Prisa saltet!

Gud tillverkade saltet redan för väldigt länge sedan, och hällde då det mesta av det i havet. Och jag kan säga att han visste vad han gjorde när han tillverkade saltet!

Jag skrev tidigare om att jag har svårt med sömnen på grund av muskelspänningar och kramper. Eller det skrev jag kanske inte, utan bara att jag har ont när jag vaknar, men jag har även svårt att sova. Men igår kväll kom jag att tänka på att det är väldigt varmt och att jag svettats rätt mycket och att jag för en tid sedan läste om saltbrist. Så jag gick upp och tog en tesked salt i ett glas vatten, och genast blev mina benmuskler i alla fall betydligt mer avslappnade och jag kunde somna.

Prova ni också! Prova speciellt att tillföra lite salt i vattnet om ni dricker mycket vatten nu under sommaren. Det kan göra hela skillnaden. Kanske.

19 thoughts on “Prisa saltet!

  1. Jag säger inte emot dig, Anna. Jag vet genom blodprover att min natriumhalt ligger högt, men jag har en väninna som hamnade på sjukhus med dropp på grund av för låg natriumhalt. Hon var så trött att hon inte orkade vända sig i sängen. Läste igår en artikel om just detta med övervätskning och därmed för låg natriumhalt.

    Gilla

    • Ja både det och viss medicinering kan leda till ökat saltbehov – min läkare har faktiskt sagt till mig att man inte ”ska snåla med saltet” med den medicin jag tar, men jag har inte tänkt på det.
      Var det bara på grund av kosten som du hade högt natrium?

      Gilla

  2. Nej, jag är ingen ”saltare” och tror inte att det beror på kosten. Jag har många konstigt höga värden och läkare brukar lite slentrianmässigt säga att jag är uttorkad så fort de tar ett prov, som förklaring. Men det är jag inte, jag dricker normalt.

    Gilla

    • Intressant. Typiskt med alla dessa slentrianmässiga svar som man vet inte stämmer. Jag har hör tiotusen gånger (typ) att jag ”tydligen just varit förkyld” då jag haft ett förhöjt antal vita blodkroppar, samtidigt som jag vet själv vetat att jag inte varit förkyld på tio år.

      Gilla

      • Visst är det typiskt och irriterande. Jag vet med mig att jag har träffat en läkare på akuten som har sagt att ”nej, du är inte uttorkad, då skulle du ser annorlunda ut!”

        Gilla

  3. Det verka som så att du kan salta saker, så att för stunden du tycks vara en riktig kyrklig kändis. En genom sur person kan inte släppa dina salta inlägg utan tydligen har tagit illa vid kritiken. Att figurera i hans motståndarlistan måste betraktas som en komplimang i högre nivåer. Gratulerar!

    Gilla

    • Yeah, what an honor! Jag läste just inlägget och konstaterar igen att det är VÄLDIGT svårt för Dag Sandahl att hålla sig till sanningen! Dock var han inte så smart i detta inlägg och avslöjar sig själv. Under kyrksysters inlägg står inte att ”jag inte blivit framsläppt flera dagar i rad” – däremot skrev JAG detta till honom, eller något väldigt snarlikt – i en av de kommentarer som han inte publicerat, men alltså uppenbarligen läst!

      Det är roligt när människor avslöjar sig själva på detta sätt.

      Gilla

  4. Det här påminner mig om en debatt från 1990-talet, ifall klumpförebyggande medel i salt är skadligt.

    Jag har ingen uppfattning i frågan men tycker man kan skippa salt med den tillsatsen. Det finns flera fabrikat och sorter utan klumpförebyggande medel.

    Gilla

  5. I ett annat perspektiv skulle jag våga påstå att dina muskelspänningar är lagrade ideer, som du är havande med. Dom växer och värker tills det är dags för förlossning genom att pränta dom på pappret i form av en text som av sin väsen är en krydda, saltet, som ger smak för det gemensamma samtalet om livets väsen.
    Efter ett l födslosmärtor kommer lättnaden och friden till nästa gång.
    Du har gåvan och talangen . Det är meningen att du använder det till allas behag. Vi är ansvariga att odlar våran gåvor dom är inte en privat sak.

    Hittills har resultatet varit till stor nytta. Hoppas att du kan fortsätta formulera dina tankar till vårat nöje och nytta.

    Gilla

    • Tack och jag roas över dina påståenden om mitt havande och mina förlossningar! Det var ett fint sätt att beskriva mina förstoppningar och diarréanfall (fast här är jag bildlig, min mage funkar någorlunda även om jag har ont i kroppen.) ”Tack för upplysningen får du gärna inflika här!” 🙂
      Men ok, jag tar till mig att du tycker att jag har en poäng i det jag skriver och att jag uttrycker mig välformulerat ibland. Tack!

      Gilla

Kommentera

