Om islamofobi, idioter och annat smått och gott

Jag har funderat över vad det är som gör att bildade människor (många av dem i alla fall) uttrycker sig som de gör inne på Dag Sandahls blogg. Är de bildade men korkade eller bildade men elaka? Eller bildade, korkade och elaka?

Eller bara födda under ett väldigt annat århundrade?

Min beskrivning liknar en aning det snällaste som en del av dem hade att säga om muslimer, så därför passar jag på att uttrycka mig tvärsäkert: Sådana är alla högkyrkliga kvinnoprästmotståndare! För sannerligen, som det brukar heta på kristet språk, så har dessa inget emot svepande negativa generaliseringar och då ska man passa på hörrni! Detta gäller alltså SAMTLIGA inne på den bloggen. Varenda en, utan minsta undantag!

För att tala allvar så är det absurda att få på Dags Sandahls blogg verkar förstå att det är ett universum mellan att försvara eller bagatellisera islamisters onda och vanvettiga handlingar där förföljelse och dödande av kristna ingår och tycka att alla muslimer ska hållas ansvariga för detta och tro att de i smyg samtycker litet grand. Många muslimer i Sverige har just kommit hit för att olika islamistiska grupperingar skapat ett helvete i deras hemländer. Att de sedan i många fall är mindre sekulariserade än vi är en annan sak, och bland många muslimer från icke-sekulariserade stater så finns nog rädslan både för vad som kan hända i det här livet och i livet efter detta om man avviker från ”den rätta tron”, liksom kristna har varit rädda under tidigare sekler för helvetet och prästen, vilket dock inte alls behövde vara samma sak. I dag har vi avskaffat helvetet och trenden i dag är att alla kommer till himlen alternativt att ingen Gud finns.

Detta sagt, så är jag minst av allt ute för att missionera för islam. Jag har mycket svårt för mycket inom denna religion och utan att besitta samma kunskaper om den som jag har om kristendomen så tror jag inte att något skulle kunna få mig att konvertera hur vackert än någon kunde ”förklara” den för mig. Jag har visserligen svårt med delar av kristendomen också, men inte lika svårt. Mest svårt har jag nog för de bokstavstrogna frikyrkorörelserna och för en del högkyrkligt konservativa för deras ibland, inte alltid, som jag tycker hårda och fördömande syn på homosexuella och för deras ibland inskränkta syn på kvinnors roll i församlingen och även utanför den. Samtidigt är det inte sällan just dessa, som jag uppfattar det, som fördömer muslimerna för att vara hårda och fördömande och kvinnoförtryckande!

Jaja, huvudsaken är väl att alla fördömer varandra så blir det på bästa sätt. Kvinnoprästmotståndarna inte bara känner sig utan är också ”fördömda” och diskriminerade av stora delar av den Svenska kyrkan, samtidigt som de vill hävda sin rätt att få hindra kvinnor från att bli präster, fast då är det inte diskriminering utan ”Herrens vilja”.

Allting är som ni märker eller redan visste väldigt krångligt och jag kan till viss del förstå dem som säger att ”allt blir bättre utan religion”. Fast det tror jag inte heller är sant, och dessutom går det inte att hindra människor från att vare sig uppleva eller tro på Gud. Eller att sluta sig samman med andra som delar samma upplevelse.

Jag själv fördömer givetvis inte någon, bara för att jag konstaterar att samtliga på Dag Sandahls blogg är infama idioter. Men där har jag ju Gud på min sida, det är jag absolut tvärsäker på! Gud vill att jag ska skriva taskiga inlägg om Dag Sandahls blogg och vem är lilla jag att gå emot Herrens vilja? Det känns alltid tryggt och bra när man vet att man är i gott sällskap!

14 thoughts on “Om islamofobi, idioter och annat smått och gott

    • Ajdå. Tyckte ju att jag var försonlig här! (inte ironisk nu.)
      I vilket fall så ligger vi nu rätt lika i antal inlägg där pikar mot varandra förekommer, Dag Sandahl och jag. 4-4 tror jag att det står nu även om detta inlägg kanske kan räknas som två eller kanske tre…. Jaja, nu väntar jag på Sandahls nästa drag. Fast skulle tro att om jag inte längre kommenterar där så låter han nog bli att kommentera mig… Jag kände mig bara så osynliggjord…buhu!

