Fortsättning…

Ja, jag är ganska så arg nu, Dag Sandahl, och vill fortsätta skriva vad jag tycker om dina påståenden om kvinnan som blivit utskälld av dig och var glad, glädjestrålande till och med får vi veta, över detta, då hon enligt dig förstod i och med detta att ”du tyckte om henne”. Då detta dessutom var ett svar på en anklagelse om en tidigare eventuell misogyn inställning hos dig.

Därför vill jag klargöra att det i sig är jäkligt ointressant om du ”tycker om” de kvinnor du möter i din tjänst, Dag. Kanske inte för alla, och ”Eva i kapellet” kanske precis som du skrev verkligen blev själaglad över att få sig en utskällning av Dag Sandahl, men jag vill mena att för den gemene arbetstagaren är det av större vikt att bli bemött med hyfs och respekt av sina arbetskamrater än att bli ”omtyckt” i form av utskällningar. Och om dina utskällningar är så frekventa som du lät påskina i ditt inlägg : ”Nu har han skällt ut mig också så då vet jag att han tycker om mig!” så säger det något om att så möjligen inte är fallet. Eller varit fallet, då du just gått i pension.

Visst är jag också beroende av att ha ett fåtal medarbetare omkring mig som jag har bättre och innerligare kontakt med än andra, där jag tycker om dem och uppfattar att de tycker om mig, men på det stora hela är det professionell respekt och vänlighet som jag förväntar mig av medarbetare, inte män som ger en utskällningar som ett bevis på att de ”tycker om mig”.

Men jag minns den tidigare kyrkoherden i församlingen där jag växte upp, kvinnoprästmotståndare precis som Sandahl, och det kryper i mig när jag tänker på det, då han tydligen självgott yttrade ibland:

– Jag älskar alla kvinnor, bara de inte är präster!

Så fint då!

Eller inte.

8 thoughts on “Fortsättning…

  1. På något sätt kanske man ska se en utskällning av Sandahl som en merit och att man är på rätt väg?

    Skämt åsido är detta djupt tragiskt och kränkande. Jag kan inte teologiskt förstå kvinnoprästmotståndet … ”nu finns inte jude eller grek, man eller kvinna, alla är ni ett i Kristus”.

    Jag har nyss kommit in på teologprogrammet och hoppas på att få bli präst, att någon annan skulle bli förvägrad detta pga kön är obibliskt, dumt och fel. Hoppas att det inte finns så många sådana präster när jag ev blir färdig….

    Gilla

    • Jag undrar också hur stort nytillskottet av dessa präster är, eller om det bara är en äldre falang som håller till på Sandahls blogg som har denna inställning. I i vilket fall får de ju inte anställas (eller är det prästvigas?) om de inte ”kan samarbeta fullt ut med alla” vilket jag tycker är rimligt. De får ha sina åsikter, men de kan inte begära att få specialvillkor om de ska arbeta i Svenska kyrkan, menar jag för det blir en orimlig arbetsmiljö för kvinnorna då.
      Lycka till med utbildningen!

      Gilla

Kommentera

