Ansjovis

Ansjovisen anses av de flesta som kanske världens främsta delikatess. Då den dessutom är sällsynt betingar den ett mycket högt pris, runt 23 kr/burken. Men det är väl investerade pengar då alla älskar ansjovis, och till och med barnen vill ha den i sina lördagsgodispåsar om mammas och pappas ekonomi medger detta!

Bjuder du dina gäster på ansjovis blir du dessutom alltid populär. Användningsområdet vet inga gränser och fisken kan ses i såväl Jansons frestelse och Gubbröra som på äggsmörgås. Gubbröran passar med sin sälta bra varma sommardagar som den här, och har just tillagats i undertecknads hem. Man kan dricka nubbe till den röran!

I vilt tillstånd är ansjovisen en utomordentligt skicklig simmare som är välsedd av andra fiskar på grund av sitt trevliga sätt.

img_6978

16 thoughts on “Ansjovis

    • Det var verkligen fint gjort! Tyvärr finns det så många andra vårdslösa som kommenterar direkt och inte visar hänsyn. Jag antar att ämnet ”ansjovis” hetsar upp människor så att de inte tänker sig för.

      Gilla

  1. Ansjovis ja just det ..har ju en burk i kylen som legat där sedan jul…det blev ingen jansson då och sen har jag inte kommit mig för att använda den…nu vet jag ett ”Anna”t sätt att använda den på ..Tack Anna! 😉

    Gilla

  2. Just det! Eller nej o nej men joooo fiskarna i vattnet, ansjovis i synnerhet simmar så bra att vi(mr skägg gör alltså, jag gör så lite som möjligt, för jag har migrän=synd om mig) gör fiskpudding av torsk i stället just nu

    Gilla

Kommentera