      Gilla

  1. Osynliggjord ?
    En kort stund var du den synligast som fans där.

    Jag tror i min enfald att dom kan vara hur trevliga som helst när dom möter en muslim. Att det finns så många i Sverige är en annan sak. Det är i deras ögon ett ytterligare symptom om den slappheten som råder i dagens Sverige.Sverige är för dom förvandlats till något som dom kan inte förstå.Svenskheten är förstört .Och det är sant, Sverige är inte som det har varit och dom kan inte förstå detta.

    Dessa väl utbildade men förstelnade gammelkyrkans företrädare har ångest för kraven att dom som en gång ägde landet och hade tolkningsföreträde har hamnat i periferin. Det är fel sällskap att be om förståelse och förnuft när man representerar anpassningsbarhet och till och med kan se något gott i det nya.

    Gilla

    • Nog en bra analys. Många är nog inte så unga där och inflytande har de helt klart förlorat. Även ”på min tid” när jag jobbade i kyrkan för ca 20 år sen märkte man nog av att en del präster led av sin förlorade statusförlust som hade inträtt redan då, vilket kunde ta sig märkliga uttryck.

      Gilla

  2. Jag kan bara skaka mitt huvud och förundras över hur vuxna människor kan tappa förnuftet totalt och fara ut som de gör mot den som vågar tycka annorlunda. Jag har skummat lite, men orkar inte helt sätta mig in i allt som sägs och tycks. Tur att du tycker om att debattera!

    Gilla

  3. Hej Anna.
    Din ironi i sista stycket når inte fram.
    Invektiv som ”infama idioter” passar inte i ironiska sammanhang och jag vägrar tro att du drar alla bloggkommentatorer över en kam baserat på ett halvdussin individers förutfattade meningar om dig eller muslimer eller vad det nu vara månde.

    BloggarDag drivs mitt ibland sitt mustiga språk och ibland extrema överdrifter av en längtan till fler gudstjänstdeltagare och vil peka på positiva alternativ inför framtiden.
    Om du också kunde vara konstruktiv och peka på hur du tror att en positiv förändring kan åstadkommas så skulle du nog mötas av en mycket mer positiv kommentarer.

    Konstruktiva hälsningar

    Peter T

    Gilla

    • Fast jag tror nog att vad jag menade gick ända fram – för de flesta som läser mitt inlägg inkl mitt sista stycke. Och att de förstår om jag verkligen menar det jag skriver.

      Din analys av BloggarDag var väldigt välvillig måste jag säga! Han drivs av en längtan efter en förbättrad kyrka absolut – men lika absolut inte bara det (vilket man inte heller kan begära). Men det finns också ett mobbardrag och ett starkt hämndbegär mot den som vågar ifrågasätta honom som många har märkt och som inte tar sig så roliga uttryck. Att driva med nyvalda ärkebiskopen är absolut tillåtet och att kritisera henne likaså, men när nazi- och stasianspelningar dominerar inlägg efter inlägg liknar det snarare trakasserier. Kan du förklara, du som tycker att man ska vara konstruktiv, var det konstruktiva i alla dessa nazi- och stasianspelningar ligger?

      Sedan att jag skulle ”få fler positiva kommentarer om jag kom med förslag på förändringar” tycker jag i sig är en konstig kommentar. Här handlade det om att sprida muslimhat och fördomar och jag är inte ute efter ”positiva kommentarer” när jag påpekar att siffrorna som presenterades var in i helskotta fel, men jag förväntar mig sakliga kommentarer och inte att jag ”borde gifta mig ett muslimskt land” och liknande som är kommentarer som brukar finnas på rena rasistsajter. Samtidigt medverkade Dag till att legitimera hatet i sitt inlägg. Har du frågat dig varför folk kunde häva ur sig rent vettlösa saker om muslimer utan att någon av er reagerade negativt – betyder det alltså att muslimhat av dig ses som ”konstruktivt”?

      Gilla

      • Hej Anna.
        Visst har du fått en del kommentarer som är otillbörliga och rent av både kränkande av dig som person och muslimfientliga. Jag kan bara ta ansvar för mina egna kommentarer och känner mig apostroferad av dina ord om ”infama idioter”.
        Dag har gått över gränsen ibland i sina antydningar av det tyska och historiska skeendet.
        Han nyttjade dock sin tyskakunskaper i bloggposter långt innan senaste ärkebiskopsvalet och ibland riktigt humoristiskt. Vissa kommentatorer har på bloggen reagerat på de tyska överdrifterna.

