Du måste gå kurs, Michelle!

Har ni också märkt att man lätt hamnar på obskyra sidor när man är ute och spatserar på Internät? Jag har märkt det.

Till exempel hamnade jag just på en sida som hade rubriken ”Michelle Obama’s diet plan”. Det handlade som jag förstod det om en plan som skulle lägga grunden för ”ett hälsosammare sätt att äta” och minskad vikt hos framförallt ungdomar, som jag förstod. Och jag blev upprörd. Vilka otroligt dumma kostråd! Varför har hon inte gått kurs hos till exempel Kostdoktorn? Jag är inte LCHF.are (än så länge i alla fall) men jag tror betydligt mer på detta sätt att äta än de gamla förlegade dietistråden om lättmargarin och lättmjölk och artificiellt sötade bärdrycker. De fungerar nämligen inte! Detta sätt att äta underhåller ett sug, du går hungrig konstant och livet blir så plågsamt att du väldigt snart överger dieten – och går upp igen. Sen försöker du igen – och jojobantandet är ett faktum.

För ett antal år sedan fick jag låna en blodsockermätare av en kollega med diabetes, då jag mindre än ett par timmar efter ”en nyttig frukost” med havregrynsgröt eller rågknäcke med leverpastej kunde mörda för något sött, ett glas apelsinjuice eller en kaka spelade ingen roll. Jag hade huvudvärk och var retlig. Och blodsockermätaren gav besked om varför – vid denna tid hade mitt blodsockervärde sjunkit UNDER fastenivån som man har på morgonen innan man ätit eller druckit. Och har man ett sådant lågt blodsocker så mår man garanterat inte bra. Det normala är att blodsockret först stiger efter en måltid, sedan sjunker det långsamt igen men aldrig under fastenivån. Förklaringen var att de kolhydrater jag åt, havregrynen eller rågknäcket, fick min bukspottskörtel att utsöndra väldigt mycket insulin, och blodsockret gick därför i botten väldigt snabbt (det är alltså motsatsen till diabetes jag talar om). Då blir ditt enda livsmål för stunden att få tag på något, gärna sött, att äta!

Alltså, Michelle, tror du på allvar att du kan få ”överviktig, amerikansk ungdom” att bli ”hälsosammare” och mindre överviktig genom att säga att de ska äta/dricka saker som ”1 cup fat-free milk”, ”2 tbsp raisins”, 1 cup chopped lettuce”och ”1 cup orange juice”? I så fall måste du absolut gå kurs!

Jag vet inte hur jag ska nå Michelle för att tala om detta. Det kanske blir svårt, men själv undviker jag i alla fall noggrant att äta Ryvita och dricka apelsinjuice till frukost. Det vore ju dumt om jag slog ihjäl fem elever varje dag redan före förmiddagspausen, nämligen.

Kommentera

