Ovettigt

Jag sitter här och försöker göra något vettigt av mitt liv. Vad gör ni?

Hoppas ni lyckas bättre med det ni gör i varje fall, för det är fullkomligt hopplöst för mig. Ideligen blir jag avbruten av den ena ogenomtänkta kommentaren efter den andra på min blogg. Skriver folk inte några utkast innan de skickar i väg sina kommentarer nu för tiden? Sätter man sig bara rakt upp och ner och tänker ”Nu ska jag skriva något glatt och trevligt”? Utan tanke på struktur, tematik och interpunktion, utan tanke på något överhuvudtaget? Går man inte längre till biblioteken och försöker ta reda på hur de som kan skriva kommentarer gör och har gjort genom tiderna? Jag är ganska oroad över den där ”låt gå”-mentaliteten som allt oftare gör sig påmind i dag.

Tänk också på att det som kan vara trevligt för dig kan vara otrevligt för någon annan! Utom bilder på råttor, som jag publicerade för två inlägg sedan. Det är trevligt för alla och så tycker jag det ska vara. Tycker inte ni?

26 thoughts on “Ovettigt

  1. Jag förstår att du har det kämpigt när du har fastnat i bloggträsket. Jag själv gör vettiga saker, som att odla min trädgård – eller rättare sagt ta bort det jag har odlat och som har blivit just ovettigt.

    Gilla

      • Du kan få min ena. Jag bor i hus och har torp, som du kanske vet. Nu är det så att det är billigast att bo kvar i huset. Men jag orkar knappt med en trädgård.

        Gilla

        • Jag förstår. På landet har vi en ren skogstomt eftersom mitt föräldrahem hade trädgård. Problemet på landet är att tio till femton träd borde huggas ner för att inte ta över helt. Du kan få göra det så rensar jag din rabatt!

          Gilla

          • Mitt problem är det motsatta. minst 40 träd och en massa annat har huggits ner av bland annat Vattenfall. Allt ligger i drivor över allt. Det är en förskräcklig röra, oöverblickbar Kom hit och röj, är du snäll. Ta med dig alla du känner och några till.

            Gilla

  2. Det bloggträsket är förfärligt, men i och för sig så har ju jag också svårt att inte kommentera idiotierna.Idag tog det viss skruv från visst håll! Det var roligt, tycker jag. Men man mår nog bäst om man håller sig ifrån dem. De är inte upplyftande! Men vad är det för sorts karlar! Gamla, gifta präster!
    Jo, trädgårdar är läkande, men balkonger kan också vara fina! Jag saknar fortfarande min balkong i Oskarshamn och mina lila petunior som doftade så gott. Där fanns det inte mördarsniglar som åt upp dem.

    Gilla

    • Jag försöker också hålla mig ifrån. Det är min ambition. Men när någon vill få mig utestängd därifrån så triggas jag bara till att skriva mer.

      Gilla

  3. Det är ett bra program för all åldern att försöka göra något vettigt av sitt liv. Det ovettiga livet dyker upp av sig själv utan ansträngning.

    Gilla

  4. Hej Anna! Jag är ansvarig för region Stockholm på Oreo Medicamente, vi är som bäst i färd med att lansera ett guacamolebaserat liniment med raffinerad hallonbalsamvinäger som post treatment enabler. Vi på Oreo tror att din blogg skulle vara en lämplig del av arenan för produktplacering av vår nya produkt. Vid intresse, hör av dig!

    Gilla

    • Självklart ställer jag upp för er utmärkta produkt! (Det där var ett så kallat falskt rim.) Är t o m beredd att betala för att få vara med! Hur mycket?

      Skickat från min iPhone

      Liked by 1 person

  5. Anna, denna kommentar skulle egentligen stå på prästbloggen, men jag orkar inte mer där idag! Jag ser inga IP- nummer på kommentarer som skickas till min blogg. Jag skriver ju också på blogspot. Alltså tror jag inte att Dag gör det heller.

    Gilla

    • Konstigt, är du säker? Att inte infon finns inbäddad någonstans där kommentarerna visas? Men oavsett det använder sig väldigt många bloggare av gratis tilläggstjänster som visar en massa inkl IP- nummer, vad jag har förstått. Och tro mig att D.S har en sådan, det hade annars inte varit möjligt att ge den replik han gav.