        Siffrors exakthet i journalistiska sammanhang är alltid en svårighet. Källkritik och framförallt källhänvisningar är viktigt i sammanhanget. Nu vet jag inte om fler än jag som la in källhänvisningar i den kommentarstråden, men det är ju modellen för att förhindra ryktesspridning via siffror.

        Att möta muslinhat, eller vilket hat som helst, är svårt att göra konstruktivt. Men en idé är att visa på det goda exemplet, i detta fall det goda muslimska exemplet. På BloggarDag kan man även visa på det goda exemplet med kvinnliga präster 🙂

        Gilla

        • Mitt sista stycke syftade till att förutom att faktiskt ge en känga till många av kommentarerna där att visa på det orimliga i att generalisera på samma ”idiotiska” sätt som jag menar att många kommentarer på BloggarDag generaliserade. Och att om de flesta då troligtvis skulle tycka att det var orättvist kanske eventuellt kunde förstå att inte heller de borde göra samma sak om en miljard (eller vad det nu är) muslimska individer världen över. Samt att påvisa det orimliga i att påpeka att man ”vet” att det är Guds vilja det man själv gör och tycker. Ibland kan man faktiskt inte veta vad Gud egentligen vill utan får försöka tolka hans vilja så gott man kan.

          Det där med siffror och källhänvisningar…jag fick intrycket att ingen överhuvudtaget var intresserad av några siffror så länge de visade på att det inte fanns något stöd för att ”muslimer dödar 105 000 kristna om året” som någon påstod. Den undersökning som refererades till i artikeln visade att 80 procent av de som man räknat in i denna undersökning dödades av andra kristna, nämligen tutsier och hutuer i inbördeskrigets Kongo. Den italienska undersökning som hamnar på andra plats när jag googlar räknar inte in dödstalen från Kongo, men kommer ändå upp till 70 000 döda kristna. Samtidigt som denna undersökning påstår att Nordkorea är det svåraste landet för kristna att leva i! Som ju inte är muslimskt. Mycket svårt att veta hur det egentligen ligger till helt klart – sant är förvisso att kristna minoriteter fått det mycket svårt i och med den arabiska våren – men att sprida att en kristen dödas av en muslim var femte minut är alldeles för långt från de siffror undersökningar visar för att kunna få stå oemotsagt. Därför ska inte sådana siffror spridas hursomhelst, för det leder bara till ökad rädsla och därmed mer hat och elände. Dag själv såg här en anledning att få tillrättavisa mig i sitt inlägg, medan när det gick upp för honom att han dragit felaktiga slutsatser så var det i nästa inlägg inte viktigt med ”sifferexercis”. Den präst som sprider dessa siffror samt allt annat möjligt och omöjligt muslimhat får ingen kritik alls från DS.

          Hur menar du med att visa på ”det goda muslimska exemplet”? Försök du med det på Dags blogg, helst under en annan, gärna kvinnlig pseudonym (sa jag fördomsfullt). Samt rapportera gärna sen vilka reaktioner du fick! Säger jag och avslutar även jag med en :).

          Gilla

    • Peter har missuppfattat DS blogg.
      Dag S definition för en god kyrka är att man river alla kvinnopräst-beslut sedan 1958. Det är inte frågan om små reformer utan en total tillbakagång till den gyllene tiden minus statskyrka.Hur debatterar man konstruktiv med en sådan agenda?

      Gilla

      • Han bör väl främst få svara själv men jag tror inte att han missuppfattat den utan bara ser den från den väldigt ljusa sidan! Dock har jag själv sett att han också ifrågasatt en hel del som skrivits bland inläggen där.

        Ang kvinnoprästreformen så skyller man det som jag förstår det på att det var ett politiskt beslut. För mig är det dock självklart att kvinnor skulle få rätt att vigas till präster även om kyrkan hade varit fri från staten. Sverige är ett så jämställt land på andra sätt så det är mycket svårt för mig att tro att kyrkans medlemmar skulle haft en annan uppfattning just där.

