35 thoughts on “En himla massa blommor

    • Vilken unge? Men visst är jag doktor. Eller i alla fall heders. Eller en hedersknyffel. (Om jag skulle byta bloggnamn, vilket jag allvarligt funderar på, kanske jag borde kalla den ”En hedersknyffel”)

      Gilla

  1. Eller så har du haft födelsedag… eller eftersom det är Morsdag så hågkommer alla dina barn på bygden… Fast jag håller nog på hedersdoktoratet, det vore en seger för akademierna i Sverige!
    (Skulle ju själv vilja ha ett)

    Gilla

    • Du också pratar om barn! Men visst har du rätt, jag har sått min vildhavre och har ett helt tjog barn på bygden som jag inte vet om.
      Det ligger också något i det där med födelsedagar. Samt att blomsteraffären gjorde fel och skickade samma bukett två gånger – det blev himla pampigt som du ser!

      Gilla

  2. Grattis på födelsedagen! Det var en ovanligt tjusig dubbelbukett! Typisk urstilig födelsedagsbukett. Klart det är en födelsedag vi talar om. Jag tvekar inte en sekund. Hurra, hurra!!

    Gilla

  3. Det var väl det jag visste hela tiden, att även du fyller år ibland! Men lite opraktiskt, tänker jag att fylla dubbelt, åren går så fort då. Stort grattis till dubbelfyllandet i alla fall!

    Gilla

  4. Jag får väl också gratulera för blommor . Blommor är aldrig fel.
    Dessutom har Anna lyckas verbalt golva en lila person vars efterskäl måste betraktas som en komplimang.

    Gilla

    • Hm, förstår inte riktigt ”efterskäl”. Och om personen som vi talar om är samma känner sig denna nog sig minst av allt golvad! Fast arg!
      Ja, blommor är fint i synnerhet när blomsterhandeln klantar sig och kör ut samma beställning flera gånger!

      Gilla

  5. Du kanske borde förklara din kommentar här Marcus sr! Åtminstone så att den omtalade förstår. På vilket sätt jag skulle vara golvad och vad är ”efterskäl”? Jag begriper faktiskt ingenting! Och inte känner jag mig golvad! Varför skulle jag vara det?

    Gilla

    • Fast jag tycker inte att det är marcus sr som ska förklara sig i första hand, tant lila. I stället tycker jag att du borde förklara vad du sysslat med den senaste tiden på Sandahls blogg. Du kanske läste mitt sista svar – hur kan en person som säger sig fördöma mobbning skriva sådant som du gjort? Egentligen är det konstigt att du överhuvudtaget vågar dig hit, tant lila, med tanke på vad du skrivit om mig och att du genast raderar den som uttrycker kritik mot dig själv på din egen blogg. Men det sitter långt inne för mig att radera, tant lila, men låt mig upplysa dig om att ditt beteende sista tiden INTE anstått en kvinna som vill bli bemött med respekt för sin ålder.

      Du beter dig som en rullstolsbunden som spottar på alla han möter på stan, men om någon spottar tillbaka eller säger ifrån säger han: ”Man häpnar! Tänk att jag inte ska få spotta på folk utan att de blir arga, jag är ju faktiskt rullstolsbunden!”

      Gilla

  6. Anna, jag ska försöka förklara varför jag blir så upprörd. Givetvis håller jag med dig både om kvinnor som präster och om homosexuellas rättigheter och likavärde. Men ett tydligt tecken på bristande likavärde är ju att man överhuvudtaget diskuterar det. Förstår du mig? Du bidrar i hög grad till att den här diskussionen legitimeras och hålls vid liv på Bloggardag. Samma sak med Pride. Det hade ju inte behövts några Pridefestivaler/parader om det inte fanns en diskriminering.
    Jag anser inte att man har rätt att diskutera andra människor på det sättet, för det är ju andra människor bakom, eller hur? Vi har sett samma fenomen i annat. Ett tag trakasserades människor med depressioner. Det var fult att ta medicin mot depression, det skulle man inte göra. Vi ska inte tala om hur det är med övervikt. Jag hade ingen aning om vad den här sortens diskussioner innebar för berörda under alla de år (de flesta i mitt liv) då jag var smal. Nu vet jag. Och vikt är något vi kan påverka! Själv tror jag inte att det är så med homosexualitet.
    Diskussionen som sådan är kränkande för berörda och ännu värre är prästernas viftande med vad den där Paulus har sagt! (Puh!)
    Men det är klart att folk på den där bloggen (jag känner en del av dem) går igång vid diskussioner om sex. Sex har ju så länge varit tabu inom kyrkan. Och säkert lever många i gamla, torra äktenskap! Du kanske inte ser eller förstår detta. Men vi som reagerar gör det!
    Jag har arbetat i 6,5 år i Växjö stift. Det ger en ganska god insikt i mentalitet och tänkesätt hos anställda där. Många är kvar.

