19 thoughts on “Vi måste våga tala om psykisk hälsa!

  1. Det där är bara nåt som folk inbillar sig när solen skiner. Då tycker de att allting är så bra, så bra. Men jag tror inte på det. Det är bara inbillning, det är min bestämda uppfattning. Bäst att lägga locket på och tiga ihjäl vanföreställningarna.

    Liked by 1 person

  2. Yes, jag känner många sådana.
    Det är dom normala som kan lida av mentalhälsa .Normalitet jämställs ofta med hälsan. oc mentalhälsan .
    Dom normala är riktigt bra på att förtränga sina mindre önskvärda sidor i anpassningens tjänst. Anpassningen är kriteriet för normalitet. Dom avvikande är inte önskvärda i salongerna eller jobben , dom stör.
    Dom normala lider inte av sina egna mentala konstigheter, lidandet är för dom sjuka.Normala kan vara offer för omständigheter och lida normalt av det som drabbar dom, men det är aldrig någon fel i dom.

    Att lida av mental hälsa är lidande för strävan om att vara ännu friskare och aldrig bli sjuk och dö.. Sjukas närvaro ställer krav på dom och stör deras ro och skapar oro eftersom dom påminner dom friska om handikapp och döden..

    Det finns faktiskt en bok som handlar om detta. Det heter: ” Dom Jagade ” av Richter.

    Gilla

  3. Du menar väl ohälsa. Hälsa lider vi ju inte av. Ohälsa har jag sett, schizofreni t.ex. Men oftast är det depression (själens förkylningar och sår, som kommer och går) och vanföreställningar. Oftast fungerar folk i alla fall, men är besvärliga för sig själva och andra.

    Depressioner orsakar först bara dålig arbetsinsats. Men de är ibland som svåra sårskador på själen. Ett exempel.

    Om din mamma i hemlighet skulle stjäla dina pengar, som du sparat för egen eller barns utbildning, så kanske det dröjer innan du upptäcker det. Du kunde aldrig tänka dig något sådant, och kollade aldrig om hon gjort så. Och så … blir du sjuk. Du får sjukskriva dig. Du mår hemskt. Och visar det sig sen att pappa var med, så blir det värre.

    Jag har upptäckt, att sådant här är vanligt. Det verkar vara den svenska motsvarigheten till hedersmord och sådant. Felet med föräldrarna tycks vara vanföreställningar och psykopatiska tendenser. Brist på empati och moral. I stället finns vrede och högfärd, svartsjuka, avundsjuka och hat. Barnet t.ex. gifte sig och skapade egen familj, i stället för att vara en god son eller dotter och ta hand om sina föräldrar.

    Moral finns ju inte enligt vissa filosofer, värdenihilisterna. Men brist på moral ingår ju i diagnosen psykopati. Den medför dock inga egna sjukskrivningar. Psykopatiska tendenser hos endera partnern upplöser ju också äktenskap och skickar den andre in i långa depressioner.

    Men allt sådant blir det gärna hyschande kring. Det pratas ibland, men oftast inte.

    Gilla

    • Jag menar psykisk hälsa och ingenting annat! Och visst kan du lida av av bra hälsa om alla andra har dålig psykisk hälsa. Som att vara nykter på en fest med fylltrattar kanske.

      Hängde inte riktigt med i historien om mamman som själ pengar dock.

      Gilla

  4. Jag känner som tur är ingen som lider av psykisk hälsa. Men jag har hört att psykisk hälsa går att bekämpa effektivt. Bl.a genom att lyssna på politiska debatter. Även ett extremt ekonomiskt slösande kan hjälpa har jag hört. Att hamna i skuldfällan ska tydligen vara väldigt effektivt.

    Gilla

  5. Jag är kanske någon slags magnet ändå…. Jag känner och har känt flera stycken. Sociala fobier, kronisk depression, bipolärsjukdom, schizofreni, borderline, självmordsförsök och självmord. Det finns kanske inte något jag inte sett och hört..eller jo det är klart det finns men jag har sett en hel del.
    Jag har inga problem att prata om det, det enda sättet att få bukt med skiten är att förstöra tabun. Jag vill dra det väldigt långt men just det ska vi inte gå in på här. Jag kan säga så här att tala om det är en slags terapi i sig. Bryta mönster, sluta skämmas, var stolt över varje litet steg man tar i kampen mot demonerna. Det är så många som drabbas utöver den sjuke.

    En vän till mig fick psykbryt en gång. Hennes då 11-åriga dotter var ju såklart övertygad om att det var hennes fel att mamma försvinner och inte går att få tag på. Hur tröstar man det ängsliga barnet? Jag tror inte man ska tvinga på det. Jag väntade på ledsenheten och så fick det komma, när hon var lite lugnare sa jag ”Man skulle kunna säga så här det är som små djävlar som sätter sig i huvudet på mamma och tar över hennes tankar och det hon säger. Det är inte mamma, inte just nu, men hon ska komma tillbaka det är därför doktorn och polisen ska hjälpa mamma att bli frisk. Sen blir det bra igen – jag lovar dig det. Men det kommer att vara jobbigt ett tag Men här finns det alltid en öppen dörr”

    Det är inte enkelt, man kan ju prata och prata och ändå…min bästa vän dog för att det enda som dövade smärtan var spriten.
    Jag tror mig vara rätt frisk själv (nåja) men jag får tänka mig för så att jag inte outar människor. Jag tycker ju inte att det är något att skämmas över eller hymla om.
    Men jag är säker på att ni alla känner någon, ni vet bara inte om det.

    Gilla

  6. Men det gör jag ju, jag tjatar om mina ögonblick ute i naturen med kameran när jag glömmer allt och bara ser allt härligt och vackert. Men jag vill inte vara alltför hurtigt påstridig så jag går in i smärta och elände så fort jag bara kan däremellan.

    Gilla

  7. Samhället satsar nästan inga pengar på arbetet mot psykisk hälsa. Det är beklagansvärt. Det är ju ofta de anhörigas sjukdom. Att vara anhörig till någon psykiskt frisk människa kan vara oerhört smärtsamt. Det innebär ständiga ifrågasättanden, goda råd och ibland vrede. Det borde finnas anhöriggrupper för dessa bortglömda personer.
    Jag måste ta upp det på nästa möte med kyrkoherden. Tack för att du uppmärksammar oss på problemet!

    Gilla

Kommentera

