Många blir beroende av att ta sig en liten klämtare

Som ni kanske har läst klämtas det i kyrkklockorna som aldrig förr nu. Inte bara vid gudstjänster utan det räcker med att Jimmie Åkesson går ut och hämtar tidningen så klämtas det i kyrkklockorna!

Nej, det sista var lite överdrivet, det är när nazistiska Svenskarnas parti har möte som det klämtas och då är tanken i och för sig god, för nazism är alltid per definition ond. Men det verkar som många kyrkoherdar har fastnat i dåliga vanor och tar sig en klämtare lite för ofta nu för tiden! Och då kommer det ofelbart att leda till att att man förlöjligar själva grejen precis som jag gjorde ovan. Samtidigt som det får Sverigedemokraterna att framstå som alltmer rumsrena då det ju är SvP som det klämtas över och inte SD (även om någon nyligen gjorde inbrott i en kyrka och och klämtade även under SD:s tal.) Och vad har vi egentligen vunnit då?

Okej, jag kan gå med på att den första politiska klockringningen hade ett värde då kyrkan med ett ovanligt grepp visade att den inte stod passiv när det gäller rasism och nazism och då vi påmindes om allvaret i rasistiska ideologier. Jag kan också förstå klockringningen i Almedalen, även om jag nog var emot den.

Men nu – det har blivit ett missbruk! Vid varenda torgmöte av den extremt lilla grupp idioter som är aktiva i Svenskarnas parti ska det klämtas! Kyrkoherdarna och kyrkoråden är ohjälpligt fast i ett eskalerande missbruk och vaktmästarna i församlingarna rapporteras ha fått motsvarande ”musarm” av att tvingas trycka på knappen som sätter i gång klockringningen hela tiden.

Så kan det gå när man inte har varningstexter på kyrkklockorna! Jag tror att den enda vägen att komma ur detta är att FULLSTÄNDIGT avstå från all slags klockringningar eller aktiviteter som kan påminna om sådan, under minst ett år.

6 thoughts on “Många blir beroende av att ta sig en liten klämtare

    • Men du måste förstå att på den tiden hade man en helt annan klockringningsmoral och ringde bara vid högmässan och begravningar och nån liten helgsmålsbön kanske. Man insåg att klockringning var vanebildande och iakttog därför försiktighet!

      Gilla

  1. Egentligen borde jag avlönas för att jag hela tiden presterar kommentarer som är politiskt korrekta i feministisk mening, fyndiga, tänkvärda, konstruktiva och inte minst hjärtliga, men ändå något förargliga för din egen del här på din blogg. Nu har du skrivit flera nya inlägg och jag ligger efter med kommentarer. Nu gör jag det dessutom lätt för dig genom att avsluta med en enkel fråga som det går att svara ”ja” eller ”nej” på. Vill du att jag ska göra allt detta gratis?

    Gilla

    • Visste inte att det var i Falun som man menade att ”inbrottsringningen” varit. Men frågan ställs naturligtvis om det var ett regelrätt inbrott eller någon mer eller mindre anställd.

      Gilla

Kommentera

