– Hit går vi aldrig tillbaka, Anna!

Jag tog Kasper till veterinären i morse eftersom han haft väldigt dålig aptit den senaste veckan – och det är inte normalt, vet alla ni som känner Kasper genom min blogg! Han som brukar skyffla i sig maten som en labrador annars… Han verkade inte direkt sjuk men jag var orolig ändå, för han är inte helt ung längre och då kan problem med lever och njurar ge de symtom han har haft, och då kan det vara allvarligt. Nu har Kasper trots allt ätit lite grann varje dag, men annars – ni som har katter – så kan det tydligen leda till leverskador efter bara några dagar om katten svälter sig själv så man ska inte vänta med veterinärbesök om katten helt upphör att äta. Hundar klarar detta mycket bättre, som jag har förstått det.

005Bilden: Kasper i undersökningsrummet med tratt för att han inte skulle kunna bita när de tog blodprov.

Nu visade som tur var proverna ingenting utan han hade tvärtom mycket bra lever- och njurvärden. Men jag fick se en HELT annan sida av Kasper i dag. Han som alltid är snällaste snälla och aldrig visat tillstymmelse till aggressivitet mot mig, oavsett ”vad jag gjort” blev helt rabiat när de skulle ta blodprov i benet! Han ömsom tjöt, ömsom fräste och bet vilt omkring sig – jag har aldrig sett på maken! Hade han inte haft tratten runt huvudet hade veterinären blivit ordentligt biten. Men det är tydligen inte helt ovanligt att katter reagerar så, därav tratten… Men han gick att lugna ner hjälpligt, inlindad i en handduk, och till slut blev det ett blodprov, trots hjärtskärande klagoläten. Veterinären och sköterskan verkade duktiga och var bra på att lugna, så det var inte deras fel. Men när det var klart gick han in i transportburen och ville genast åka hem.

– Hit går vi aldrig mer tillbaka Anna! Det var inget bra ställe. Och vilka otrevliga typer sen! Håller på och bråkar och sticks och binder fast mitt ben – jag har väl inte gjort dom nåt?!

IMG_635-ed2

20 thoughts on “– Hit går vi aldrig tillbaka, Anna!

    • Hoppas det. Men jag påmindes just av hans egentliga ägare att han hade lunginflammation när han var liten och är sedan dess jätterädd för veterinärbesök!

      Gilla

  1. Men lilla söt gubben då! Vad bra att du visar vad som gäller när dom vill stjäla ditt blod.
    Skönt att allt var ok. Hoppas det blev några extra godisar hemma sen. =)

    Gilla

    • Han fick kokt kyckling hemma och den gick som tur var ner, annars har problemet varit just att han vissa dagar sagt nej till ALLT, inkl godis.

      Gilla

    • Ja sötskrutt var ett bra namn på lilla allvarliga och känsliga Kasper, som har så manliga och vuxna drag! 🙂
      Jag har aldrig varit med om det förut, men blev skitstressad ju mer jag läste om det på veterinärsidor på nätet…

      Gilla

  2. Hoppas nu att Kasper snart har blivit sitt vanliga jag igen – haha, vilken uttrycksfull min! Katter avskyr ju dessutom att bli fasthållna, det brukar vara värre än alla stick i världen. När jag jobbade med sånt för hundra år sedan, brukade jag låta katten sitta själv med ägaren bara som säkerhet i bakgrunden och det var närapå att kissen i fråga höll fram tassen helt frivilligt av pur häpnad.(Hm… det enda jag någonsin varit bra på, därav den skrytsamma tonen…)

    Så till Vera… alltså den katten kan ju inte vara klok på en fläck! 😀 Härligt fångade bilder!

    Och så… Island! Åhhhhh! Vilka vyer och vilken enorm upplevelse det måste ha varit. Avundsjuk är jag och det klimatet skulle passa mig perfekt, inte djup snö, ingen tryckande högsommarvärme. Askmoln och lava avstår jag däremot helst.

    Gilla

    • Håller med om allt: Island var härligt och Vera är inte klok på en fläck! Och du har helt rätt om Kasper, det var som sagt gummislangen som bands runt hans ben plus fasthållandet som var det stora problemet. Jag tror du har all anledning att skryta!

      Gilla

Kommentera

