Vi raggar elever i Krakow – del 1 (det grå inlägget)

I arbetet som sfi-lärare ingår resor vanligtvis inte i jobbet. Men där jag jobbar tänker vi nytt och annorlunda, och vi kom fram till att det var en bra idé att resa utomlands och erbjuda människor vi mötte att läsa på sfi om de skulle flytta till Sverige. Inte för att vi har ont om elever eller polska sådana, men man måste gardera sig inför framtiden. Så vi åkte till Krakow.

Och vilken stad det är! Väldigt vacker, om ni inte visste det. Och mina fördomar om Polen som fortfarande lite omodernt och ”olyxigt” kom på skam, trots bilderna i detta inlägg. Fast jag har förstått att det kan vara en avsevärd skillnad mellan att befinna sig i centrala Krakow på fint hotell och någonstans ute i landsorten även om det blivit stor skillnad även där sedan kommunist-tiden.

Nåja, här är är lite bilder:

IMG_7488Flygplatsen i Krakow var det enda som gav ett grått gammalt öststatsintryck. Men så var det mulet när vi kom, och att de gräver och bygger är utmärkt med tanke på hur underdimensionerad den verkade vara för dagens turistströmmar.

IMG_7512

Det fortsatte att vara mulet och vi hittade ett huvud på det stora torget i gamla stan.

IMG_7505Ashti var förkyld men ändå vacker och passade bra i svart huva inne på slottsinnergården till slottet Wavel (Polens nationalsymbol) denna mulna dag.

IMG_7535Krakow ligger bara sex mil från Auschwitz. Jag avstod från besöket till koncentrationslägret, det kändes för tungt. Här är ett monument på en judisk kyrkogård i Krakow, till minne av de mördade drygt en miljon judarna i Auschwitz.

IMG_7533Här är en trädgård i de judiska kvarteren.

IMG_7540I samma kvarter stärkte vi oss med en fika på ett genuint polskt café med stearinljus, mörka tapeter och plyschgardiner, där tavelramarna ramlade ner när man gick in och dörren till toaletten saknade handtag. Vad sägs om cappucino med vodka för 35 kronor? Som tur var var vodkan lite sötad – vi hade förberett oss på en horribel smakkombination men det var gott!

IMG_7546

Här tittar jag beundrande på en kollega och hennes sätt att svepa vodkan!

IMG_7591Men man behövde inte lida brist på alkohol annars heller, om man inte ville. Den här bilden av butiken med dygnet runt-öppet är tagen från mitt hotellrum.

I del två blir det soligare bilder!

8 thoughts on “Vi raggar elever i Krakow – del 1 (det grå inlägget)

  1. Det var attsingen vad ni sfi-lärare är ute och far?! Det måste vara ett oerhört glamoröst jobb, till skillnad från mitt. Lätt avundsjuk konstaterar jag att jag får gå till matsalen för att få köpe-mat, eller..
    Hm? Jag var ju i din stad förra veckan, för att lära mig mer om nuc.s och non nuc.s, då var vi Inkvarterade i ett gammalt fängelse, kronohäkte hette det visst. Fint och fint på många sätt, men det fanns olyckliga själar däromkring så en sån som jag var glad när jag skulle hem.. Men? Hur hamnade jag i. Den här utläggningen, när jag bara ville uttrycka min avund över din resa?!
    Dock unnar jag er resan (å tro’la att den kan ha vatt beköstad ur egen pengapung)
    Häpp jäpp från syster märta 🌻

    Gilla

    • Var du intagen på Kronobergshäktet ?! Tror jag det att det fanns olyckliga själar där, men så går det när man säljer knark och gör inbrott. Vet inte vad nuc betyder, men det är väl något brottsligt förstår jag.

      Gilla

      • Jaha, är det så det går för den som begår brott? Hm, ja då är det ju bra, men somliga har säkert straffats oförtjänt tro ja, å mitt andra namn är naiva märta och jag vill tro på alla om det är omöjligt möjligt.
        Det brottsliga i nuc å non nucs är att de är så bra, å det är ju jättebra!
        Hm, igen, nu har jag tappat bort mig igen. 😜👣👣👣🎶👣👣👣

        Gilla

  2. Vilken alldeles fantastisk tripp så här på höstkanten! Sötad vodka till eftermiddagskaffet var ju också en otroligt bra idé!! Simsalabim så har man skaffat sig en ny last. Oj vad entusiastisk jag blev, ska nog undvika solskensbilderna, det kanske blir för mycket av det goda. Tur att du varnade!

    Gilla

    • Jodå, visst fortsatte vi med vanan till onsdagsmöte-fikat på jobbet i dag. Men vi kommer nog att sluta med det, alla blev ännu pratsammare än vanligt så mötet tog jättelång tid!

      Gilla

  3. Jag säger som tant Grå: Det var värst vad ni flänger och far! Är det en hemlig satsning på er? Sen undrar jag så vem som helt har tappat huvudet på torget?

    Gilla

    • Huvudet är troligen mitt! När det gäller resandet så var den förra bara för en liten grupp som deltog i ett EU-projekt som därmed EU finansierade… Annars är gemensamma personalresor (även den här med visst studiesyfte) ofantligt ovanligt. Men det här året tillät budgeten detta!

      Gilla

Kommentera

