Sockerberoende på begravningskaffen

Jag skrev i förra inlägget om när jag i yngre dagar serverade på begravningskaffen och all tårta som brukade bli över då. Jag förklarade också att jag är sockerberoende, vilket som de flesta vet nu, inte betyder att man har ett begär efter rent socker eller godis, utan alla slags snabba kolhydrater, ofta speciellt bröd.

Detta fick mig att komma ihåg en ”incident” just vid ett begravningskaffe (och nej, det var inte att jag tappade tårtbiten i knät på änkan, även om det också tyvärr hände). Men en dag hade det införts en ny sorts tårta, i stället för den sedvanliga frukt- eller prinsesstårtan. Nu hade det kommit chokladmoussetårta, med bara olika lager mousse utan brödbotten, och den var otroligt god. Och ganska dyr, så man hade inte beställt mer än nödvändigt. Varje gång jag gick förbi ett visst bord sa en äldre herre: ”Men du som jobbar så hårt, du ser väl till att du får en bit själv också!”. Han sa det upprepat, i olika varianter. Jag svarade förstås: ”Om det blir något över är det de närmast anhöriga som har rätt till det.”

Det blev EN bit över. Och de närmast anhöriga, dvs de som ”betalat kalaset” ville inte ha den. Jippie!!! tänkte jag. Mitt blodsocker var i botten då jag inte ätit på flera timmar och jobbat intensivt och så var jag som sagt sockerberoende och tårtan var verkligen exceptionellt god, visste jag. Då, när jag just ska till att hugga in på den överblivna tårtbiten, kommer SAMMA herre in i köket, som flera gånger ”försäkrat sig om” att jag också skulle få en bit.

”Jo, det är så att min fru är förkyld och inte kunde komma i dag, och jag tänkte att jag kanske kunde ta med en tårtbit hem till henne så blir hon lite piggare!”

Jag kände något som närmast är att betrakta som hat när jag slog in tårtbiten i en kartong (mina känslor alltså framkallade av lågt blodsocker). Än i dag känner jag en viss upprördhet när jag minns detta. Jag vågade inte säga att den som bara är gäst och inte betalat för det hela inte har någon rätt att ta med sig bröd hem, såvida inte de anhöriga just anbefallt detta. Jag bara hatade i tysthet.

11 thoughts on “Sockerberoende på begravningskaffen

  1. Det var baske mig ingen snäll farbror! Tänka på sin sjuka hustru, när du var i nöd?
    Hmm, dessa begravningsgäster

    Gilla

    • Din kommentar är bara ytterligare ett bevis på att du inte är sockerberoende! Du skrev ju själv att du hellre ville åt snittarna och inte tårtan… och nu tycker du att denne man gjorde rätt som snodde min tårtbit?!

      Gilla

      • Men nu läser du som du vill, Anna! Jag uttrycker min fulla medkänsla för din snuvning, och anser att han borde haft känsligheten att se din nöd och helt bortse från sin kranka hustru därhemma! Det är SÅ du ska läsa.
        ABC123 liksom
        Nej, jag är matberoende och sockret är ganska osmakligt för mig, men gräddsås och quorn kan jag svimma för… Sån ä ja ju

        Gilla

        • Ja jag läser som jag vill – har man inte rätt att göra det på sin egen blogg kanske?! 🙂
          Men jag nöjer mig med att även du nu å det kraftigaste fördömer denne ondsinte man som tänkte på sin fru!
          ”Quorn med gräddsås” – ska det vara något det?

          Gilla

  2. Det är för sådana här tillfällen som man ska ha en liten plunta med färglöst och luktlöst akutverkande turbolaxermedel att kontaminera tårtbiten med, innan man lämnar ifrån sig den.

    Gilla

  3. Vilken taskmört! Men på sätt och vis förstår jag hans resonemang: De hade ju ”bokat” den tårtbiten men sen blev frun förkyld. Men att han hade mage till det när han var så angelägen om att du skulle få smaka. Han borde ha hört efter först, men han trodde väl att du tog dig en tugga varje gång du gick ut i köket.

    Gilla

    • Jo jag kan också förstå hur han tänkte – förutsatt att det var ett kaffe med o.s.a. På min tid var det inte alltid så, men troligen var det så i det här fallet med tanke på den dyra tårtan. I vilket fall, är man förkyld och stannar hemma får man stå sitt kast! Vi har inget utrymme för veklingar som ska vela hit och dit och både äta kakan och ha den kvar på våra begravningskaffen inte!

      Gilla

Kommentera

