Trolljägartankar

Det finns ett program på TV:3 (som jag inte har men jag tittar på Play ibland) som heter Trolljägarna och där Robert Aschberg konfronterar dem som ägnar sig åt näthat. Mest förekommer hatet i kommentarsfälten, där anonyma kommentatorer skriver saker som att någon borde begå självmord, förtjänar att gruppvåldtas eller bara hur ful och vidrig någon är. Både kvinnor och män ägnar sig åt detta, men när män gör det handlar det ofta om att ordledes sexuellt förnedra en kvinna vars åsikter de inte delar och jag erkänner att det är dessa kommentarer som berör mig mest illa. Kanske för att det ofta verkar röra sig om vuxna män som skriver sådant. Men för all del är tjejers hat mot andra unga tjejer lika avskyvärt.

Jag hör till dem som helhjärtat stöder idén med detta program och skakade på huvudet när det debatterades i DebattSvt. Mest irriterande tycker jag att Jonas Thentes artikel i DN var (och som han har skrivit en uppföljning till i dagens DN den 7/5).  Den går i stort sett ut på att ömma för dem som skriver de hatfulla (anonyma) kommentarerna då de är ”bortsorterade och svikna” och detta ”främst av den intellektuella vänstern”.

Det är en absurd artikel i mitt tycke. Visst kan det finnas plats vid tillfälle för att spekulera i exempelvis hur bortsorterad Hitler kände sig – som konstnär var han det tydligen – och på vilket sätt detta spelade in när det gäller hur han sedan handlade. Och visst har mobbare nästan alltid egna problem. Men ursäktar det någonting? Och alla Hitlers medlöpare då, de som hjälpte till? Dvs om man översätter det till näthat, de som raskt trycker på ”gilla”-knappen när någon skriver något synnerligen otäckt och hatiskt? Är alla ”bortsorterade” och ”svikna” och förtjänar en försvarsartikel i DN?

Kanske. Men finns det inte också inom människan djävulsk elakhet och mobbarlust som en del bejakar om de får tillfälle att göra det utan konsekvenser? ”Jag försvarar inte näthatarna” skriver Thente – men tolkar någon det som att det inte är just det han gör?

Bu för Thentes artikel, skriver jag därför på mitt eget näthatande vis. Men lite kritik känner jag numera även mot programmet Trolljägarna, såsom det utvecklats. I det fjärde programmet får vi höra om en tjej, som när hon var tolv år fick kontakt via nätet av en man i tjugoårsåldern som förföljde henne och skrev upprepade hot om att han skulle se till att hon våldtogs, om hon inte hade ”frivilligt sex” med honom. Även mordhot förekom.  Hur allvarliga de andra brotten än varit (för hatkampanjer på nätet har drivit människor till självmord) så är detta något annat än ”näthat”. En helt annan typ av brott. Och jag känner mig inte lugnad av att denna person dömdes till ”100 dagars samhällstjänst” – en person som hotar och förföljer barn på detta sätt lär knappast botas av detta. Eller har jag fel? Finns det någon forskning som visar att sådana här relativt lindriga repressalier från samhället förhindrar återfall i brott av det här slaget? Men observera att jag inte är för ”hårdare straff” i allmänhet, utan tycker att fokus alltid måste ligga på att förhindra att den dömde återgår i brott. Och då är det inte alls säkert att hårda och långa straff generellt är medlet för att uppnå detta.

Sedan förstår jag inte heller att Aschberg måste leka ”jovialisk äldre man med gigantiskt självförtroende och stor självdistans” och närapå tvingar en äldre kvinna som han menar har ”näthatat” honom att ”försonas” och skaka hand. Som om hon borde bli glad över att få träffa denne store celebritet i verkligheten och att hennes ”näthat” bara var en äldre kvinnas tafatta kontaktförsök. Det framkommer inte heller på vilket sätt hon näthatat honom mer än att hon skrivit att han borde pensionera sig och är en fjant – men det måste man väl rimligen få skriva utan att det kallas näthat? Eller har jag fel här? Kanske upprepade hon sig i oändlighet och då kan det ju helt klart kallas trakasserier, i vilket fall. Nu vet jag att Aschberg är hatad på riktigt av ”anti-feminister” (om man nu kan uttrycka sig som om något är ”på riktigt” på nätet) så han är troligen inte alls en  s k mansgris, men det fanns nog ändå en viss mansgrisvarning på denna tilltvingade ”försoning”. Anser jag. Men jag kan återigen ha fel.

