En himla massa Island – missa inte detta grandiosa resereportage!

Har just kommit hem från en fantastisk och underlig resa till Island med jobbet. Där tillhör jag nämligen en arbetsgrupp som är med i ett EU-projekt (som handlar om ordinlärningspedagogik för dem som undervisar i främmande språk och där ett antal lärare m.m från olika länder deltar). För att delta i detta projekt hamnade vi först i Reykjavik och tog oss sedan billedes genom hela landet upp till norra Island. Första dagen blev det över 50 mils bilkörning för min del, men då ingick också omvägar runt sevärdheter.

Jag lovar att det var en säregen upplevelse att köra bil på Island! Det är ett land nästan helt utan träd, utan människor (antalet invånare är 320 000 och det är Europas mest glesbefolkade land) och med enorma slätt(lava)landskap, berg och snötäckta vulkaner – och islandshästar! Islandshästarna är överallt, och det verkar snarare onormalt för islänningarna att INTE äga en hel skock islandshästar än att göra det. Vyerna var förtrollande och nästan hypnotiserande med det karga landskapet och de dramatiska svarta bergen med snö på topparna. De är svårt att ge dem rättvisa på bild och det blev inte många bilder tagna medan vi var på väg. Ibland var det ändlösa raksträckor utan en bil eller ett hus i sikte, ibland kurviga och branta passager i bergen. Ibland körde vi in i ett moln när vi kommit upp i höglandet och vädret växlade ständigt. Antagligen blir det betydligt grönare slätter och bergssluttningar senare i sommar.

Naturligtvis hade vi lite ledigt också och hann uppleva mycket. Här är lite, eller rättare sagt, rätt mycket bilder:

img_5719Vi började och slutade vår resa i Reykjavik. Liksom på hela Island verkar det inte finnas någon enda sur eller otrevlig servicepersonal i hela staden. Detta trots att de normalt inte kör med dricks…

img_56881

Mina underbara (klyschigt att skriva så på bloggar jag vet, men det är verkligen sant) arbetskamrater Hanna, Ashti och Kerstin. Vi hade så roligt hela tiden! (Vår kära kollega Anci fattas dock på bilden.)

IMG_5685Jag var himla glad över att få äta våffla till frukost en av dagarna.

IMG_5646Ännu gladare blev jag över att få bada i Blå Lagunen, ett måste på Island även om alla andra turister också åker dit. Vi hade tur då Icelandairs piloter strejkade, så det var inte lika mycket folk där som vanligt. Vattnet var varmt och luktade svavel och var helt ljuvligt att bada i eftersom den omgivande luften var kall.

IMG_5737Gejsrar förstår ni, kan vara lite luriga. Så här såg det ut när vi kom till den kända gejsern Strokkur.

IMG_5753Och så plötsligt gör den så här – sprutar upp ett högt torn av svavelosande ånga!

IMG_5749Sen lugnar den ner sig, för att snart igen börja sjuda och bubbla och dra ihop sig för ett nytt utbrott.

IMG_5780Sedan det mäktiga vattenfallet Gullfoss. Det går inte att återge på bild hur imponerande det är och hur det känns att stå där hundra meter ovanför i blåsten och ändå bli nedstänkt av vatten från fallet!

IMG_5769

IMG_5782Ta med mössa och vindtäta plagg om du åker till Island! I alla fall gäller detta en stor del av året skulle jag tro.

IMG_5789Med regnbåge.

IMG_5809Vi skulle naturligtvis rida islandshäst också. Här med Anki och Hanna som också hade ridit förut och ville rida i den ”snabbare” gruppen. Islandshästar är trygga och lätta att rida men det blåste som sjutton denna dag vilket gjorde dem lite extra i gasen och en i gruppen föll av under galoppen, men utan att skada sig.

IMG_5800Min underbart fina vän och de senaste åren även kollega Ashti kan konsten att posera på bilder – men så är hon också mamma till artisten Darin!

IMG_5846Så här såg det ut i närheten av skolan där vi jobbade. Det lilla samhället på norra Island heter Saudárkrókur.

IMG_5867Efter jobbet promenerade vi en av dagarna till en varm källa. Jag blir alltid väldigt glad när jag får bada! Speciellt om det är i en naturligt uppvärmd ”pool” utomhus. Titta vad glad jag är!

IMG_5887På vägen hem från den varma källan, dit man inte kunde köra bil, fotograferade jag islandshästar.

IMG_5889En del av dem var också himla duktiga på att posera.

IMG_5884

img_5903En himla massa rumpor.

