Kristna nyårshälsningar

Jag har den senaste tiden debatterat på lite olika kristna bloggar. (Och ja, jag tror också.) Gemensamt för dem alla är att människor är i luven på varandra där, vilket det inte behöver vara något fel med. Det grälas alltså friskt men på lite olika sätt, ofta om den nyvalda tyskfödda ärkebiskopen och om jungfrufödseln. Jag har ombetts att framföra deras nyårshälningar: (Om ni är så där hopplöst profana som folk är mest förstår ni kanske inte vad jag anspelar på, men det är väl inte mitt fel?)

Från pingstvänsbloggen:

”Gud välsigne dig du korkade medmänniska, som Jesus älskar trots att du är så förbenat bakom flötet och inte har lyckats producera en enda vettig tanke i ditt arma huvud under hela ditt miserabla liv! Och Gott Nytt Välsignat år!”

Från den högkyrkliga bloggen:

Fader Natts ord vägleder våra fötter som en lykta och ett ljus på vår stig, vi som högaktar Ordet och vet exakt hur det skall uttalas i Kristi kyrka (inte med tysk brytning!) och inte vill förknippas med kommunister, komministrar (kvinnliga), Tony Irving (eller var det Mattias?) och annat orent som Gud klart och tydligt har tagit ställning mot i Den Heliga Skrift! Ett Gott Nytt Herrens år till alla som dömer lika rättfärdigt och vet lika bra som vi gör! Samt passa er jävligt noga för muslimerna!”

Från Svenska kyrkans moderna blogg Dagens Sekulära, även kallad Dags finne i rumpan:

”Uteliggare, kvinnor och miljön! Det är det som menas med treenigheten inom kristendomen och det är där fokus ska ligga. Ingen får predika om något annat än det. För övrigt vill vi inte ha gudstjänster i kyrkan på söndagar för de flesta brukar faktiskt få vara lediga då och det har även präster rätt att vara. Gott kvinnligt miljömärkt år, alla uteliggare! P.S: Om ni ändå måste dricka sprit kan den väl få vara alkoholfri?”

Jag tycker alla nyårshälsningar var lika trevliga jag och önskar dem också ett gott nytt år!

15 thoughts on “Kristna nyårshälsningar

    • Var det den helige ande du höll? Släpp den genast fri i så fall! Så firar vi pingst i stället för det här trista nyårsfirandet.
      P:S Varför skulle jag ge dig en käftsmäll?

      Gilla

      • Inte för att slå ner mig men för att skoja med mig. Det hade jag förmodligen tålt, men det var lite pirrigt må jag tillstå…

        Japp, vi firar pingst. Det gör vi!!!

        Gilla

  1. Jag önskar dig och dem som skriver här hos dig Gott Nytt År!; men de andra som du nämner ovan får klara sig utan en önskan ifrån mig.

    Gilla

Kommentera