13 thoughts on “Trolljägartankar

  1. Jag kan ju se det härifràn via internet, men jag fastnade aldrig för det programmet, det är för vulgärt. Man kan ju syssla med en grävande journalistik som lyfter upp dessa problem, men jag har ju själv ràkat ut för nättroll, fast det slutade ju bra trots allt. Kortfattat det programmet faller mig inte i smaken.

    Gilla

  2. Det är lite läbbigt det där att man kan bli ”offer” om man bara skriker högt. Och få stöd för allt möjligt. De verkliga offren får inte den chansen.

    Gilla

  3. Som vanligt gillar jag dig, Anna, och jag tänker inte näthata dig (eller någon annan för den delen) ett dugg. Jag har inte sett programmet, men håller med dig i allt du skriver. Jag tycker helt enkelt att man ska uppföra sig som folk. Vare sig det är i verkliga livet eller på nätet. Är någon fullständigt från vettet så är det naturligtvis en förklaring till varför man beter sig galet. Men det är i så fall bara en förklaring. Aldrig en ursäkt. Nej, människan har sitt fria val och därmed också ansvar för sina handlingar. Man måste bete sig som folk mot folk, så enkelt är det. Betong i sandlådan må vara sorgligt, tråkigt och jobbigt. Men man beter sig som folk mot andra. Gillar man dem inte så går man därifrån bara.
    Och jag håller verkligen med Kyrkis. Verkligen!

    Gilla

    • Ja. Man beter sig som folk och dessutom så framkom det ju i en artikelserie i Aftonbladet att de kvinnliga journalisterna fick utstå långt värre och fler hatande kommentarer än de manliga. Även i programmet blev en lastbilsförartjej otroligt mobbad på nätet för att hon hade försökt påtala dåliga arbetsvillkor i branschen, alltså göra något bra för de andra förarna. Det finns en viss typ av män som ”hatar” när kvinnor tar sig ton eller syns helt enkelt.
      Tack för din första mening för övrigt!

      Gilla

  4. Ja jag håller med i allt. Jag gillade konceptet och först måste jag erkänna att jag blev besviken då de suddade bort ansiktena. Jag tänkte vad är det här för konfrontation egentligen. Så läste jag en krönika som jag glömt författaren till men det gick ut på att hängfa ut dem blir som äldre tiders ”tjuven i skampålen på torget” och då insåg jag ju hur fel jag hade tänkt. Därför gillar jag hela idén om att ställa trollen till svars och visa att helt anonym är man ju inte, fyndiga nicknames till trots. Men att de sedan får en chans att göra om och göra rätt. Jag håller med dig i att trollet som ”trakasserade” Ashberg verkade inte vara av samma kaliber riktigt som de som hotar om våldtäkt och dyl. Jag tror inte en sekund på att det är synd om Trollen. Det måste finnas en gträns för vad som är rimligt i att vara offer i. Jag tror de allra flesta som skriver saker ens egna fantasi inte riktigt greppar helt enkelt bara är idioter. Att kalla någon för idiot, eller t.o.m. jävla kärring är ju rätt pubertalt och omoget i en debatt situation, men knappast hot och förtal. att bli överdrivet ilsken för något måste ju vara okej men från det är det lång till det som Trollen representerar. det finns f.ö. massor av människor som haft trista uppväxter och som klarar av att bete sig som folk.

    Gilla

    • Jag funderade också lite över ordvalörer när han konfronterade en tjej som skrivit ”Om jag var ihop med honom skulle jag slå ihjäl honom varje kväll” som kommentar till en artikel om tjejers utseende. För mig är ”slå ihjäl” betydligt mindre allvarligt än ”du ska mördas”. ”Gör du om det där slår jag ihjäl dig!” menar jag är ett något normaliserat uttryck för när man är väldigt upprörd över något på någon, och ska inte ses som mordhot. Har jag fel? I vilket fall tyckte jag lite synd om tjejen som konfronterades för hon var så väldigt ångerfull och bad om ursäkt – vilket inte precis de andra i programmet gjort.

      Sen undrar jag vad som hände med skadeståndskraven som delades ut i början. Det var en bra idé tyckte jag.

      Gilla

  5. OT: Jag fick ett så kul meddelande när jag skulle skriva min kommentar i morse: ”Du postar kommentarer för snabbt. Ta det lugnt.”

    Till slut gav jag upp och använde en annan browser. Tror att det är dags att begrava Safari.

    Gilla

    • Fast det där med att ”begrava Safari” skulle ju kunna uppfattas som ett mordhot mot Safari. Jag ska skicka Aschberg på dig jag!
      Jag skickar också kommentarer snabbt, innan jag ens hunnit tänka det jag skriver. Fast jag får inga tillsägelser för det. Byt till Firefox.

      Gilla

Kommentera

