Det här blir bara värre och värre

Apropå det jag skrev i förra inlägget om goda intentioner som kan få oönskat resultat, eller snarare om intentioner som struntar i resultatet, så kommer jag ihåg när jag för ganska många år sedan nu jobbade i en gymnasieskola för nyanlända invandrarungdomar. Vid ett lärarmöte togs det upp om vi skulle ha ett anti-drogtema en dag.  Jag kom då på att jag just nyligen läst en artikel som talade om att antidrogkampanjer riktade mot ungdomar visat sig få en rakt motsatt effekt än den man önskade – de ungdomar som blivit upplysta om drogers farlighet och blivit utsatta för ”kampanjer” var mer benägna att prova droger än andra. Om det stämmer eller inte visste och vet inte jag, men jag berättade vad jag läst. (Och jag ser att man kommit fram till ungefär samma sak om anti-rökkampanjer, dvs att de ökar röksuget.)

Usch vad sura en del såg ut när jag sa det. Fast bara en kort stund, för sedan gick kvinnan som allra starkast ville ha en antidrog-kampanj vidare med sin planering för denna. Jag upprepade mitt påstående att vi kanske skulle fundera lite mer över detta, och fick ett snäsigt ”Ja, jag hör vad du säger!” tillbaka. Fast det gjorde hon ju inte. Hon krävde att få tala om faran med droger med ungdomarna, oavsett vilken verkan det skulle ha, och tänkte inte låta någon eller något stoppa sig.

Och nu kommer det värsta: Vet ni vad jag tänkte då? Jo, inget mindre än gravt kvinnoförnedrande och åldersdiskriminerande tankar. Jag tänkte:

Ja men sitt där då på ditt breda tantarsle i dina fula mahjongkläder och tro att om du säger ”Hörrni ungdomar, det är farligt att knarka!” så kommer de naturligtvis att lyda dina råd, eftersom de ju så gärna vill vara som du…

Det var vad jag tänkte. Så, nu var det sagt.

12 thoughts on “Det här blir bara värre och värre

  1. ”Jag hör vad du säger” är ett sen inte så många år sedan ett sätt att bemöta åsikter man inte delar. I synnerhet från den som har lite mer makt kan det vara efektivt för att få stopp på andras tyckanden.

    Den där sortens kvinnor är det gott om. *Rodnar och funderar över om jag är en sån själv*

    Gilla

    • Äsch det tror jag inte. Det skulle vara det där med arslet då, utan att ha sett det, men jag vsjälv börjar ha en hel del att komma med när det gäller detta nuförtiden.

      Gilla

Kommentera

