Såna sånger gillar vi inte!

Vi satt i personalrummet på jobbet och kom in på vilka sånger vi inte gillade. Någon hade väldigt svårt för Sång till friheten av Björn Afzelius medan en annan hade hakat upp sig på Öppna landskap och detta på grund av textraden ”Jag trivs bäst i fred och frihet” eftersom hon menade att ”bäst” inte kunde användas här då ingen kan trivas alls i motsatsen till fred och frihet.

Jag själv har nog allra svårast för sången Åh tjejer (vi måste höja våra röster för att höras), en sång som dammades av igen senast i Belinda Olssons tre dokumentärfilmer om feminism (Fittstim- min kamp). Denna sång får mig att skämmas över att vara kvinna och jag önskar att jag aldrig blivit född när jag hör den. I alla fall inte född som kvinna.

Dessutom så är ju dess budskap helt fel! Kvinnor ska SÄNKA sina röster för att höras, är ju rådet som annars alltid ges till kvinnor som ska tala offentligt. Inte bara för att de ska höras bättre, utan för att folk ska lyssna till dem bättre.

Ja så ni förstår. Den där sången är verkligen dålig på alla sätt och vis. Dålig, dålig dålig!

14 thoughts on “Såna sånger gillar vi inte!

  1. Jag kollade för säkerhets skull in texten till Åh tjejer och förstår inte alls din väldigt starka reaktion. Beträffande att höja rösten så bör röstläget sänkas medan ljudnivån bör höjas så nog är textraden OK alltid…
    Jag kommer på följande Usch-låt: Flickan och kråkan av Wiehe och särskilt textraden: ”Men flickan hon springer för livet hos en skadskjuten fågel i famn”. Vadå hos?

    Gilla

    • Vad är detta? En som inte håller med mig, här på min egen blogg?! Vet inte om jag kan tillåta sådant. Men okej, TEXTEN har jag aldrig kollat upp ordentligt, men när jag gjorde det efter din kommentar så var det väl inget fel, det är bara det att jag stängt av när jag hört refrängen och de tunna kvinnorösterna som sjunger den…

      När det gäller Wiehe så har jag inget att tillägga.

      Gilla

    • Såja, MadamX! Du som driver en i alla fall delvis ”erotiskt inriktad” blogg, försök nu att lägga band på dina lustar! Det är väldigt många kyrktanter före dig i natt(vards)kön!
      Och i och med denna kommentar gör jag mig själv skyldig till sexism. Hade jag varit vigd till kyrklig tjänst hade Dag Sandahl dessutom i och med denna kommentar kunnat anmäla mig till ”De- eller demkapitlet” för detta (ursäkta den gamla slitna ordvitsen från Blandaren). Debatten fortgår på hans blogg och jag lyckas inte hålla mig därifrån.

      Gilla

      • Det finns säkert nåt fint ordspråk för dina lustar, typ att du inte kan hålla fingrarna borta från syltburken. Och med tanke på vilken söt liten godsak som ligger där och gottar sig bland alla fingrar, så tror jag knappast att hEn misstycker att du sexismar lite.

        Gilla

  2. Om du inte kan hålla dig därifrån , då måste du att vara där.Du kommer att få sinnesro om du försöker tvinga dig att vara tyst.Var och en väljer sin kamp.
    Det här är ditt, i alla fall för ögonblicket.Det gör ingenting om du får lite stryk . Helt klart du klarar det att ge igen. Skarpt och intelligent.

    Gilla

    • Tack Marcus för uppmuntran. Men jag tyckte nog att det lät lite fint och tänkvärt också utan ”inte”. ”Du kommer att få sinnesro om du väljer att vara tyst.”
      Kanske är som i så många fall ”lagom” tillämpbart även här. Blir man alltför engagerad är det inte bra för sinnesron och dessutom är det lättare att bli alltför elak i kommentarerna under ett sådant tillstånd!

      Gilla

  3. Åh nej, här är jag inte med alls. ”Sången till friheten” är ju så fin. Kritisera Ulf Lundell är väl i det närmaste att häda (finns det någon som inte blir arg om man säger att han är beige?) men även om jag inte gillar Lundell så nog är ”Öppna landskap” bra alltid. ”Åhhå tjejer” är ju inte så bra men jag ogillar den inte. Fast jag tror inte man bör analysera sönder gramatiken eller meningsuppbyggnader i låtar då blir det inte många spellistor på spotify. Okej här kommer en då ”her lips were swollen from the fat shit she was tokin'” VA!!? Man pratar överhuvudtaget inte så på engelska…mycket irriterande..;) (Jennifer Browns ”Tuesday afternoon”)

    Gilla

    • Jadu zmillas. Det här var inte bra. Du har angett i en kommentar att du till viss del har avvikande åsikter. Du uppmanas därför att tänka över saken en gång till och sedan återkomma. Om du då fortfarande inte tycker som jag kan böter komma att utdelas av undertecknad.
      Vad betyder ”tokin”? Jag själv kan inte engelska så bra att jag skulle kunna ha någon kritik mot Jennifer Brown, men är nyfiken på vilket sätt hon inte är så engelskspråkig som hennes namn antyder!

      Gilla

  4. Haha, tokin’ vet jag inte vad det är, det står så i texten (som jag fick googla för i själva låten låter det som talking) jag tror inte hon är engelskspråkig, mina amerikanska vänner tycker det låter vansinnigt, men vad vet jag jag gillar ju så mycket konstigt, men måste jag HÖJA rösten för att höras!?

    Gilla

Kommentera

