Far more farfar

Förlåt, kunde inte låta bli rubriken. Jag är glad över reaktionerna på min farfars bok och för mig innebar den att lära känna en person som jag stod i nära släktförhållande till men vars livshistoria varit fullkomligt okänd för mig.

Min bror har putsat till en del gamla fotografier, som han skickat. Det nedan hade jag själv aldrig sett förut. Och jag förstår att man inte är helt ung längre när man finns med på svartvita fotografier… Dessutom kände jag inte igen mig själv först där jag med mitt kroppsspråk ser ut att ha något slags utvecklingsstörning (vilket i sig inte är något fel med att ha.) Men jag ser att soffan vi sitter i, som var gul, hamnade i min första lägenhet till slut. Min kjol var himmelsblå med vita prickar.

IMG_8606_ed1

6 thoughts on “Far more farfar

  1. Nu lämnar jag en kommentar själv: Jag minns när vi hälsade på farfar på Huddinge sjukhus där han någon vecka senare skulle dö. Jag minns att jag gick ut ur rummet för att jag inte ville visa att jag grät, men jag minns också att min farfar klappade min pappa ömt över kinden, som om han ville trösta den som blev lämnad kvar. Och att det var en lite ovanlig syn när det gällde dessa på sitt sätt (men absolut inte på alla sätt) två ”machomän”.

    Gilla

      • Jag tänkte på det, eftersom det inte blev någon bok medan han levde så … Jag slukade alltihop och mitt boktips är inskickat. Korrekturläsaren blev riktigt sugen på att lösa den.
        Jag håller ju föredrag om hur det var att växa upp i frälsis, visar bilder och berättar om hur mina föräldrar fick kämpa för att få varandra (olika grader = omöjligt att gifta sig). Tänk om de hade kunnat ana att många hundra har hört deras historia! (Känns lite som en revansch, de tog ju min chans till en normal barndom ifrån mig.)

        Gilla

    • Min bror höll just med dig i ett privat mail, att det har något som dagens foton inte har. Vi tar kanske för många selfies med inlärda miner…

      Gilla

Kommentera