      Skickat från min iPhone

      Gilla

  6. Jag vet inte i det här fallet hur IP-läget är, men jag är förvånad, att när han svarar, då svarar han ofta med god-dag-yxskaft stilen .

    Gilla

    • Ja. Det är det som är det frustrerande, att han klagar på alla som inte läst eller förstått men visar samtidigt själv att han inte förstått.

      Gilla

  7. Oooo, där kände jag mig lite träffad :/ Angående kommentarsskrivandet, alltså.
    Jag har i mångt och mycket haft en ”låt gå”- mentalitet när det gäller kommentarer, även ibland när det gäller skrivandet överhuvudtaget. Visserligen beroende på var/när/till vem osv. det handlar om. Dock har jag börjat att tröttna på mig själv och har kommit på mig själv att anstränga mig lite mer för att sköta språket, interpunktering och allt det som behövs för att ha ett språkbruk som jag egentligen vill ha.

    I övrigt vet jag inte om jag får så mycket vettigt gjort i mitt liv.

    Gilla

    • Exakt som jag. Jag har så bråttom med allt hela tiden, hastar över tangenterna, skickar i väg och upptäcker sedan irriterande fel som ord som fallit bort, konstig meningsbyggnad eller interpunktion på fel ställe. Jag blir så jävla arg!

      Gilla

  8. Ja, jag är helt säker på detta med IP-numret.Kommentarerna kommer på min e-post först, och där finns inga sådana uppgifter. Inte epost- adresser heller.
    Sedan vill jag fråga dig en sak. (Jag har lagt bloggförbud på mig själv just nu).
    Ser du inte hur fruktansvärt elaka folk är på Bloggardag? De är elaka och översittare, och en del är fånigt titelsjuka. Så ska väl inte kristna vara!

    Gilla

    • Jo jag har noterat det, men varken du eller jag är väl helt snälla själva heller ibland. Någon varnade för att bli likadan som jag kritiserar och det känns som det väldigt lätt blir så, att man vill ge igen med samma mynt. Men mest irriterad blir jag faktiskt på bloggaren själv för dubbelmoral i fråga om kommentarerna, eller snarare hur han kommenterar dem.

      Gilla

  9. Nej,varför skulle man vara snäll mot sådana människor? Där är klara mobbningstendenser. Man talar om ”vi” och ”alla” som om man hade ett kollektiv bakom sig. Vissa är faktiskt riktigt otäcka. Sedan är det naturligtvis bara löjligt av Dag att släppa igenom totalt stupida kommentarer som dessa från Antony och några anonyma.

    Gilla

    • De knarkar ”svek”. Och ”VDM:en tål nog att pucklas på lite då han ville avstänga mig från bloggen för att jag inte trodde på hans sätt. Att HH klarar att missförstå så totalt är en bragd i sig. Tala om att ha ”fördomsglasögonen” på. De verkar göra honom blind för vanligt enkelt språk.

      Gilla

  10. Jag tror att HH missförstår avsiktligt. Han vill smutsa ner både dig och mig. Det är ju så man behåller sin egen position och får det som andra säger till något värdelöst.

    Gilla

    • Fast nu blev jag argare än jag nånsin lbivit på den där bloggen tror jag. Sandahl har mage att tala om ”mobbning” och att han ”föraktar en sån hållning” när hela hans blogg inkl kommentarsfält sysslar med just mobbning och förakt. Läskigt.

      Gilla

  11. Jag har svarat. Jag skulle vilja skriva mer. För en del som tror på himmel och helvete kanske borde bekymra sig för den delen mer än för sin begravning! Och ibland måste en begravning vara en bagatell – oavsett hur eller var den sker- i jämförelse med hur livet med den döde måste ha varit!
    De är faktiskt rent ut sagt för jävliga! Tänk att påstå att någon inte kan stå lik för att andra har fått gifta sig i kyrkan. Och att publicera något sådant! Det är ju ren och skär skandal på en prästblogg!

    Gilla

Kommentera

