Det daltas i entrén

008

Denna tavla hänger i entrén till mitt jobb, en entré som sfi visserligen delar med andra. Men jag är ändå ruskigt besviken – om man nu ändå ska hänga upp ett foto av Robert Mapplethorpe, kunde man inte ha valt något lite ”josigare”? För sådana finns det, det vet jag, inte bara för att jag läst Patti Smiths (läsvärda) bok Just kids om hennes kärleksrelation/vänskap med denne fotograf. Visst kan man ana homoerotiken även i denna bild, vilket många av eleverna nog inte ens förstår, därför att homosexualitet är så fruktansvärt tabu i många av deras hemländer och leder till svåra straff. Men inte ska de daltas med för det? Nä, kör på säger jag bara, lika bra att de vänjer sig på en gång, innan de slår på TV:n menar jag, och fram för Mapplethorpes lite mer explicita konstnärliga alster!

4 thoughts on “Det daltas i entrén

  1. Jag har ingen åsikt om Mapplethorpe, men jag tycker att det ser ashäftigt ut med speglingen av dig i den ljusa personens huvud. Den ger liksom tavlan en helt ny dimension.

    Gilla

Kommentera

