En succépresent

Kasper är som många av er redan vet väldigt matglad. Mycket av sin vakna tid tillbringar han därför med att gå omkring på köksbänkarna och dammsuga smulor och se om han hittar något att slicka på. Därför beställde jag hem en ”kattaktiveringsprodukt” så att han skulle få matpyssla ifred utan att jag kommer och vill ha ner honom från köksbänken. Det är en platta med en massa hinder där man kan lägga foder, godis eller en leksak. Och den föll väl ut! Han sysselsatte sig ett bra tag och sov sedan länge utan diskbänkbesök.

Att ”aktivera” en katt handlar således om att göra det lite jobbigt för den att få tag på mat eller godis. Ungefär som när vi människor måste stå i lång kö när vi ska äta lunch och sedan när vi kommer fram till kassan upptäcker att vi glömt plånboken – då blir vi aktiverade och känner oss jättenöjda. Eller hur?

IMG_4614

Vera tyckte också att det var en okej present men precis som Turbo har hon inte samma tålamod med att hålla på och jobba för länge. Kasper däremot arbetar lugnt och metodiskt och ger sig inte förrän han har fått tag på den sista lilla foderbiten.

10 thoughts on “En succépresent

  1. Vad skoj ! Jag visste inte att det fanns såna till katter, men jag hade två olika aktiveringspussel till min matgalna golden. Hon knäckte dem rätt snabbt men tröttnade aldrig på att försöka få ut den sista godisbiten.
    Suzanne

    Gilla

    • Jag har sett såna pussel på djursajter, det finns tydligen ett som kan användas både av katter och småhundar. Rent generellt verkar många leksaker/aktiveringsgrejor var lite för enkla för många djur, är min uppfattning. Man inhandlar något som man hoppas ska ge dem något att klura på en bra stund, och så löser de det hela på en halv minut! Typ.

      Gilla

Kommentera