    Gilla

  7. Jag backar en smula. Jag borde inte kännä skadeglädje över att Tant L blir arg. Plötslig tror jag, att jag förstår mig på henne utan att kunna sätta fingret på varför. Jag tycker en smula synd om henne. Dessa diskussioner är inte tidfördriv för henne utan hon skriver med hjärtat och blöder.Men om hon menar vad hon skriver , borde hon förstå att hon är inte så hemskt långt ifrån vad Anna skriver..

    Gilla

  8. Jag har aldrig påstått att jag innehållsmässigt är mot det Anna skriver, det är bara på ett forum där det får fel effekt och blir till något negativt. Anna ger ju alla dem som är mot det hon vill strida för luft och utrymme! Garanterat! De vässar sina argument och tar inte till sig de motsatta.
    Det var väl till och med en Anonym som påstod att Anna ”lärde sig”. Det borde ju vara de som ”lär sig”. Det gör de garanterat aldrig! De är gjutna i cement!
    Jo, just nu är det synd om mig, för jag har skadat ett ben och är ganska så orörlig. Då får man tid att skriva mer än normalt.

    Gilla

    • Tant lila: Det du tar upp nu handlar om något helt annat och är en ren bortförklaring till att du beter dig på Sandahls blogg exakt som det du fördömer hos andra. Du kör med smutskastning och personangrepp och lögner i syfte att skada mig och påstår sedan att det är i någon omtanke om de homosexuella!

      Ta och ändra ton och stil i fortsättningen så kanske vi kan diskutera dessa frågor, inte innan.

      Gilla

  9. Som skrivet, det är ingen idé att försöka förklara saker för dig. Jag har varken lust eller anledning att diskutera några frågor, däremot ser jag det som nödvändigt ibland att bemöta dem. Vad gör du själv om du inte smutskastar? För mig är inte bloggskrivande en umgängesform. Mitt umgänge med människor har jag i det verkliga livet.

    Gilla

    • Nej det gör jag inte, tant lila. Jag argumenterar med olika personer om en sakfråga, medan du häller ur dig ett dussin kommentarer om min person på andra bloggar. Och sluta skriva strunt nu, annars gör något som jag aldrig gjort förut, att radera kommentarer. Men vill du skriva här får du hålla dig till sanningen och inte använda även min blogg till skitskrivande.

      Gilla

  10. Tillägg; för mig är homosexuellas rättigheter viktiga. Jag har i många år debatterat ämnet, inte minst efter Åke Greens vedervärdiga predikan. Detta och aborter, som jag inte ser som speciellt kristna. Du får ursäkta att det är detta som intresserar mig. Du är enbart en av dem som debatterar. Ditt sätt att smutskasta ännu äldre är hårresande. Din totala respektlöshet är mycket förvånande för mig som är van vid helt annat uppträdande hos personer i din ålder. Och som jag har skrivit ser jag det mest som att du försöker spela lite tuff, använder dig av ämnena för att få ett forum att agera och synas på. Detta är ett mycket dåligt utgångsläge i en debatt. Det du framför kan jag hålla med om, men ditt syfte i debatten är ett helt annat än mitt. Du är bara ute efter någon sorts bekräftelse genom att få uppmärksamhet genom dina provokationer. Du verkar ju mest vilja ,kommunicera och umgås på bloggen, hitta några att ”samtala” med, som vid vilket teparti som helst. Märker du inte själv att andra reagerar när du gång på gång begär svar på frågor som du redan har fått så mycket svar man kan ge på dem. Du är ju som en skiva som har fastnat och inte kommer vidare. Varför i skulle jag ha ett syfte att skada dig? Det begriper jag inte alls. Och några lögner kan jag inte förstå att jag skulle ha skrivit. Men det är ju möjligt att du ljuger för dig själv och inte ser sanningar.

    Gilla

    • Tant lila: Min blogg är inte till för att du ska fortsätta med skitpratet. Vill du diskutera någon sakfråga är du välkommen efter att du bett om ursäkt och slutat upp med det du håller på med.

      De jag märker är att jag kan hålla en saklig diskussion med de andra, och att även de reagerat på dina kommentarer, inkl bloggägaren själv.

      Gilla

  11. Nu undrar jag en helt annan sak. Sandahl… Vad är det för namn? Egentligen? Sand-al? Sann-dal? Eller kanske Sandal?
    Bevisade jag där att jag verkligen är heeelt utanför debatten? Jo, så illa är det faktiskt. Jag får fråga min bror, prästen.

    Gilla

    • Nej då, jag kan läsa mycket bra. Och det kan nog alla andra på både min och Dag Sandahls blogg. Kan du det också? I så fall vore det en god idé för dig att gå tillbaka till Sandahls blogg och noggrant läsa vad du skrev om mig där.

      Annars kopierar jag gärna några citat och klistrar in dem här!

      Gilla

Kommentera

