de behöver lära sig svärord också, samt att träna på att ringa till vårdcentralen.

      Gilla

  4. Ni får ställa till med en hejdundrande lillejul. Ge dem var sitt julrecept och så har ni knytis på det de åstadkommit. Glöm inte att tala om att det är tradition att elever har med sig en julklapp till läraren!

    Gilla

    • Det kan faktiskt vara farligt att säga åt dem att ta med sig mat. För om de tar med sig mat…Ibland är det kanske lite av en ”revansch” för de som har kort skolbakgrund och inte läser och skriver så bra. Nu j-vlar ska läraren få se vad jag verkligen är bra på!verkar de tänka.

      Gilla

  5. Du är så FEL ute! Ska du lära ut svensk jul av idag: visa de enklaste genvägarna till sms-lån! Konsumera mera! Sen är det allra senaste (och lärare ska ju vara i front): man ska ha RUND julskinka i år. Hur den sedan kommer till vet jag tyvärr inte – kanske grisrumpan får växa upp i en rund grotta eller så… äh, vad svårt…) men det är hur som helst hetast just nu! Vad ska du med snömaskiner till – ge dem semesterbiljetter till Thailand, vet jag. – DET är svensk jul det! 😉

    Gilla

Kommentera

