Esnela forklara, jag inte fistor!

Jag snubblade över en Metro och fick där läsa något som var lite svårt för mig att förstå: ”Så vill regeringen förändra SFI”. Vad är det för knaspellar som kommit med dessa förslag? Vet de inte att deras ”förslag” varit i bruk inom SFI under väldigt många år redan?

Bland annat får vi läsa att ”tre studievägar införs för att undvika att analfabeten och akademikern hamnar i samma klass”. Jag har skrivit om det förut, att akademikern och analfabeten INTE hamnar i samma klass, och de tre olika studievägarna, som handlar om studiebakgrund (och inte förkunskaper, som det skrivs) har funnits sedan många år tillbaka, jag minns faktiskt inte att de inte ska ha funnits och jag har arbetat som sfi-lärare i alla fall i femton år nu tror jag. Jag minns inte hur det var när jag började jobba som timvikarie, men jag vet att ”studievägarna” har funnits LÄNGE!

Vi får också läsa att ”nationella prov ska tas fram och ska bidra till en rättvisare bedömning”. Ursäkta, vi kör med nationella prov som Skolverket tagit fram sedan flera år tillbaka i Järfälla kommun där jag arbetar! Förr om åren hände det dock att vi hade ”egengjorda prov” inom de lägre nivåerna, men inte längre.

Trött blir man, mest för att sådana här texter vidmakthåller och sprider underliga rykten om SFI. Tror någon på allvar, att vi, med över tusen elever bara i min ”sfi-skola” (Järfälla Lärcentrum) där eleverna har vitt skilda nationaliteter och bakgrund, håller på och blandar akademiker med analfabeter i grupperna? Att vi (och andra skolor) i år efter år tar emot elever utan att komma på tanken: ”Hm, det vore kanske bra om den som är van vid att studera och har läst på universitetet inte går i samma grupp som den som inte fått gå i skola och inte kan läsa och skriva?”

Nåja, den lilla flicksnärta (antar jag att det är, hon är säkert under 35!) som skrivit artikeln ska minsann få veta att hon lever! Precis som jag fick när jag i yngre år skrev artiklar i tidningar och det hände att en läsare framförde mångordade klagomål om vad ett intervjuobjekt sagt till mig, och som jag citerat i tidningen, som om det var min egen uppfattning. Nu när jag nått den gyllene medelåldern kan jag gott kosta på mig att trycka ner yngre, och det gör jag gärna, speciellt om de är tjejer!

P.S: Skämt åsido: Jag skrev faktiskt ett mejl till journalisten i fråga och hon hänvisade till en lagrådsremiss från regeringen i augusti 2014. Samt införde hon snabbt ett tillägg till texten i nätupplagan, så inget ont om den flicksnärtan! Förutom att hon troligen är yngre än jag då. Och kanske snyggare.

8 thoughts on “Esnela forklara, jag inte fistor!

    • Ja. Ilband tror jag att det är en del av ”rasismen” som spiller över på sfi. Att man har en fördomsfull inställning till invandrare och därmed till sfi och att man föreställer sig att de som jobbar där är dumma i huvudet. Men jag vet inte. Irriterande oavsett!

      Gilla

  1. Jan Björklund har en fördomsfull inställning till hela skolan! Ska skolan och SFI: n och eleverna och deras kunskaper, och de lärare som inte har karriärtjänster räddas, måste den mannen bort från skolan! Han talade om att kommunerna hade amatörer som styrde skolan i sina politiker. Vad är då han själv? Totalt pedagogiskt omedveten om vad kunskap är, verkar det som, och hur man behåller det man lärt sig. Men han kommer väl troligen bort nu!

    Gilla

    • Jag har å andra sidan inte något förtroende för Baylan heller – han gäller väl fortfarande som utbildningsminister om S vinner?
      Men det vore intressant att veta, du som jobbade i sfi väldigt många år innan jag började, om jag förstått det rätt – satt analfabeten och akademikern i samma grupp på din tid?

      Gilla

  2. Nej, alfabetiseringsundervisningen låg på kommunen och SFI, på den tiden, på studieförbunden. Jag jobbade med båda och hade då två arbetsgivare. Men det var inte så många analfabeter då som nu, det handlade om enstaka personer.

    Gilla

  3. Håller med om Baylan. Pest eller kolera, men jag tycker nog att Björklund tar skolan tillbaka till 1950-talet.Sfi : n är helt klar i fara om det blir Björklund. Vad har kommunen för resurser för denna?
    Då får de ju ta över lärarna också.
    Vet du ibland har jag dåligt samvete för att jag inte anmäler mitt intresse om de har väldigt svårt med lärare, och det har de nog, men nej undervisa i svenska vill jag inte mer i mitt liv!!!

    Gilla

  4. Jag har jobbat som SvA-lärare i många år, slutade i våras. har tröttnat på skolan.

    Tidigare var jag redaktör för vårt församlingsblad. Citerade då en präst i en artikel. Han sa nåt bra som var obekvämt för en del och fick förstås läsa och godkänna först. En äldre dam blev så arg på mig, jag skulle inte skriva så, för prästen skulle ALDRIG ha sagt nåt sånt. Hon lyssnade inte på några argument, utan slutade hälsa på mig och skulle minsann inte längre rösta på P**K där jag är med. Prästen vågade hon inte ge sig på… Ack ja.

    Gilla

Kommentera

