Det här måste få ett slut nu!

Kommer ni ihåg förr om åren, då ingick i alla ”faktarutor” bredvid personporträtt/intervjuer i tidningar frågan: ”Dricker helst:” Då svarade väldigt förutsägbart nästan alla ”Vatten. Och gärna ett gott glas vin till helgen.” Det där retade mig till vansinne (jag har haft ett lätt liv som ni förstår). Att man måste påpeka hur kulturellt förfinad man är genom att lägga till ”gott”.

Nåja, det var före bag-in-boxens tid, och nu dricker de som yttrade detta då gärna flera glas äckligt vin varje dag ur boxen. Men tror ni att jag får vara glad för det? Nej, nu har en ny farsot dykt upp: Vuxna kvinnor som i tid och otid säger att Pippi Långstrump är min idol. (Sist jag såg det var det en av deltagarna i årets melodifestival som påstod detta, men det dyker hela tiden upp nya.) Är min idol, inte var, till och med.

Snälla ni, det här måste få ett slut nu! Alla kvinnor kan inte gå omkring och ha Pippi Långstrump som idol, det är förutom att det är fantasilöst och förutsägbart en aning stört att ha en våldsam tioåring, eller vad hon nu är, som idol när man är vuxen.

Usch vad arg jag är nu. Mitt liv skulle vara så mycket bättre om det inte vore för alla dessa pippi-idoliserande tanter.

19 thoughts on “Det här måste få ett slut nu!

  1. Pippi Långstrump var en anarkist.Hon är säkert ett önskejag för alla hämmade och prydliga svenska kvinnor. Det lever en hemlig äventyrerska i dom flesta kvinnor som jag känner till, fast dom lever sina stila liv och gör sina plikter.

    Jag blev nyfiken . Du själv då, vem vill du likna? Christina Gyllenstierna ? Hon är en av mina favorit svenska kvinnor.

    Gilla

    • Jag vet inte. Jag hade inte ens några popidolaffischer på väggen när jag var i tonåren… men om jag måste välja någon så måste det bli Dag Sandahls söndagsskolefröken. Hon verkar ju ha varit den enda kvinna värd respekt i Sandahls värld, och då förstår man hennes dignitet!

      Gilla

  2. Jag brukar seriöst fråga folk vilken Astrid Lindgrenfigur de känner sig mest hemma som. Det är ganska intressant att höra vem de väljer och varför.

    Antar att jag ska skämmas men jag älskar Pippi. Jag var nästan som hon som ung. Men livet har kuvat mig. Men Pippi håller livsångan uppe hos mig. (och Jesus, men det är en annan historia)

    Oj, nu blev jag seriös. Hur ska jag nudå skämta bort detta?

    Gilla

    • Tja… det där kan du nog inte skämta bort!

      Ok, jag ger mig. Du är en klok person. Men alla andra pippibeundrande kvinnor är det absolut inte! De har bara dålig smak och vill få färga sitt gråa hår morotsrött och begå våldsamheter.

      Gilla

  3. Jag färgar mitt tidigare röda numera lite mer grånande hår rött fortfarande, men inte för att leka Pippi, utan för att jag trivs bättre som rödtopp än som Tant Grå… det hinns nog med det också…

    Jag har faktiskt lekt Pippi på jobbet, med mina rätt långa flätor och en gosedjursapa fastsydd på axeln, läsande Pippi Långstrump för barnen på en sagostig i samband med nån bemärkelsedag tillägnad Astrid Lindgren. Det var kul!

    Gilla

    • Hm. Jag försöker föreställa mig vad du jobbar med. Eller ”som” det heter nuförtiden. Men inte kan du väl vara förskollärare? Skulle snarare satsa på bilmekaniker.

      Gilla

  4. Min idol är Astrid Lindgren, ett moget äldre alternativ eller? Fast då får man ju Pippi och de andra på köpet på nått vis… ett budgetval med andra ord… Äsch vad jag svamlar ;P Denna tant tar gärna ett bag-in-box-glas emellanåt, ibland gott och ibland mindre gott 😀
    Kram på dig! från Mogi

    Gilla

    • Bara om man inte dricker ur sitt glas om det som finns i det inte är ett femstjärnigt kvalitetsvin har man rätt att yttra denna fras.
      Man får hoppas att deras vin är gott, de i länken. Om de byter namn förstår man att det inte är så.

      Gilla

        • Jo vi vet. Du tömmer ut vinet över den persiska mattan och för sedan glasbottnen närmare så att du ordentligt kan se dess stämpel och märke – men snälla du, andra tycker faktiskt inte att det är ett okej beteende att tömma vinet över mattan så där!

          Gilla

          • Nu är det inte jag som tömmer vinet på den äkta mattan utan maken. Han lyckades med det när vi hade en vän på besök. Med salt räddade vi mattan. Efter det vågar hon inte komma med en flaska utan att också ha ett paket salt med. För säkerhets skull.

            Gilla

Kommentera

