Jag klämmer och klämmer

Redan under klämdagarna mellan jul och nyår kände jag hur det började ta stopp. Och nu sitter jag här fortfarande och försöker klämma fram ett bra blogginlägg. Vad ska jag hitta på?

En liten dikt, tänkte jag först. Men sedan kom jag på att ni redan är alldeles för bortskämda med min högkvalitativa poesi, så det vore inte tillrådligt att ge er ännu mer då. I alla fall inte gratis.  Och i alla fall inte innan jag fått betalt för den förra.

Katterna är ju alltid högaktuella förstås, men även de har rätt till fritid och rekreation då de slipper bli fotograferade, vilket jag hoppas att ni respekterar.

Så vad ska jag då klämma fram? Tyvärr har prästen Dag Sandahl övergivit mig nu för tiden, vilket gör att jag känner stora likheter med Jesus de här dagarna:

”Min Dag, min Dag, varför har du övergivit mig?”

För övrigt tycker jag att just denna mening, den som Jesus yttrade när han hängde på korset och skulle dö, hör till de allra bästa, eller är den mest meningsfulla för mig i alla fall, i Bibeln överhuvudtaget. Det skrevs ju att Jesus inte bara var Gud men också människa fullt ut, men inte förrän i denna mening delar han verkligen till fullo människans villkor, som jag ser det, när han hänger på korset: Han känner sig ensam och övergiven av Gud när han ska dö. Kanske detsamma som att tro att det inte finns någon Gud alls, utan bara tomhet och meningslöshet.

Så det gjorde han bra, Jesus, när han gick med på att känna och gå igenom det svåraste som en människa kan uppleva (den kroppsliga tortyren var nog det lättaste).

”De va alltså inte bara tomt snack av Jesus där, om ni fattar va.”

Se där, en liten predikan mitt i allt. Vad säger ni nu, nu är ni väl ändå glada att ni betalade de 5 300 kr/månad som det kostar att läsa den här bloggen?

8 thoughts on “Jag klämmer och klämmer

    • Men vad är det här? Jag försöker hålla hög höjd på mina inlägg, vilket bevisas inte minst av headerbilden. Ändå får jag bara kommentarer som handlar om avföring, bajs och skit: säg – vad beror det på?

      Men du får plus för det vitsiga ”avföra…”

      Gilla

  1. Här gäller det att hålla sig ur vägen. Efter förstoppning brukar det komma…. ja, överfört till gällande omständigheter borde det väl röra sig om mundiarré.

    Gilla

Kommentera

