Säng, säng, säng – ont, ont, ont

Attans vad ont jag har när jag vaknar varje morgon. Men så fick jag också en fibromyalgidiagnos för många år sedan (med frågetecken efteråt då diagnosen var kontroversiell) så lite ont accepterar jag att jag har. Men en sådan lär ju inte bli bättre om man inte har en bra säng. Jag misstänker att min är för mjuk, och för utsliten. Att jag inte ligger bekvämt visar också underlakanet som ligger som en korv i mitten av sängen varje morgon, då jag snurrat runt åtskilliga varv under natten.

Fast det är rätt tråkigt (och dyrt) att köpa säng så är det nog något jag bör göra. Ni andra som har ont runt svanskota och höfter och överrygg på morgnarna, har det hjälpt med byte till hårdare säng? (Korsryggsvärk ska tydligen hänga ihop med för mjuk säng.) Är det något märke ni rekommenderar eller inte rekommenderar? Är en ”riktig säng” dvs med separat sängram att föredra framför madrass med ben som jag har nu?

* rubriken anspelar på en gammal slagdänga som började med orden ”Säng, säng säng”.

12 thoughts on “Säng, säng, säng – ont, ont, ont

  1. Säng kan jag inte säga så mycket om. Men jag hr gjort en upptäckt. Jag skaffade en tunn elektrisk värmemadrass hit till torpet för att ha när huset är ouppvärmt och sängen alltså kall. När jag ligger på den en natt har jag mycket mindre ont i kroppen och känner mig inte så sjuk som jag brukar efter en ansträngning annars.

    Gilla

    • Värme är ju alltid bra för ömma muskler. Men funkar nog inte på mig. Jag gillar inte värme på nätterna och sover med endast ett överlakan eller inget alls – blir jag för varm får jag migrän direkt.

      Gilla

  2. Jag har haft en del besvär med ryggen under den här våren, känt mig stel och trött i ryggen vissa morgnar. Sedan blev det värre, akut ont i muskulaturen (tror jag) på höger sida mellan svanskotan och höften. Jag upptäckte att jag kunde behandla det genom att ligga stundtals på en några centimeter tjock bäddmadrass ute på altanen och sedan upp och gå i trappan, upp och ner flera gånger.

    Min pappa brukade lägga några kartonger typ utplattade flyttkartonger under bäddmadrassen för att göra sängen lite fastare.

    Gilla

    • Flyttkartonger? Men det talar ju i alla fall för att det är just för mjuk min säng är. I synnerhet som du har ont på samma ställe och blir bättre av att ligga på den hårdare bäddmadrassen. Jag kanske borde ta av benen på sängen och se om bara golvet ger bättre stöd.

      Gilla

Kommentera

