Akta er för Konsumentspar!

Konsumentspar är ett av de företag som dykt upp på sistone som erbjuder dig att bevaka marknaden och skaffa fram billigast möjliga avtal när det gäller el, telefoni, försäkringar m.m. Det är ”gratis” och ej bindande och ska ge dig lägre kostnader totalt.

Men akta dig! Det kommer INTE att bli billigare! Företaget utlovar att de lägger om avtalen efter att bindningstiden gått ut, men det stämmer inte. De la om min telefon i förtid, jag fick betala ”straffavgift” för detta från mitt gamla bolag och Konsumentspar har hittills inte gjort ett dyft för att rätta till felet de har begått. Det blev alltså betydligt DYRARE för mig sedan Konsumentspar varit där och pillrat.

Sånt här gör mig alltid så fruktansvärt arg! Kanske mer än rimligt, men jag antar att ilskan delvis bottnar i att jag ”gått på” något. Hade jag dessutom kollat upp företaget bättre så hade jag kunnat läsa mig till att det redan kommit in ett stort antal klagomål till Konsumentverket när det gäller detta företag.

Förstår ni budskapet? Konsumentspar – NEJ TACK!

30 thoughts on “Akta er för Konsumentspar!

  1. Jag ryter alltid ett rungande INTE INTRESSERAD innan den uppringande hunnit ens framföra vad den vill pracka på mig. Och så pang på med luren. De brukar inte försöka nå mig igen.

    Gilla

    • Bra metod! Jag är med i Nix, och varför försäljaren för Konsumentspar ändå nådde fram till mig minns jag inte längre. Men hur hon än lyckades med det lät hon förtroendeingivande och kanske trodde hon på vad hon sålde. Det är ju inte samma personer som säljer som är de som ser till att leverera det utlovade…

      Gilla

  2. Anna, jag har svarat dig på ditt sista inlägg på Bloggardag, men här tycker jag att du skriver om något annat. Jag är ingen expert, har inte ens någon klar uppfattning, men jag vet att LFL har sysslat mycket med de här frågorna. Att man exempelvis vid depression kan försöka hjälpa sig själv genom alkohol och droger har jag också hört av psykiatrisk expertis. Men detta är inte samma sak som att alkoholism i sig är en sjukdom, eller hur, eller att det finns speciella gener som gör att man lättare hamnar i missbruk? Teorier växlar. Det har i vart fall jag lärt mig under mitt liv. På 1970-talet talade man till exempel inte om Asperger och ADHD. Då var det MBD (minimal brain disturbance (var det rätt stavat?) som gällde. Det går mode i diagnoser och forskningen växlar. Är det säkert att det senaste alltid är det som är mest rätt?

    Gilla

    • Jag vill gärna diskutera detta tant lila (även om jag fortfarande hänvisar till forskningsresultaten jag länkade till) men först kanske du ska förklara dig lite? Vad det är du har sysslat med de närmaste dagarna, du som skriver så vackra ord på din egen blogg om sådana som samlas i grupp (eller i par?) på kommentarsfälten på andras bloggar och som bara är ute efter att göra illa och kränka?

      Det vore som sagt intressant att få höra hur du tänker om detta först.

