Jag sniffar krutonger

På ett litet pulverpaket, (som dock inte innehåller kokain) som medförde min senast inköpta tidning får jag läsa om denna ”varma” (helt fel, pulvret var inte alls varmt!) ”välsmakande soppa fylld med krispiga krutonger” som pulvret från Varma koppen sa sig innehålla.

Har du också fått ett sådant pulverpaket? Men innan du insniffar soppulvret borde du kolla upp dess ingredienser: Majsstärkelse, maltodextrin, krutonger (16 %) vetemjöl, palmolja, salt, jäst, antioxidatonsmedel (extrakt av rosmarin) gräddpulver, palmfett, salt, potatisstärkelse, svamp 4,2 %.) …

Socker i alla dess former alltså (dvs innehåll som kroppen reagerar på som socker) som förstaingredienser och ytterligt lite svamp i denna ”svampsoppa”. Eller har jag missat något, gör man alltid så när man tillagar svamp- eller grönsakssoppa: Först tar man lite socker, och sen lite socker och sen kanske lite mer socker och så lägger man till palmolja? Men ändå kanske företaget som säljer soppan har rätt på ett sätt: ett stort intag av socker bidrar till svampinfektioner! Men då borde namnet vara svampinfektionssoppa.

Enjoy your meal! med andra ord. Sitter själv här och sniffar, med ett svampigt uttryck i ansiktet.

13 thoughts on “Jag sniffar krutonger

  1. Ja, himmel…! Svampsoppa var ordet. Funkar nog bra på inflammationer också. Tror jag hoppar över soppan och går direkt på en mazarin istället. Ger förmodligen exakt samma effekt. Ett lyckohöjande rus och sedan allsköns ohälsa… Skål, denna ruggiga lördag!

    Gilla

      • Exakt! Den där lömska pulvermaten borde anmälas för falsk marknadsföring. ”Mat” definieras väl ändå av gemene man som något fysiologiskt nödvändigt (i motsats till något skadligt, som knark t.ex.) med ett visst näringsinnehåll. Tycker soppan diskvalificerar sig direkt.
        Fast snart måste jag sluta läsa den här bloggen. Tror den skrivs undercover av min näringsterapeut för att få mig att sluta med alla skadliga saker som jag redan VET att jag inte mår bra av. Men mazarinen var god! Känner mig lagom sockerhög och mysig. (Och candidan som jäser över där inne kommer inte alls att bidra till någon kemisk depression, nejdå, forskningen gäller säkert inte just mig, för jag är ju så annorlunda.) En kopp kaffe på det, sen är jag nog klar att starta min inflammationstyngda lördag. Tjoho!!

        Gilla

        • Vi är många som kämpar (och din näringsterapeut sitter här). Men när jag har lyckats göra uppehåll med allt gluten någon vecka nyligen fick jag väldigt hjärtklappning (intoleransreaktion) och mådde skit efter att ha ätit en bit kladdkaka.

          Gilla

          • Tricket heter ju verkligen avgiftning. Jag är sockeralkis så det visslar om det, men lyckas jag härda ut en månad så är jag ren sedan och då längtar jag oftast bara efter blåbär och mango, typ. Känner precis igen din reaktion om man ändå trillar dit. Ack ja… Fast just nu sitter jag blåser på mitt skållheta kaffe med mycket socker i. Jag är en dålig människa!

            Gilla

  2. Fast jag måste bara tillägga att min bror, som är en trevlig kille, är mycket duktigare än jag och äter massor av rawfood och sånt. 😉 Fast det var jag som började med närings-svängen, så jag är nog duktigast egentligen ändå. Eller.. nu ska jag nog sluta skriva.

    Gilla

    • Varken jag eller de andra läsarna, tror jag, känner sig övertygade om vem som verkligen är bäst, din bror eller du. Vore därför bra om ni båda kan lägga ut er ”matdagbok” för vecka här på min blogg, så vi själva kan avgöra.

      Gilla

  3. Meh! Jag skulle ju svara. Inte skriva en helt ny kommentar. Jag klarar verkligen inte av alla små bloggfinesser. Jag är sannerligen en riktigt hopplös varelse! (Undrar om detta kräver en tröstmazarin till? Kanske inte ändå.)

    Gilla

Kommentera

