Palmsöndagen

På söndag är det Palmsöndagen och då firar vi att Jesus tog sig en ridtur. Detta gjorde han på en åsna, vilket fick en och annan att höja på ögonbrynet med tanke på alla fina nordsvenskar, norska fjordhästar och gotlandsruss det finns. Okej, kanske inte just där och då, men nu finns de. Än mer kritik möttes Jesus av, som jag har förstått det, för att han inte bar ridhjälm. Man ska alltid ha ridhjälm när man rider! Svenska ridsportsförbundet lär ha gått ut med kritiska debattartiklar angående Jesus nonchalans mot vedertagna säkerhetsbestämmelser inom ridsporten.

Inte så konstigt att J.S Bach komponerade ”O huvud blodigt sårat” som en del av Matteuspassionen, som handlade om Jesus bara fem dagar efter den där palmsöndagsridturen! Fast jag är lite osäker på om det verkligen handlade om  den opåtagna ridhjälmen, eller om  det var något annat trubbel som Jesus faktiskt tagit på sig. Han hamnade i klammeri med rättvisan på något sätt just vid den här tiden på året, så mycket har jag förstått. Något rykte säger att han till och med ska ha dött för VÅRA synder! Vilket ställer mig lika frågande. Begå synder, jag? Är inte det lite fräckt sagt? Bara för att jag väljer att köpa ”en ny topp” som jag inte behöver i stället för att ge till dem som inte har några pengar alls, ska man väl inte behöva kallas syndare!

Nedan: Ridhjälm/skyttegravshjälm, Malta style. Och en liiten aning varmt!

IMG_7917

Jag har en bild på palmer också! Också Malta style, för ett par år sen.

IMG_7927

17 thoughts on “Palmsöndagen

  1. Jamen det här påminner mig om kyrksysters återberättande av episoden som handlar om kvinnan med nardusen. ”De fattiga har ni alltid hos er, men mig har ni inte alltid.” Så sa Jesus när hans lärjungar tjafsade om att den dyra nardusen kunde ha sålts till förmån för de fattiga istället för att kletas in i Jesu hår. Möjligtvis skulle du kunna köpa ”en ny topp” enligt samma resonemang.

    Gilla

    • Det beror på vem du frågar, Winkelman. En del skulle kanske säga att den är för löst åtdragen, om jag nu får vara morbid. Och det får jag ju, för det här är MIN blogg minsann, och här är jag hur morbid jag vill! Sen att kanske ingen vill läsa om jag är hur morbid jag vill är ju en annan sak…

      Gilla

Kommentera

