Tro, snopp och kärlek!

(Helsickes, nu skrev jag s-ordet igen! Ni som hängt med sen förut vet vad jag menar…)

Som ni vet fick Sverige och Svenska kyrkan sin första ärkebiskop som är helt i avsaknad av ärkesnopp nu i helgen, då Antje Jackelén tillträdde som Svenska kyrkans högsta andliga ledare. Och på prästbloggen där jag, med min kyrkliga bakgrund brukar läsa, huvudsakligen för att kunna bli hälsosamt uppretad, den där företrädesvis pensionerade manliga kvinnoprästmotståndare håller till men inte bara, är man fortfarande snopp tunnor rasande över detta faktum att Sverige nu fått en ärkebiskop som är kvinna. Det finns inget fel som är för litet för att inte nämnas när det gäller denna kvinna. Eller jo, ett fel får man inte nämna så där rakt på sak, utan att verka oanständig, men det är ändå helt uppenbart att det är detta fel som det hela handlar om. Alltså fel i deras ögon. Det felet är troligen normalstort, föreställer jag mig utan att veta närmre, men för dem är det, eller den snarare, så gigantisk att den överskuggar allt annat.

Jag kom i samband med detta att tänka på det i mitt tycke synnerligen fåniga tilltaget av domkyrkoförsamlingen i Luleå,  i samband med att staden hade Prideparad nyligen, att dela ut kondomer med budskapet från Nya Testamentet, Första korinthierbrevet, där Paulus skriver: Störst av allt är kärleken. I sin helhet lyder meningen: ”Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.” Hur begåvad måste man vara för att förstå att INGEN, vågar jag påstå, vill tänka på Svenska kyrkan och Luleå (kon)domkyrkoförsamling när man ”ska till”? Vill de att alla män ska bli impotenta eller vad är det fråga om? Dessutom har kyrkan överskridit gränsen för vad den ska syssla med i detta fall, anser jag. Det räcker så bra med att viga homosexuella par, det är jag för, men där tar kyrkans uppgift slut.

I vilket fall fick jag vetskap om kondomutdelandet på prästbloggen, och det satte mina tankar i rörelse. Även jag reagerar mot att man skriver ”Störst av allt är kärleken” på en kondomförpackning från Svenska kyrkan, förutom att jag reagerar mot kondomutdelandet i sig. Men kvinnoprästmotståndarnas problem är nog ändå inte helt detsamma som mitt. Jag tänker mig att de gärna vill omredigera Nya testamentets ord så att där står: Men nu består tro, snopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är snoppen.”

Det är i alla fall så jag uppfattar deras tro då de fäster sådan uppmärksamhet vid prästens kön. Men som jag skrev i en kommentar på bloggen ifråga, jag kan ha missuppfittat.

3 thoughts on “Tro, snopp och kärlek!

  1. Jag kunde inte låta bli och skriva ett litet kommentar på samma blogg. Jag som man upplever dom tonlägen som kränkande för en normalt begåvade mannen som mig veterligen vill ha en vettig och jämlik relation med kvinnor. Det är roligare så.
    För min sorg det finns kvinnor som dom i Dagens seglora som utstrålar okontrollerad manshat som man fick läsa om i Aftonbladet härom dagen. Inget bra för könsfreden det heller. Ingen som förstår att det kan vara skoj och roligt när an man och en kvinna tycker om varandra?

    Gilla

    • Nej det är inget bra för könsfreden alls. Jag själv reagerar oftast negativt mot Myrsteners eller Kleins inlägg på Seglora-sajten. (Men det finns bra inlägg på Seglora också, har jag upptäckt.) Det är det som är det jävliga: Även om man utgår från att kvinnor varit och i vissa avseenden fortfarande är förtryckta så gör det inte automatiskt att de som motsätter sig detta förtryck är bättre människor, mindre makthungriga och klokare rent allmänt. Samma behov av makt och vilja att nedvärdera finns naturligtvis på kvinnosidan likaväl som på manssidan. Kvinnor är inte godare än män, även fast män på grund av sin fysiska styrka haft övertaget genom historien hittills.

      Gilla

Kommentera