        Gilla

      • Det finns väl ett antal frågeställningar man kan diskutera konstruktivt.
        T.ex. hur konstruktivt det är för kyrkan att två nomineringsgrupper får sitt kyrkoprogram fastställt av partistyrelsen vald av de 100000 partimedlemmarna, kyrkotillhöriga eller inte.

        Man kan också diskutera konstruktivt hur kyrkomötet uttryckligen sagt att det är tillåtet för präster att neka att genomföra en samkönad vigsel, men alla med den åsikten sållas aktivt bort bland prästkandidater i vissa stift.

        Behandling av religiösa minoriteter kan man diskutera genom att visa på exempel där minoritetsrelisioner inte är hotade av stat eller majoritetsreligionens radikaler. Det är olika lätt att visa på god samexistens muslimer/kristna, judar/kristna, judar/muslimer, muslimer/judar, kristna/judar, kristna/muslimer.
        I Sverige är nog judar mest utsatta för våld p.g.a. sin tro men man kan med fog fråga sig om det är kristna religiösa extremister eller politiska extremister som står för hot och våld i detta fall.

        Det är lite svårare i Sverige idag att diskutera vad man kan göra för att minska de världsrekordhöga aborttalen och de känsselektiva aborterna.

        Vad gäller kvinnoprästfrågan så kan jag hålla med om att majoriteten av medlemmarna nog är nöjda med nuvarande ordning.
        Frågan som Dag Sandahl och några med honom undrar är om det är lika OK för Gud som det är för medlemmarna. I förlängningen kan den frågan ställas inför alla kyrkliga beslut, vilket tydligt visas i bloggens idoga vurm för vete i nattvardsbrödet.

        BloggarDag är en av få webplatser som tar upp förändringen av Svenska Kyrkan från lokalfokuserad (sockenkyrkan) till rikspolitiska ställningstaganden. Titta bara på motionsfloden till kyrkomötet så kan ni se om det är lokalt eller nationellt fokus som dominerar.

        DagBlogg är en av få webplatser inom den svenskkyrkliga svären som tillåter oliktänkare och frispråkighet bland kommentarerna, även om många av oss nog skulle moderera vissa inlägg lite hårdare. En kritisk röst i den kyrkliga åsiktslikritkningen är av godo för debatten. Sedan ska man inte glömma att gudstron är mycket djup känsla som gör månniskor lättsårade när deas tro eller traditioner ifrågasätts. Det kan dock inte ursäkta alla ovänliga kommentarer.

        Gilla

        • Nej, nej, nej – nu har du missuppfattat säger även jag. Dag Sandahl och några med honom UNDRAR inte över hur OK det är för för Gud med kvinnliga präster utan PÅSTÅR hur Gud vill ha det där.
          När det gäller samkönade vigslar är jag helt för detta, men jag håller med om att rätten att neka måste få finnas utan att präster diskrimineras för detta, speciellt om detta fastslagits av kyrkomötet. Är också oroad över de höga aborttalen, har inga invändningar mot din oro.

          Men sedan hänger jag inte med igen. Jag har aldrig påstått att det inte finns goda exempel att påvisa när det gäller samexistens mellan världsreligionerna – jag har påstått att BloggarDags läsare inte som jag tror skulle vara mottagliga för den sortens information, liksom de inte var det när det gällde muslimernas icke-skuld för de skyhöga dödstalen när det gällde kristna. Jag skulle igen få höra att jag ”gullar med muslimer” osv.
          Hur har du kommit fram till att judar är mest utsatta för våld? När det gäller vandalisering av synagogor m.m misstänker jag dock själv muslimer i högre grad än högerextremister men vet naturligtvis inte.

          Du tar upp BloggarDags förtjänster och jag säger inte emot dig. Den har många förtjänster men ”förstörs” för mig som en översaltad anrättning p g a alltför elaka utspel och en slags högfärdighet både hos bloggaren och många kommentarer. Lång är som jag skrev listan på vilka som inte är ”rätt sort” för att komma ifråga som präst. Dock vet jag inte om jag håller med om att man borde moderera kommentarerna mer – jag tycker framförallt att man borde SÄGA EMOT kommentarerna som han gör i andra fall – dock aldrig när det skrivs hatpropaganda mot muslimer. Detta samtidigt som han inte inser problemet med sin medverkan i Dispatch International – jag undrar vilka värderingar han har egentligen har där.

          Gilla

Kommentera