      Gilla

  3. Anna, tydligen tar inte D.S. in fler inlägg i detta ämne, så min kommentar har inte kommit in. Jag tycker, observera nu att jag skriver JAG tycker att du har haft en ohyfsad ton både mot LFL och mot mig. Och, som jag har skrivit massor av gånger, så vet jag att LFL i många år har arbetat för människor med psykiska besvär. Jag vet också att han är mycket beläst och följer med vad som händer. Jag ser ju hur han plöjer litteratur och artiklar när han vistas här. Själv är jag måttligt intresserad av frågorna. Det finns naturligtvis olika uppfattningar om detta med arvet och gener.Jag ville bara ge lite draghjälp, så enkelt var det. Sedan är jag kanske bortskämd med att människor i, vad jag bedömer, din ålder är otroligt artiga. Jag tänker faktiskt på det ibland. Dem jag umgås med är väldigt respektfyllda. Så kontrasten mot din ton och ditt raljerande var lite stor! Mer var det inte. Inget personligt. Många saker som du har skrivit på den bloggen kan jag instämma i, som jag har skrivit tidigare. Det är bara det att jag har gett upp i frågor som gäller kvinnor som präster, homosexuella förhållanden och liknande. Jag ids inte diskutera dem längre, men jag har varit med ett tag där, och jag har försökt tidigare.
    I övrigt vill jag tala om för dig att jag är en stor beundrare av dina fina bilder! Och så är jag också en kattmänniska, fast jag har bara en nu. Gammal, sexton år, och han är ju därmed nog en nära förestående förlust. Dessutom har jag, som jag nog har skrivit, arbetat i många år med Sfi och annan invandrarundervisning, för att nu hitta anknytningspunkter.
    Som en sammanfattning så kände jag mig förolämpad av ditt sätt att skriva. Det gjorde du kanske också av mig? Tonen blir ibland vassare i text, det är ju bekant! För övrigt brukar jag ju inte själv vilja debattera MOT LFL som du väl har läst. Det brukar nämligen inte bli så lyckat…:-)

    Gilla

    • @tantl lila: Din ”beläste” fästman försökte utmåla mig som anstruken av nazism och rasbiologi när jag i diskussionen om den alkoholiserade kvinnliga prästen framförde att man inte tvärsäkert kan skylla missbruket enbart på mobbningen utan att det även finns andra orsaker (däribland genetiska) som gör att en del lättare än andra hamnar i missbruk. Att bete sig så är så fruktansvärt oförskämt och vidrigt skrivet att det är svårt att finna ord och det är det tu tycker jag ska bocka och niga inför? Då tror du fel, och det oavsett om din fästman är 110 år. Därpå följer att du skriver ohejdat ett antal kommentarer om mig som alla är personangrepp och beskyllningar för både det ena och det andra.Då är man KNAPPAST rätt person om att tala om artighet och gott uppförande!

      Men med tanke på att din fästman skrev om psykisk sjukdom, har du själv någon diagnos som jag borde hänsyn till och förklarar ditt beteende, som att du har dålig impulskontroll? Om inte, kan jag bara se ditt beteende som väldigt illa, om än inte lika illa som det din fästman sysslar med.

      Gilla

    • Jag vet inte om det finns någon diagnos som är förknippad med att ta saker personligt, men oavsett det: Om du skriver tio kommentarer om mig, som inte någon handlar om sakfrågan alls utan där du talar om för mig hur jag ”är” (bara ute efter uppmärksamhet) på vilket sätt är det INTE personligt?

      Gilla

  4. Jag måste undra vad du har för konstig uppfattning om relationer. Kärlek börjar ofta med bråk, skrev du. Visst kan en relation börja så, men det är väl knappast regel. Sedan tror du att jag är någon sorts ”fall” för min fästman för att han har tagit hand om utsatta människor (före vår bekantskap dessutom) . Verkar helsnurrigt! Att TA saker personligt är inte samma sak som att vara personlig. Du tar ju åt dig allting och tror till och med att långa utläggningar för att förklara saker för de andra läsarna är riktade enbart till dig. .

    Gilla

    • Min uppfattning om relationer är säkert helsnurrig men det var inte det som var frågan här väl? Din fästman (som jag var grundligt trött på redan förut p g a hans debattstil på sandahlbloggen) skriver ett långt inlägg ”till försvar” för sig själv där han fortsätter att tala om mig och vill försöka framställa det hela som något helt annat än det var, att han skrivit som han gjort i omsorg om andra människor. Elakhet iklädd fromma ordalag kombinerat med skenhelighet och självrättfärdighet ´står inte så högt på min lista.

      Gilla

  5. Om du frågar om jag har en diagnos för att LFL har sysslat med psykiskt störda personer har det väl med relationer att göra. Jag var i många år gift med en leg. psykolog, men jag var inte patient för det! I övrigt har det skrivits så mycket att jag inte vet vad du skriver om just här. Men jag har tolkat LFL:s inlägg, och det är vad han själv säger, som inlägg för att bemöta dina uppfattningar om alkoholism och inget personligt mot dig annat än i din egenskap av att ha dessa uppfattningar som skiljer sig från hans.. I sak gör jag, som sagt, ingen bedömning.

