Snygga kurvor

Hemma i källaren i mitt föräldrahem finns ett skåp med porslin och annat som tillhört mina farföräldrar. För ett tag sedan kände jag igen en servis då den förekom i en tidning och tydligen var ett samlarobjekt som man kan tjäna en del på att sälja. Det rörde sig om serien Blå Eld från Rörstrand. Jag frågade om jag fick sälja föremålen och det fick jag. En del av delarna hade jag dessutom redan hemma.

Det intressanta är att då jag förut bara sett en blå kanna vilken som helst så har jag nu när jag vet om att de är samlarobjekt, börjat uppskatta de snygga kurvorna och den intensiva blå glansen. Har helt klart svårare att göra mig av med dem nu.

IMG_8268-ed

Det är nog alltid så, man utvecklar sin smak ju mer man lär sig. Nu ser jag skillnaden i kvalitet när det gäller kannorna ovan och billigare porslin av samma typ.  Tror jag.

IMG_8482

Tyckte den större kannan var snygg som vas men samtidigt vet jag ju att jag kan glömma det där med snittblommor när Vera är i farten. Och det är hon för det mesta. Fast de här tulpanerna var lite risiga redan innan Vera satte tänderna i dem. (Tulpaner beskrivs ofta som giftiga för katter, men det gäller löken i första hand och inte bladen. Fast chansa inte, jag vill inte ha det på mitt ansvar om någon katt äter mycket av en tulpanbukett och blir dålig. I Veras fall handlar det mest om att det är roligt att dra ut blommorna från vasen.)

13 thoughts on “Snygga kurvor

    • Ja, jag VET vad som hade hänt med den kannan om jag låtit den stå framme, det var bara en tidsfråga. Men jag har gjort som Susanne Hellman skrev (fast jag inte förstår mig på vissa saker hon anser, som att man nödvändigtvis ska ha två kattlådor per katt) så har jag satt fast de få blomkrukor jag har med häftmassa så att katterna inte ska få en kruka i huvudet.

      Jaså, då ska jag gå in och titta och visa Vera när det finns bilder! Grattis!

      Gilla

  1. Blå eld är urtjusig.
    För oss började det med att svärmor behövde en kaffekanna och inköpte en sådan. Efter svärföräldrarnas död tog vi den där kannan utan större entusiasm. Tills vi såg i nån tidning vad den är värd. Efter det har vi köpt en del på loppis. Men man ska notera att Blå eld ibland är vit. T ex tekopparna och mattallrikarna.

    Gilla

    • Exakt! ”tills vi såg i nån tidning vad den var värd”.

      Ang det vita så vet jag att jag missade tekopparna i källarskåpet just för att de var vita. Men nu vet jag att de ingår i servisen, tillsammans med blå fat.

      Gilla

  2. Blå eld låter som en paradox. Du börjar nog bli vuxen, Anna när du startat samlandet. Vera ser skamsen ut, men jag tror att hon bara låtsas.

    Gilla

Kommentera

