Den okände kommentatorns grav

IMG_4975

När jag var vid mammas grav för ett par veckor sedan fann jag denna grav inte långt ifrån hennes. Vem är det som fått en sådan anonym tillvaro på kyrkogården? Var det en ”okänd soldat”? Eller en brottsling? Eller var den döde och dennes anhöriga väldigt fattiga?

Men sedan kom jag på svaret. Det är självklart en anonym kommentator som ligger där! Vill man kunna skriva allt möjligt kritiskt eller elakt till andra personer på nätet utan att behöva stå för det, så är detta slags grav en naturlig konsekvens som borde falla alla anonyma kommentatorer väl i smaken.

Kanske kunde den dock ha haft något slags inskription, ett sista statement inristat i träet. Man ska passa på att ge några sista anonyma ord till eftervärlden medan man kan! Jag tänker på de arga, anonyma kvinnoprästmotståndarna på Dag Sandahls blogg. Fast kvinnor kan i alla fall inte predika! är mitt förslag till inskriptionen där. Om man bara vill förklara att man har en avvikande åsikt skrivs med fördel: Du borde uppsöka en psykiater! Den mer renodlat kvinnohatande och samtidigt sparsmakade kommentatorn, som skriver under bloggar skrivna av kvinnor, kan kanske nöja sig med Fitta! medan den hatfulla tjejen som brukar kommentera under framgångsrika kvinnliga modebloggares inlägg kan låta sina sista ord bli:  Vet du om hur jävla ful du är??!

Det är mina tips. Min egen gravsten blir inte anonym, men inskriptionen ska lyda: Få förstod hur trevlig hon var.

Tillägg den 4/4 2014: Fast den självklara frasen för näthataren kom jag på nu efter Robert Aschbergs program”Trolljägarna”: Hoppas du dör ditt as!

6 thoughts on “Den okände kommentatorns grav

  1. Det här var roligt! Men, jag är rädd för att det är precis tvärtom! Dessa anonyma kommentatorer hör nog ofta till de i sina ämbeten anpassliga, som gärna skrider fram i brokaden, hyllas och syns under rätta namn i arbetet och vardagslivet och kommer att få de största gravstenarna och de mest omfångsrika dödsrunorna i tidningarna! Och skulle någon påpeka deras dubbelspel skulle de bara förvånade säga:”Säger du ja!” En del är till och med så dumma att de inte förstår att språkmänniskor också har lätt att identifiera människor på hur de skriver om de har ett lite speciellt sätt att uttrycka sig.

    Gilla

Kommentera

