IS-krisen och kristna

Usch jag tycker inte om att erkänna det, men jag har aldrig varit så för rena stridsåtgärder och användande av militärt våld som nu när jag läser om IS.  Och att ansvaret till största delen ligger på USA här. Normalt sett är min inställning att det bara blir värre om utomstående lägger sig i militärt, men den här gången verkar det inte vara möjligt att det kan bli värre.

Jag har dock läst många artiklar och bloggar som menar att vi i väst tittar bort när det gäller denna kris. Men det gör vi väl inte? Det är ju stora rubriker i massmedierna varje dag. Däremot vet nog få hur man ska gå tillväga för att kunna påverka det som händer. Det känns också en liten aning olustigt att många runt om på bloggarna mest vill påtala att det är kristna som drabbas. Förutom att shia-muslimer och yezidier drabbas lika hårt, så undrar jag om det spelar en avgörande roll för hur mycket vi ska hjälpa, om offren är just kristna eller något annat. Är det det som är kärnfrågan här, att denna gång är det de kristna som hör till de mest förföljda? Men det är en fråga och inte ett påstående, jag har inte ett självklart svar. (Alltså jag menar om kristna svenskar i första hand ska rikta in sig på att hjälpa andra kristna som förföljs för sin tro.)

I vilket fall så kan jag i mitt jobb troligen se en stor skara irakier i mitt klassrum återigen framöver, efter en tid då flyktingströmmen från Irak lugnat ner sig och det är många fler syrier. Ska irakierna aldrig få lugn och en dräglig tillvaro i sitt hemland?

12 thoughts on “IS-krisen och kristna

  1. Det har tagit tid att få världen att vakna. Men nu hörs en del. Tror tvärtom att det tagit så lång tid är att det drabbade kristna. Naturligtvis är det occeptabelt oavsett vem/vilka det drabbar.

    Gilla

  2. Håller med om att det trycks obehagligt mycket på att det handlar om kristna. De där dårarna måste stoppas alldeles oavsett vilka de får för sig att slakta. Hur det sedan ska gå till? Och visst är det USA:s ansvar att städa upp efter sig…

    Gilla

  3. Vi är alla människor oavsett religion, hudfärg eller sexuell läggning, men just att vi är människor gör oss så förutsägbara och dumma när vi gömmer oss bakom religioner och försöker rättfärdiga våra dumheter i en guds namn. Om vi kunde se bort om religionen så kanske vi skulle kunna enas mot krig och våld. Kram Tobbe

    Gilla

    • Ja, att rättfärdiga dumheter i Guds namn är dumt, men kanske ändå smart, eftersom många har kunnat komma undan med mycket genom att göra det och därför fortsätter. Trots detta är jag troende själv och menar att människor alltid hittar något att gömma sig bakom, oavsett religion eller inte.

      Gilla

  4. Pacifismen kan vara bra att ha innan det blir en väpnad konflikt. Men pacifismen är tandlös, när vapnen talar och framförallt när en fanatiker håller det i handen i Gods namn.

    IS ändå har gjort ett stort politiskt misstag genom att förkunna kalifatet. Alla andra islamiska grupper vänder ryggen mot dom.Kurder kanske kan stabilisera läget men premiärministern i Irak är också maktgalen på sitt sätt och strular till läget.

    Solzjenitsyn sade om Stalin : Vargen följer sin natur men människoätande varg är galen och det finns ingen annan medicin än blyet.
    Man skall inte behöva acceptera ett krig men man har rätt att försvara sig med alla medel som står till buds. Här måste man försvara både människoliv och människovärdet. Valt borde vara lätt.

    Gilla

    • Jo jag tycker också det. Samtidigt så respekterar jag också Dalia Lama och tibetanerna som inte försvarar sig. Kanske för att de inte kan vinna över kineserna, men de räddade ju både sitt och fiendens liv…

      Gilla

  5. Jag brukar tänka som du, Anna – våld löser ingenting. Men även jag ser och inser att det sättet att tänka inte fungerar i dagens läge. Samtidigt som jag har oerhört svårt att medge att det är som det är. Sorg, förtvivlan och frustration är vad jag känner. Men det här handlar ju inte om mig och mina känslor – det handlar om varje människas rätt att få leva sitt liv i fred. Varje människa oavsett tro eller annan livsåskådning!

    Gilla

    • Samtidigt så är ju problemet att man aldrig kan undvika helt att döda oskyldiga vit militära attacker mot IS. Hur många ”felbombningar” kan man ”acceptera”? ”Inga” är det givna svaret, och då kommer motsvaret att fler oskyldiga dör om man inte gör nånting…

      Gilla

Kommentera

