Uschliga teleoperatörer del 2 – AllTele är den värsta telefonoperatören av alla

För ett par inlägg sedan beklagade jag mig över vissa kundserviceanställda på Tele2. Jag blev kompenserad av Tele2 och ”hyser inte längre agg” mot Tele2 som företag. Men nu är det dags att presentera kanske det absolut värsta telefonoperatörbolag som någonsin existerat: AllTele.

Jag blir trött bara jag tänker namnet AllTele men ser mitt ansvar som medkonsument och vill varna alla för gå i närheten av detta företag. Det beror dock inte på deras kundtjänstmedarbetare som varit trevliga åtminstone.

Härvan började i och med Konsumentspar som anslöt mig till företaget så att jag fick betala en straffavgift för att ha avbrutit ett abonnemang för min fasta telefon i förtid från mitt tidigare telefonbolag (då var det dock Konsumenspars fel). Men sen har det rullat på… Bland annat har AllTele vid två tillfällen stängt av min telefon av misstag från deras sida. Det sista tillfället var min telefon avstängd i uppåt en månad! Att sedan ”koppla in” telefonen igen medför normalt en ”uppstartningsavgift” på 975 kr. ”Men den bjuder vi på!” meddelade företaget.

Tack det var fantastiskt, att jag fått min telefon felaktigt avstängd en månad p g a misstag som ni begått slipper betala en tusenlapp för att ni ska sätta på den igen!

Att reda ut saker har tagit oändligt många och långa telefonsamtal där kundtjänstmedarbetaren alltid verkar nyvaken och i samtliga fall lämnat luren långa perioder för att ”prata med någon på en annan avdelning”. Tjatigt, tröttsamt och kostsamt då jag varit tvungen att ringa från mobilen.

Den sista tiden har jag fått två ”betalningspåminnelser” trots att jag slutade vara kund hos företaget i augusti, på felaktigt och för högt belopp och där jag aldrig fått den ursprungliga räkningen (och har inte heller saknat någon räkning då jag som sagt inte är kund där längre.)

Jag ringer och påtalar detta och kundtjänstmedarbetaren medger att räkningarna varit felaktiga och tar bort dem. För ett par dagar sen kom trots detta ett INKASSOkrav på ytterligare ett nytt belopp jag aldrig hört talas om, eller fått räkning på! Riktigt obehagligt tycker jag, som aldrig haft något inkassoärende eller fått någon betalningsanmärkning i hela mitt liv. (Jag är en duktig och präktig tjej om ni inte redan förstått det – dessutom alltså trevlig!)

Men när jag ringer AllTele för att fråga vad det är fråga om så något fel så att samtalen inte går fram, i alla fall inte just i dag. Så nu sitter jag här med ett j-vla inkassokrav och är frustrerad.

God All(Tele) helgonahelg! Eller rättare sagt, akta er som fasen för AllTele.

Tillägg den 3/11: När jag pratade med dem i dag visade det sig att de inte rättat till min felaktiga e-postadress fast jag påtalat detta för flera månader sedan, utan fortsatt att skicka räkningar till den felaktiga adressen, som jag alltså då inte fått. Däremot har jag fått betalningspåminnelser via papperspost och alltså inkassokrav.

4 thoughts on “Uschliga teleoperatörer del 2 – AllTele är den värsta telefonoperatören av alla

  1. Lärdomen av detta är en som jag själv fått dra, är att man alltid ska se till att få överenskommelser skriftligen. Framförallt makulerade räkningar.
    Ofta är det t o m bättre att ha hela konversationen via mail. Om det går för långsamt så se till att medan du själv sitter med dem i luren att de parallellt skickar dig en bekräftelse på vad ni kommer överens om på mailen. Lägg inte på förrän du har mailet i din inkorg och har läst igenom det så att ni är överens.

    Kom dessutom överens om att de också ska skicka en makulerad räkning via singelpost.

    Men i ditt fall nu. Ring och fråga om de spelar in alla telefonsamtal. Fråga det innan du tar upp ditt ärende igen. Om ja, hänvisa till dem, (Ange gärna klockslag och datum som ni pratas vid på, (antecknar jag alltid + namnet på den jag pratat med) och se sedan till att de skickar dig allt skriftligen.

    Gilla

  2. Å hu vale! Allt går ut på ohederlighet numera, verkar det. Man måste vara på sin vakt och inte lita på någon, för annars åker man dit.
    Tråkigt och deprimerande tycker jag.
    Hoppas det ordnar sig för dig, å för egen del pratar jag inte med försäljare alls mer.

    Gilla

    • Ja det här var skitjobbigt. Om de varit ohederliga eller bara klantiga kan jag inte veta, men det har varit helt orimligt med alla dessa misstag som jag fått ”böta dyrt” för tid, irritation och pengar.

      Gilla

Kommentera

