Hit har jämställdheten inte nått!

Jag har kommit till en väldigt klarsynt och genialisk slutsats om jämställdhet.

I dag har vi  kommit mycket långt på vägen när det gäller jämställdhet inom alla yrkesområden i Sverige. En kvinna kan bli brandman, flygkapten, minister (om än inte stats- än) och, hör och häpna, ärkebiskop! En man kan å sin sida bli sjuksköterska. Men det finns en yrkesroll där en förfärande ojämställdhet fortfarande råder!

Tomten kan inte vara kvinna! Detta insåg jag när jag hörde talas om en äldre, överviktig, skäggprydd man som tjänade 25 000 kr/julafton genom att tjänstgöra som tomte vid olika familjetillställningar. (Jo, jag vet att en del kvinnor är tomtar på släktkalas, men de är ju inga riktiga tomtar utan har bara klätt ut sig!)

Tomtandet är därmed djupt kvinnofientligt till sin natur. Den som anlitar en tomte understödjer patriarkatets förtryck av tomtemor och tomtedöttrar.

Sluta tomta! Är alltså min uppmaning till er inför nästa jul. I stället får ni anlita en..shit, julbocken är ju också…en bock! Lika bra att vi lägger ner julen, med andra ord, eftersom omständigheterna omkring den är så ojämställda.

16 thoughts on “Hit har jämställdheten inte nått!

    • Jag tror inte det. Fast ”hen” är vad jag förstått det ett ord som är tänkt att ersätta ”han eller hon” när man inte vet och inte ersätta han. Eller hon.

      Gilla

    • Tack verkar intressant! Såg trailern halvt om halvt men visste inte vad den handlade om. Har nog missat första avsnittet redan tror jag, men den finns nog på Svt Play.

      Gilla

Kommentera