IMG_5916Det äts himla mycket fisk på Island. Och häst. Vi fick även prova små smakbitar av rökt haj och fårtestiklar…

img_5829Samt äts det lamm. Men det vill man ju helst inte tänka på när man ser de här små varelserna. Men gott är det ju.

IMG_5833-ed1Åhhh! sa vi hela tiden när vi såg hur ulliga och gulliga lammen var. Det här lammet borde passa i toalettrullereklamen för Lambi då han faktiskt kissar på bilden.

IMG_5798Utsikten från hotellet.

IMG_5934Åhhh! sa vi kvinnor som var med också när vi fick se belgiske projekledaren Jans otroligt söta (och glada, fast det syns inte på bilden) ettåring, som var med hela tiden.

IMG_5922Ashti stal knytet och Hanna ser ut som vi kvinnor brukar se ut i närvaro av småbarn.

IMG_5952Sen blev jag lika glad igen då jag fick bada en gång till efter jobbet i den här vackra poolen. Tyvärr missade jag valarna som några andra i gruppen såg ryggarna på i havet nedanför!

img_5942Så här såg det ut vid midnatt utanför mitt hotellfönster.  Bara vår hyrbil står parkerad utanför. Blev mycket förtjust i denna Kia som gick på diesel. Den drog ingenting och behövde därmed aldrig tankas – typ.

IMG_5971

För mig och de övriga i gänget var Island en fantastisk upplevelse.

20 thoughts on “En himla massa Island – missa inte detta grandiosa resereportage!

  1. Det var en väldig många intressanta bilder. Jag har islandsresa på min ”önskelista”, men fårtestiklar avstår jag gärna. Jag tänker mig att man kan hitta, i våra ögon, knepig mat där, men fisk gillar jag ju.
    Fina bilder på ett annorlunda landskap

    Gilla

  2. Men oj vilken resa du varit med om! Och så många fina bilder! Häftigt med gesjrar, islandshästar och vattenfall. Och att du jobbar ihop med Darins mamma var ju lite kul! 🙂

    Gilla

    • Ja det var verkligen en speciell resa.

      Att jobba med Ashti är roligt oavsett om hon är Darins mamma eller ej, men vi lärde känna varandra samma år eller året efter att Darin slog igenom i Idol, och det har varit intressant att följa hans karriär genom hans mamma! Första gången jag kom hem till Ashti förstod jag inte varför det satt så många unga tjejer i trapphuset utanför lägenheten – vad gör de här? tänkte jag.

      Gilla

  3. Åh ..så vackert det är på Island. Vilken upplevelse det hade varit att få åka dit någon gång, Det står på min önskelista.
    Jättefina bilder du tagit… islandshästarna och den karga naturen är helt fantastisk!

    Gilla

    • Tack…ja, jag tyckte också om det karga landskapet. En väldigt speciell sorts skönhet. Island har aldrig stått på min önskelista – ”aldrig att jag skulle vilja åka till ett land som är ännu kallare och blåsigare än Sverige”- tänkte jag, så jag är glad att jobbet förde mig dit ändå.

      Gilla

  4. Nu fick du mig att verkligen längta tillbaka dit. Var där en lång weekend med jobbet för ett par år sedan. Men det var i oktober då och jag har sagt att jag vill åka tillbaka i maj-juni. Och Blå Lagunen – så underbart skönt. Jag kommer i håg att mina fötter blev supermjuka av att gå omkring i den vita sanden/leran på botten och mitt hår blev som stålull av det svavelrika vattnet. 🙂
    Jättevackra bilder!

    Gilla

  5. Åh, jag blir grön av avund! Vill också åka till Island. Vilka fina bilder Anna!
    Jag förstår att det måste varit en fantastisk upplevelse att åka dit.
    Välkommen hem och ha en trevlig helg!

    Gilla

  6. Ett underbart reportage. Blir lite sugen på att resa dit, även om jag har respekt för vulkaner… Minns när döva dottern skulle resa på konfaresa till Italien och det var osäkert med flygande just pga. vulkanutbrott på Island. Får väl jobba på min rädsla, för det verkar… kargt.. men mycket spännande och sevärt. Tack för att du visar dina fantastiska bilder ♥
    Kram från Mogi

    Gilla

    • Ja jag kommer också ihåg det. Och undrade om det var efter detta vulkanutbrott som det fanns stora områden som såg ut som ett månlandskap, bara svart lavasten…
      Tack för berömmet!
      Kram

      Gilla

Kommentera

