Kära hjärtanes

Jag hade bara sett en bild (svartvit) från mina föräldrars bröllop tidigare, innan min bror fick tag på ett antal diabilder och överförde dem till datorn nyligen.

Unga ser de ut, och unga var de… Min pappa var bara 21 år och min mamma sju år äldre när de vigdes av min morfar i Bromma kyrka 1963. 21 år! Då är man bara en pojkvasker i mina ögon i dag. Det låter också helt absurt att min pappa som tjugoettåring gick upp till banken med mamma för att ta ett lån så de kunde köpa villa och bilda familj.

Nåja, inte konstigt att jag har blivit som jag har blivit. Med en mamma som var pedofil och en ung snorvalp till pappa så kunde det nog inte gå på annat sätt!

06-IMG_8924_ed-001

15-IMG_8911_ed

Bilden: Jag hade inte sett något färgfoto av deras bröllop förut och naturligtvis blir jag rörd och vemodig när jag ser brudbuketten som min mamma håller i sin hand, som är ”densamma” som låg på hennes kista när hon begravdes förra året.

För övrigt så förlovade de sig just på Trettondagsafton 1963.

10 thoughts on “Kära hjärtanes

    • Därför att vallmo går sönder så fort man tittar på dem. Inte för att rosor är lika fina. Det är de. Allra mist. Färgekombon fick mig att känna så. Vitt, blått och rött med tillhörande blommsorter. Som en midsommarstång. Så de lurade mig 😉

      Gilla

  1. Ja, kära hjärtanes. En så vemodig bild. Vackra är de och som du skriver, så unga, med livet framför sig. De utstrålar någon sorts glad trovisshet, tycker jag. Me de föräldrarna förstår man att du blev som du blev, en riktigt trevlig tjej.

    Gilla

    • Ja trosvisshet fanns nog där. Men livet blev naturligtvis inte alltid helt lätt för det, för någon av dem. De var ”omogna” på olika sätt och hade liksom alla andra med sig ett bagage av uppväxtminnen och andra trauman i sitt äktenskap. Men helheten var trosviss och kärleksfull in i det sista, trots med- och motgångar. I nöd och lust, som det också brukar kallas!

      Gilla

  2. Tror det är åldern eller nå’t men jag blir bara mer och mer nostalgisk och lite smått beroende av att skanna in bilder. Ma/pa bröllopskort var väldigt rödtonade men jag hittade negativen och skannern jag har återgav färgerna på ett helt annar sätt.

    Fint ändå att ni smyckade kistan med en liknande bukett …

    Gilla

Kommentera

