Vi diskuterar var man ska kissa

Kasper fick plötsligt för sig att börja kissa på min soffa för en liten tid sedan.  Inte i soffan, utan på, dvs han står på golvet och ”revirkissar” i små skvättar med bakåtriktad stråle. Det brukar tyda på att katten protesterar mot något, inte mår bra eller är stressad när den kissar utanför lådan men det har varit omöjligt att hitta orsaken i Kaspers fall. Kanske är det katterna nedanför balkongen som stör. Kanske mår han inte tipptopp (vi ska till veterinären snart i alla fall). Eller så är han bara en väldigt känslig själ, Kasper. Och semestervädret har ju varit som det varit och jag har själv varit nära att vilja kissa på otillåtna ställen bara för att protestera.

Det luktar inte om kastrerade katters urin men det blev gula fläckar på min vita soffa. Jag gillade inte det och försökte ta ett vänligt snack med honom. Då blev han väldigt förvånad och lite upprörd över att höra att jag inte gillade det, som ni kan se nedan. Det kunde ju inte han veta, menade han.

IMG_0698

Jag tvättade den avtagbara soffklädseln och köpte preparat som tog bort varje spår av urin eftersom doftspår, även efter att man tvättat rent i maskin, kan göra att katten fortsätter att uppfatta platsen som kissplats. Men till slut kom jag på något verkligt smart. Förut hade jag hängt ett rent lakan som skydd över soffan – nu la jag i stället dit mitt använda underlakan som egentligen skulle i tvättkorgen. När han då gick fram och sniffade luktade det säng och då verkade han få sig en tankeställare. Att kissa på soffan är ett schysst sätt att visa missnöje på tycker Kasper, men på sängen vill han ändå inte kissa. Där brukar han ju sova!

Det kändes så skönt att vi var överens om det. Håll nu tummarna för att han har glömt bort allt när jag tar bort lakanet och soffan ser ut och luktar som vanligt igen.

IMG_0690

Ovan: Kasper ligger och funderar över varför matte inte gillar att han skvätter lite på soffan när han går förbi.

8 thoughts on “Vi diskuterar var man ska kissa

    • Tack! Uttrycksfull är han sannerligen. Hans ansikte kan verkligen visa hela registret men det går inte riktigt att fånga när han sätter sig ett par decimeter framför på skrivibordet och ”mysblinkar” så där som många katter gör när de är tillfreds, för när jag tar fram kameran gillar han det inte riktigt. Tror han känner obehag för att det ska komma en blixt även om jag alltid har den avstängd.

      Liked by 1 person

  1. Jag har samma problem. Yama har börjat kissa på samma sätt som Kasper. Fast mot en skinnfåtölj här hemma. Har försökt med allt möjligt. Inget verkar fungera. Det kan gå flera dagar utan fåtölj kissande och sen rätt som det är är det dags igen. Ska prova ditt knep med lakanet och se om det fungerar.
    Kasper är lika stilig som alltid. Kram =)

    Gilla

    • Intressant. Ja, jag trodde problemet var överståndet men i dag gick han plötsligt fram och försökte ”måtta” mot soffan fast jag hann hejda honom. Suck. Det kan ha varit för att han var hungrig, för han hade kräkts tidigare och jag ville inte ge honom ny mat direkt efter kräkning och sedan glömde jag bort det. Men jag vet inte… Men han har ibland tiggt mat även under natten den senaste tiden, så jag undrar om det är något med blodsockret. Och tråkigt att du har samma problem! Frustrerande när man inte vet vad det är, förutom att det jobbigt också förstås. Vi får hålla kontakten om vi hittar några svar! Kram

      Gilla

        • Nej, han gjorde samma sak under en kort tid för några år sen, för övrigt i augusti då också. Sedan gjorde han det (troligen) i samband med att han hade ont i tanden förra året tror jag, också en kort tid. Men han ser inte ut att ha ont när han gör det, utan verkar rastlös och hoppar upp i fönstret och eller rusar fram till klösbrädan. Att leka mer kanske kan hjälpa men jag har varken lekt mer eller mindre med honom den senaste tiden så att han just nu skulle reagera över detta verkar inte så troligt.

          Gilla

Kommentera