    Gilla

    • Tant lila: Om du har en diagnos eller inte har jag egentligen inget med att göra, och jag var inte ute efter att peka ut dig som patient. Men ibland har bloggare talat om för mig att de är diagnostiserade med t ex ADHD och att de därför ibland har svårt med kommunikationen i kommentarsfält. Om du har svårt med din impulskontroll kunde det vara en förklaring till en väldigt strid ström av (för mig oförklarliga) utfall mot mig igår.och då kunde jag som du säger ”låta bli att ta det personligt”. Men jag tar gärna tillbaka och ber om ursäkt för denna fråga.

      Vad din beläste fästman säger är jag inte så intresserad av – han har ”sagt” mycket förut och handlade från första början i höstas om personangrepp och misstänkliggöranden. I det här fallet visade han sig dessutom vara ute och cykla vetenskapligt sätt. Engagerar han sig i psykiskt sjuka är det bra, men tyvärr verkar han även ha missat att psykiskt sjukdom och missbruk inte så sällan hänger ihop, som jag skrev som sista kommentar i debatten, och då är jag glad att jag inte är i den sjukes ställe om han/hon möts med sådana fördomar och fördömanden som din beläste fästman ger uttryck för.

      Gilla

  6. Detta med diagnoserna ser jag som trams. En modefluga som man skulle kunna tro var smittsam.. Fanns som sagt inte tidigare. Jag förstår inte alls vad mina inlägg har med bristande impulskontroll att göra. Jag tog bort en kommentar till en annan kvinna som skrev ett mejl till mig.. Det var orsaken. Jag följer inte D.S:s blogg ständigt, . Ärligt talat tycker jag att de flesta som skriver där, inklusive honom själv, är urtråkiga och långrandiga. Det finns säkert saker jag har missat. Nu läste jag inläggen eftersom jag själv var rektor i Växjö stift i Oskarshamn på en av deras folkhögskolor ungefär vid den tiden. (från 1993), men jag hörde inte talas om denna Inger. Jag hade mött flera av de intervjuade i filmen vilket gjorde det intressant. Och jag betvivlar inte en sekund att hon var mobbad (också?).

    Gilla

    • Om bokstavsdiagnoser kan jag däremot inte uttala mig, för där har jag inte läst på.
      Ja, jag tror IS var mobbad, och naturligtvis blir debatten efter programmet ganska given: Kvinnoprästförespråkarna skyller missbruket och den tragiska utgången enbart på kvinnoprästmotståndarna medan kvinnoprästmotståndarna å sin sida ägnar spaltkilometer till att hitta alla möjliga förklaringar till det som hände, bara inte att de hade någon skuld i det hela (trots titeln på filmen). Men där är min ståndpunkt att det är att göra det för enkelt för sig att förklara mobbningen som enda orsak till missbruket, samtidigt som den ångest och ensamhet som mobbning för med sig självklart kan både förvärra problemen och göra det svårare att bemästra dem.

      Gilla

  7. (Jag lägger mig sent) Jag kan berätta för dig att jag häromåret anmälde ”Präst från Skara stift” till Domkapitlet i Skara. Det var naturligtvis meningslöst för det går inte att anmäla anonymt, men det var en markering. Det handlade om en debatt om homosexualitet, där han hade svarat mig på ett mycket oförskämt sätt, och då fick jag nog. Sedan har jag inte varit inne så ofta på den bloggen och kommenterat. Det är ju faktiskt rena mobbningstillhållet. Men jag anser inte att jag hör till mobbarna. Alla dessa anonyma och tanter som kanske inte är tanter etcetera. Flera har mobbats ut där. Var du med när drevet gick mot förre biskopen i Växjö? Det var hemskt. Han fick ju lämna biskopsämbetet och blev placerad på en forskartjänst. Men, som sagt, det är många gamla gubbar där och en och annan gammal tant som jag, men jag anser inte att jag är förstockad. En del verkar ju till och med senila.

    Gilla

  8. När det blir stopp i avloppet, kommer bajset upp på fel ställe. Så känner jag för debatten om diagnoser, alkoholism och kvinnliga präster som dyker upp där den inte hör hemma, i kommentarsfältet som borde handla om ”Konsumentspar”. Varför gick det inte att fortsätta den första debatten där den startade?

