– Så död kan du inte vara!

Jag drömmer väldigt ofta om min mamma. Inte lika ofta som jag gjorde månaderna efter att hon dött, men ändå väldigt ofta. Och drömmarna har alltid exakt samma tema: Helt död är hon faktiskt inte! Även om det verkade så först.

Som drömmen i natt: Vi satt vid något soligt bord utomhus och min mamma sa: ”Bättre än så här kan man inte ha det!”. Det tyckte jag var glädjande att hon tyckte, men jag funderade också på det där med att ”hon ju var död”.

Till slut sa jag:

-Du, har vi inte upplevt väldigt mycket tillsammans under året som varit! Så död kan du inte vara med tanke på det!

Jag minns det som att hon höll med och så tror jag det är även som vaken. Så död är hon inte. Lite grann kanske, men absolut inte helt och hållet.

17 thoughts on “– Så död kan du inte vara!

  1. Åh, så mitt i prick. Där trillade en liten tår minsann. Jag har inte haft lyxen att drömma som du, men har precis samma känslor för min pappa. Jo, jo, det sägs att han är död. Men han kommer nog snart. Helt död kan han ju inte vara.

    Gilla

    • Ja det har varit väldigt bra för mig att drömma – jag har ofta en känsla av att vi verkligen har träffats när jag vaknar. I dag var jag lite ledsen dock… Tack!

      Gilla

      • Tänk att jag aldrig förstår mig på det här med WordPress. Ibland svarar jag som Lotta och ibland blir det min skojiga signatur ”parksallat” (som är ett hemskt ogräs jag kämpar med på min kolonilott). Ja ja, vad är en bal på slottet… Jag är gammal jag, det där med datorer är svårt. Jag skulle bara säga att jag förstår din ledsna känsla. Ibland är man det. Lite ledsen. Ibland även mycket ledsen. Det är tungt. Men jag tror precis som du. Någonstans, på något sätt, i någon form så finns de. Man är inte helt död. Bara ganska. Hoppas du får drömma fler fina drömmar som får dig att må gott!

        Gilla

        • Tack Lotta Parksallat!
          Och hoppas du också får uppleva glada möten i drömmarnas värld ibland! Fast drömmar har ju egenheten att själva bestämma om de ska eller inte…
          Men jag drömde en lika fin mammadröm i natt!

          Gilla

  2. Min pappa dog för 18 år sedan, mamma för drygt 10. Minns att jag drömde att mamma sa att pappa hade ringt och sagt att han var på väg hem och skulle nog komma i morgon.
    Jag har nog också haft svårt att se döden som definitiv. När makens morfar dog var det väldigt starkt i mig att det bara var tillfälligt.
    Vad livet efter döden är kan vi nog inte förstå. Vi har för begränsade erfarenheter för att kunna föreställa oss hur det är.
    Men det där med ritningen var bra. Jag tror nog att människan ska uppstå såsom Jesus gjorde. När tiden är inne. Men går man ur tiden och in i evigheten är man redan där. Tänker jag.

    Gilla

    • Jo det är så jag också tänker med evigheten, att den som död redan är där och att det är vi som måste vänta. Men som du skriver, man kan inte föreställa sig helt hur det är. Kanske har vi inte det ”sinnet” som behövs för kunna förstå. Som att förklara för en färgblind skillnaden mellan rött och grönt, det går inte.

      Gilla

  3. Skatta dig lycklig. Din dröm tyder på att du har haft tillräcklig bra relation med din mamma.
    Dom som hade en kämpig relation med sina föräldrar är dömda att i efterhand försöka lösa relationen med dom i drömmen och sådana drömmar är ångestfulla tills man hittar något försonande kompromiss som man kan leva med.

    Vi håller för oss viktiga människor levande i relation med dom. Relationen lever i känslominnen .Drömmar är gjorda av minnen och önsketankar. Drömmar är en annorlunda verklighet och man får inte försöka göra dom verkliga på ett sätt som strider mot deras väsen.

    Sådana minnen är mäktiga nog att vara grunden till religioner.

    Gilla

    • Det var bra att du skrev det. Alla mina drömmar om min mamma är alltid väldigt kärleksfulla och ”enkla” och både hon och jag vill varandra bara väl i dem. Drömde en lika fin dröm ”med henne” i natt!

      Gilla

  4. Din mamma är fortfarande väldigt levande för dig, Anna. Nu säger jag förnumstigt att du bearbetar din sorg i dina drömmar, men det är ett viktigt meddelande till dig själv att din mamma inte är helt död. Drömmar är helt utan censur och våra innersta tankar, känslor och minnen väver svävande bildvävar som vi kan ta utsnitt av in i vårt vakna liv. Ibland är det en tröst, ibland tyvärr ganska plågsamt.

    Jag minns när jag drömde om en vän som försökt begå självmord. Jag drömde att jag slog ihjäl honom med en yxa och styckade honom. Jag visste inte i vaket tillstånd att jag var så rasande på honom. Och inte heller att jag tyckte att det var jag som orsakade hans försök till död.

    Och vad ville jag säga med det här? Jag är inte helt klar över det. Det är trösterikt för dig att din mamma är med dig i dina drömmar och att du får budskap av henne om att ni fortsätter kommunikationen trots att kroppen är begravd.
    Kram

    Gilla

    • Ja det är som du säger att jag bearbetar sorgen på så sätt att drömmarna ger lite styrka att klara av sorgen i vaket tillstånd. Det känns som sagt som vi verkligen har träffats när jag vaknar. Naturligtvis är jag inte mer än människa och läser in tecken på att hon vill kommunicera med mig från andra sidan på detta sätt, men jag låter det få vara så ”utan skam” eller genom att försöka leda i bevis någonting, som i alla fall inte går!
      Intressant med personen du slog ihjäl i drömmen…Det är min erfarenhet också, att om man har något otalt med någon kan man bli ”väldigt våldsam” i drömmen, och den andra personen kan också begå våldshandlingar som den aldrig skulle göra i verkligheten.
      Kram tillbaka

      Gilla

Kommentera

