Vi raggar elever i Krakow – del 2 (det soliga inlägget)

Soliga och soliga förresten, men det finns i alla fall sol på många av bilderna, och det gjorde det inte i förra inlägget.

IMG_7712Här till exempel är två pållar med dammvippa på huvudet i solskenet på Rynek Glówny, det mycket stora medeltida torget i centrala Krakow.

img_76921

IMG_7717-ed

IMG_7708

IMG_7709

IMG_7711Förutom turister i hästdroskor och på gatorna fanns det också brudpar överallt, tydligen är det väldigt populärt att gifta sig i Krakow.

IMG_7707Jag smygfotade dem när de blev fotade.

IMG_7557IMG_7575-ed

IMG_7500Och skulle det visa sig att det äkta ståndet leder till graviditet, så ska man veta att pappaledighet fanns i Polen redan på Jesus tid! För man får väl förmoda att det är Josef som tar ut sin del av föräldraledigheten ovan? Och då var han ändå bara plastpappa.

IMG_7561Polen är mer katolskt än påven själv, om ni inte visste det, och Krakow är Europas kyrktätaste stad. Vartannat hus är en kyrka! Den förrförra påven Johannes Paulus II var också just från Polen. Kyrkan ovan glömde jag att kolla namnet på, eller också innehöll det för många konsonanter för att jag skulle kunna läsa det.

IMG_7563Italiensk glass är gott även i Polen!

IMG_7566Fast allt var naturligtvis inte soligt. Det finns till exempel fortfarande fattigdom i Polen. Här är en tomte utanför Mariakyrkan som tigger med hjälp av två hästar.

IMG_7729En hund och en råtta som tigger åt sin husse (hussar?).

IMG_7730Fast den berusade hussen blev arg och tyckte nog att jag borde gett en slant innan jag fotograferade och visade detta på sättet ovan samt med att säga något till mig som också innehöll väldigt många konsonanter.

IMG_7690-edEn konstnärlig Siberian Husky sålde tavlor inte långt därifrån.

IMG_7737-edEtt guldhus nära hotellet!

IMG_7581

För övrigt blev jag själv sugen på att ”slå till” när jag såg så många brudpar. Så jag gick ut och friade, men fick nobben av alla. Beror det på mitt utseende eller kan det ha att göra med mitt sätt? I vilket fall så tog jag saken i egna händer och ordnade lite romantik för mig själv på hotellrummet.

IMG_7589

Inte ens några nya elever lyckades jag ragga, men blommorna är i alla fall fina! Jag ska fråga mina kollegor i morgon hur det gick för dem att ragga elever. Det var ju ändå det som var själva syftet med resan.

2 thoughts on “Vi raggar elever i Krakow – del 2 (det soliga inlägget)

  1. Lite fusk är det att ragga elever i Krakow. De blir ju per automatik påvar eller nobelpristagare.
    Tack för en fin bildserie gillar särskilt de vackra livet.

    Gilla

    • Jo men det är inget nytt för mig. Samtliga mina elever har alltid blivit påvar och nobelpristagare. Detta brukar jag anföra som skäl när jag ber om löneförhöjning.

      Gilla

Kommentera