    Gilla

    • Tja, sanningen var väl att vi lite ”kapade” den bloggen och till slut blev vi utkörda… och då bjöd jag in att fortsätta den på min blogg, fast jag visste att ingen skulle ”nappa” (utom tant lila men hon har ju kommenterat här förut).

      Gilla

      • Aha, men då tycker jag det ändå är OK. Det är hemskt störande, men helt OK. Egyptens gräshoppor (nu menar jag inte enbart nya tant Lila, utan även dig). Som ”vän av ordning” har jag ett förslag. Du skulle kunna skapa ett nytt inlägg som heter till exempel ”Plats för fortsatt debatt”, där alla sådana här för dina övriga inlägg ovidkommande kommentarer samlas och sedan lätt kan undvikas av oss icke så stridiska. Låt oss mähän vara i fred, det är vad jag mest av allt önskar.

        Gilla

          • Ja ni män är alltid så känsliga. Uppfattar inte charmen i en rejäl bloggstrid. Dock läste jag något mycket träffande i går, fast jag redan glömt var: Att i debatter på nätet kommer alltid någon att förr eller senare blanda in Hitler och nazism. Och den personen har alltid förlorat.

            Gilla

  9. Svar från konsumentspar.

    Hej Anna,

    Vad tråkigt att du varit med om detta och vi jobbar med att förhandla fram bättre avtal inte sämre. Du får gärna skicka e-post till oss och berätta om varför du är missnöjd. När det gäller telefoni så är vi ingen operatör utan vi förmedlar avtal och det står i våra villkor att den nya operatören är ansvarig för att se till att kolla upp din bindningstid, har den nya leverantören brutit mot dessa villkor ska de kompensera dig med brytavgiften. Tillskillnad från elmarknaden så får vi ut denna information från ett automatiserat system som gör att bundna elavtal inte bryts. Maila till oss vilken operatör du fått av oss och hur vi kan hjälpa dig i detta ärende.

    Gilla

    • Jag HAR mailat er – och ringt! Första gången redan i januari. När jag ringde lovade ni att ringa upp när ni kollat, men gjorde det inte (detta hände två gånger).När jag har mailat har det tagit flera veckor innan ni svarat, om ni svarat alls.Och svaret jag har fått har varit att JAG skulle ha kollat upp uppsägningstiden från telebolaget själv – trots att ni på er hemsida under ”Vårt löfte” skriver att ”ni tar hänsyn till faktorer som bindningstid” när ni lägger om era avtal. Mitt nya bolag är Alltele.

      Gilla

  10. Hej Anna,

    Jag vill gärna hjälpa dig och du får gärna maila till till oss och skriva att det ska till Johan på kundrelationer/klagomål. Jag kan då se över ditt ärende hänvisa till detta blogginlägg så ska jag hjälpa dig så gott jag kan. Jag kan inte ge support via detta forum, för jag kan inte lämna ut information om ditt ärende på ett publikt forum.

    Gilla

    • Ni har haft ALLA möjligheter att hjälpa mig redan från januari men har inte brytt er om det – bara svarat att jag själv skulle kollat upp alla detaljer och förhindrat straffavgiften för för tidigt avslutande. NU reagerar ni och och jag är inte dummare än att jag förstår att det är den dåliga publicitet som detta inlägg ger er – jag får ganska många besökare på det varje dag. Ska det behöva vara så? Vad händer med den som inte har en blogg till sitt förfogande, och kanske inte är så bra på att skriva?

      Gilla

      • Låt mig också skriva att Alltele (vid båda tillfällena jag har pratat med dem, senast för en timme sedan) helt förnekar att de skulle ha ett avtal med er som säger att det är de som ska kontrollera att abonnemanget inte tas över innan uppsägningstiden gått ut. Kan ni bevisa att de ljuger och att det i själva verket är AllTele som klantat sig så ändrar jag gärna min text.

        Gilla

        • Men ok – ett företag ska inte behöva bli straffad ”i oändlighet” för begångna fel, och jag kanske tar bort inlägget så småningom, men hittills har frågetecknena bara blivit fler så det känns inte aktuellt just nu.

          Gilla

Kommentera

